The most important element people use when learning a culture is language. They transmit the culture they have learned from generation to generation through language. Foreign language teaching, which has a long history, has become very important today due to various developments among nations. Various institutions in Türkiye and abroad provide Turkish language courses for international students. It is noteworthy that the objectives targeted in the curriculum are not taught sufficiently in the activities given in the Turkish textbooks prepared for international students. This study aims to identify the learning objectives targeted in Curriculum for Teaching Turkish as a Foreign Language prepared by the Turkish Maarif Foundation in Yeni Istanbul Turkish A1-A2 level coursebooks for international students. Since this study analyzes written materials, it is a document review. The activities in the Yeni Istanbul Turkish Coursebooks cannot adequately provide the objectives targeted in the Curriculum for Teaching Turkish as a Foreign Language prepared by the Turkish Maarif Foundation, and the activity examples given in the program do not extend to all objectives. In addition to being the carrier of a culture from generation to generation, language is also at the center of teaching and learning.
Bireyin bir kültürü öğrenirken kullandığı en önemli unsur dildir. Birey öğrendiği kültürü dil aracılığıyla kuşaktan kuşağa aktarır. Tarihi çok eskilere dayanan yabancılar için dil öğretimi, milletler arasındaki çeşitli gelişmelerden dolayı günümüzde oldukça önemli bir duruma gelmiştir. Yurt içinde ve yurt dışında yabancılar için Türkçe öğretimi çeşitli kurumlar tarafından verilmektedir. Öğretim programında hedeflenen kazanımların yabancılar için hazırlanan Türkçe ders kitaplarında verilen etkinliklerde yeteri kadar karşılığı bulunmadığı dikkat çekmektedir. Bu çalışmada Türkiye Maarif Vakfı tarafından hazırlanan Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Programı’nda belirtilen kazanımları Yeni İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitaplarında A1-A2 seviyelerinde tespit etmek amaçlanmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden doküman incelemesi kullanılarak yazılı materyaller analiz edilmiştir. Hazırlanan Yeni İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitaplarında yer alan etkinliklerin Türkiye Maarif Vakfı tarafından hazırlanan Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretim Programı’nda belirtilen kazanımları yeterince kapsamadığı, programda verilen etkinlik örneklerinin tüm kazanımlara yayılmadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2024 |
Submission Date | May 27, 2024 |
Acceptance Date | June 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 2 |