Human communities try to learn and teach each other's languages and cultures for various reasons such as religious, educational, political, and socio-economic. One of the prominent goals of language learning is to be able to communicate effectively with people. As a result, people need to understand each other and their culture. It is not a correct approach to limit foreign language teaching only to grammar rules. Language is a living and evolving entity and it affects the individual with whom it comes into contact as well as it is affected by changes. A more meaningful teaching will be realized through the cultural interaction of the target language. This study is aimed to determine and interpret the cultural factors that affect Turkish language learning processes of international students. Accordingly, the literature review was constituted to form the theoretical framework of the study. The document analysis method, which is one of the qualitative data collection methods, was used in the study. The data was interpreted in the light of the information obtained as a result of content analysis. As a result, the reflections on the cultural transfer of international students in language learning were evaluated and interpreted based on the prominent elements. The study indicated that during the learning process of Turkish to foreigners, the importance of including cultural codes such as customs, traditions, body language, idioms, proverbs and reflection words has figured out. Foreign language learning is a cultural process that provides students with tolerance and a universal perspective in addition to the target language. Teachers play an important role in this cultural transmission process by communicating directly with students.
international students Foreign language teaching Cultural interaction Cultural codes Language-culture relationship
Dil; yaşayan, gelişen bir varlıktır ve değişimlerden etkilendiği gibi temasta olduğu bireyi de etkiler. İnsan toplulukları dinsel, eğitimsel, politik, sosyoekonomik ve benzeri sebeplerle birbirlerinin dillerini ve kültürlerini öğrenmeye ve öğretmeye çalışmaktadırlar. Kültürel etkileşim sayesinde daha anlamlı bir dil öğrenimi gerçekleştirilebilir. Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi, bir dil öğretiminin yanı sıra hedef dile yönelik hoşgörü ve evrensel bir bakış açısı da kazandıran kültürel bir süreçtir. Çalışmanın amacı kültürel etkileşimin Türkçe öğretimine etkisini ortaya koymak ve daha etkili bir Türkçe öğretimi için önerilerde bulunmaktır. Bu doğrultuda çalışmanın kuramsal çerçevesini oluşturmak için alan yazınındaki yabancılara Türkçe öğretiminde öğrencilerin karşılaştıkları kültürel etkileşimlere yönelik kaynaklar taranarak bir derleme araştırması gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, yabancılara Türkçe öğretiminde Türk kültürüne yönelik kültürel farkındalık oluşturulmasının ve bunun için kültürel kodlarla donatılmış öğretim materyallerine yer verilmesinin önemi görülmüştür. Ayrıca Türkçenin yabancılara öğretiminde etkin role sahip öğretmenlerin öğrencilerle doğrudan iletişiminin kültürel etkileşim sürecindeki önemi vurgulanmıştır.
Uluslararası öğrenciler Yabancı dil öğretimi Kültürel etkileşim Kültürel kodlar Dil-kültür ilişkisi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | World Languages, Literature and Culture (Other), Turkish Education |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2024 |
Submission Date | July 31, 2024 |
Acceptance Date | September 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 3 |