Research Article
BibTex RIS Cite

2018-2023 Yılları Arasındaki Yabancılara Türkçe Öğretimine Yönelik Makalelerin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 3 Issue: 4, 274 - 297, 15.12.2024

Abstract

Son yıllarda yurt içinde ve yurt dışında yabancılara Türkçe öğretimine olan ilgi ve talep artmaktadır. Bu talebi karşılamak için Türkiye'nin içinde ve dışında Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi hedefini gerçekleştirmeye çalışan kurum ve kuruluşlar pek çok çalışma ortaya koymaktadır. Bununla birlikte bu alanda çalışan uygulayıcılara yol göstermek ve alandaki eksiklikleri giderip yeni araştırmalar yapılmasına katkı sunmak amacıyla yabancılara Türkçe öğretimi kapsamında akademik çalışmalar da yapılıp yayımlanmaktadır. Alan yazın incelendiğinde yabancılara Türkçe öğretimi alanındaki ihtiyaçları saptayıp gidermeye yönelik çözümler sunmak, bu çözümlerin eğitim programlarına yansımasına katkı sağlamak ve eğitim öğretim uygulayıcılarına yol göstermek için birçok konuda bilimsel çalışmalar yapılıp yayımlandığı görülmektedir. Yabancılara Türkçe öğretimi alanında yapılan araştırmaların konu çeşitliliği ve niceliksel boyutu; bu çalışmaları birada görüp incelemek, değerlendirmek ve bu çalışmalardan çeşitli genellemeler çıkarmayı gerekli kılmaktadır. Bu alanda çalışan uygulayıcı ve araştırmacıların yoğun olarak yararlandıkları kaynaklar arasında makalelerin geldiği düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı da 2018-2023 yılları arasında yabancılara Türkçe öğretimi alanında yayımlanmış makaleleri çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Elde edilen verilerin incelenmesinde doküman incelenmesi kullanılmıştır. Bu araştırmayla incelenen makalelerin çoğunlukla IJLA'da ve 2022 yılında yayımlandığı, 1 ya da 2 yazar tarafından oluşturulduğu, nitel desene göre yapıldığı ve konu olarak da daha çok "söz varlığı, yöntem denemesi, ders kitabı incelemesi" alanlarına odaklanıldığı görülmüştür.

References

  • Alver, M. (2019). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde esas alınan ilkeler ile kullanılan yöntem ve teknikler. Erdem, İ., Doğan, B., & Altunkaya, H. (Ed.). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi içinde (ss. 13-42), Pegem Akademi.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies, 5(3). 728-749.
  • Aydın, G., Çavuşoğlu, R., & Çörten, S. B. (2022). A sınıfı dergilerde ikinci / yabancı dil olarak Türkçe öğretimi: Bir eğilim araştırması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 9, 1-22.
  • Büyükikiz, K. K. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27, 236-247.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çiftçi, Ö., & Coşkun, H. (2017), Yabancılara Türkçe öğretimi alanında yapılan çalışmaların farklı değişkenlere göre tasnifi. International Journal of Language Academy, 5(4), 205-214.
  • Erdem, İ. (2009). Yabancılara Türkçe öğretimiyle ilgili bir kaynakça denemesi. Turkish Studies, 4(3), 888-937.
  • Erdem, M. (2011). Türkiye’de 2005-2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: Betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
  • Günay, D. (2013). Dil ve iletişim. Papatya Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kardoğan, M., & Kardaş, M. N. (2023). Türkiye’de Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi alanında yayımlanan makalelerin eğilimleri üzerine bir inceleme. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 1-12.
  • Korkmaz, Z. (2017). Gramer terimleri sözlüğü. TDK Yayınları.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan, (Çev. Ed.). Nobel Yayınevi. (Orijinal baskı, 2009).
  • Onan, B. (2012). Dil eğitiminin temel kavramları. Nobel Yayıncılık.
  • Sözbilir, M., & Kutu, H. (2008). Development and Current Status of Science Education Research in Turkey. Essays in Education [Special issue], 1-22.
  • Şen, S., & Yıldırım, İ. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Günay, D. (2013). Dil ve iletişim. Papatya Yayıncılık.
Year 2024, Volume: 3 Issue: 4, 274 - 297, 15.12.2024

Abstract

References

  • Alver, M. (2019). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde esas alınan ilkeler ile kullanılan yöntem ve teknikler. Erdem, İ., Doğan, B., & Altunkaya, H. (Ed.). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi içinde (ss. 13-42), Pegem Akademi.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies, 5(3). 728-749.
  • Aydın, G., Çavuşoğlu, R., & Çörten, S. B. (2022). A sınıfı dergilerde ikinci / yabancı dil olarak Türkçe öğretimi: Bir eğilim araştırması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 9, 1-22.
  • Büyükikiz, K. K. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27, 236-247.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çiftçi, Ö., & Coşkun, H. (2017), Yabancılara Türkçe öğretimi alanında yapılan çalışmaların farklı değişkenlere göre tasnifi. International Journal of Language Academy, 5(4), 205-214.
  • Erdem, İ. (2009). Yabancılara Türkçe öğretimiyle ilgili bir kaynakça denemesi. Turkish Studies, 4(3), 888-937.
  • Erdem, M. (2011). Türkiye’de 2005-2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: Betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
  • Günay, D. (2013). Dil ve iletişim. Papatya Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kardoğan, M., & Kardaş, M. N. (2023). Türkiye’de Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi alanında yayımlanan makalelerin eğilimleri üzerine bir inceleme. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 1-12.
  • Korkmaz, Z. (2017). Gramer terimleri sözlüğü. TDK Yayınları.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan, (Çev. Ed.). Nobel Yayınevi. (Orijinal baskı, 2009).
  • Onan, B. (2012). Dil eğitiminin temel kavramları. Nobel Yayıncılık.
  • Sözbilir, M., & Kutu, H. (2008). Development and Current Status of Science Education Research in Turkey. Essays in Education [Special issue], 1-22.
  • Şen, S., & Yıldırım, İ. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Günay, D. (2013). Dil ve iletişim. Papatya Yayıncılık.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Articles
Authors

Kıvanç Sinan Karaca 0000-0002-8398-4759

Publication Date December 15, 2024
Submission Date November 19, 2024
Acceptance Date December 5, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 3 Issue: 4

Cite

APA Karaca, K. S. (2024). 2018-2023 Yılları Arasındaki Yabancılara Türkçe Öğretimine Yönelik Makalelerin İncelenmesi. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 3(4), 274-297. https://doi.org/10.56987/bezgek.1588271




All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0),