Research Article
BibTex RIS Cite

Ramazan Avcı’nın Şiirlerinin Değerler Bağlamında İncelenmesi

Year 2025, Volume: 4 Issue: 1, 38 - 53, 15.03.2025

Abstract

Değerler, bireylerin ve toplumların kendi bünyesinde barındırdıkları soyut kavramlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu değerlerden hareketle bireyler ve toplumlar kendi içinde ulusal nitelikte değerler oluşturabildiği gibi uluslararası nitelikte değerler de zamanla tüm toplumlar ve insanlık tarafından oluşmuştur. Bundan hareketle kök değerler, herkes tarafından kabul görmektedir. Değerler, Türk millî eğitim sisteminde ve öğretim programlarında hedef ve kazanım niteliğinde karşımıza çıkmaktadır. Bu değerlerin eğitim öğretim sürecinde edindirilmesi için çeşitli yazınsal ve edebî metin türlerinden de yararlanılmıştır. Bu metin türlerinden biri de şiirlerdir. Şiirler birçok değeri içinde barındırır ve eğitim öğretim ortamlarında bu amaçla kullanılabilir. Bundan hareketle çalışmanın amacı, Ramazan Avcı’nın şiirlerindeki kök değerlerin tespit edilmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Çalışma verilerini Avcı’nın ilgili 10 adet şiiri oluşturmaktadır. Bu kapsamda çalışma materyalleri 21 farklı kök değer açısından incelenmiştir. Ayrıca MEB 2024 Türkçe Öğretim Programı’nda yer alan değerlerden hareketle değerler tablosu oluşturularak Ramazan Avcı’nın şiirleri, içerik analizine göre hazırlanmıştır. Yapılan analizler neticesinde, Avcı’nın şiirlerinin birçok farklı değeri içinde barındırdığı görülmüştür. Ramazan Avcı’nın şiirlerinde en fazla “sabır, sevgi ve estetik” değerlerinin olduğu belirlenmiştir. Bu yönüyle şiirler, ilgili değerlerin aktarılması konusunda önemli bir kaynaktır.

References

  • Akkaya, N., Özden, E., & Güllü, B. (2021). Karacaoğlan şiirlerinde değerler. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 173-193. https. //doi.org/10.53444/deubefd.986970
  • Alanka, D. (2024). Nitel bir araştırma yöntemi olarak içerik analizi: Teorik bir çerçeve. Kronotop İletişim Dergisi, 1(1), 62-82.
  • Alyılmaz, C., & Şahin, H. (2019). Yahya Kemal Beyatlı’nın eserlerinin eğitsel değerler açısından değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 402-418.
  • Aranlı, S., Akbulut-Yamanoğlu, E., Yamanoğlu, S., & Yıldırım, E. (2023). Okulda değerler eğitimi. İnternational Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(64), 2833-2837.
  • Avcı, R. (2015). Karacaoğlan’dan günümüze Kahramanmaraşlı şairler. Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
  • Avcı, R. (2017). Şuaranın yaşayan yüz’ü. Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
  • Aydın, M. Z., & Gürler, Ş. A. (2013). Okulda değerler eğitimi yöntemler etkinlikler kaynaklar. Nobel Yayınları.
  • Aydın, M. Z., & Gürler. Ş. A. (2012) Okulda değerler eğitimi. Nobel Yayınları.
  • Bars, M. E. (2017). Kültürel değerlerin aktarımında halk edebiyatı ürünlerinden yararlanma. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 217-228.
  • Beck, C. (1990). Better schools. A values perspective. London: Falmer Press, Taylor & Francis. https. //doi. Org/10.2307/1495152.
  • Beill, B. (2003). İyi çocuk, zor çocuk “Doğru davranışlar çocuklara nasıl kazandırılır?” (Çev. Cuma Yorulmaz). Arkadaş Yayınevi.
  • Bekteş, S., & Kurt, M. (2022). Değerler eğitimi bağlamında Ziya Gökalp’ın “Alageyik” ve “Turan” adlı şiirlerinin millî kimlik inşası sürecine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(2), 440-453.
  • Biçer, N. (2012). Eğitimci, yazar Ramazan Avcı’nın Türk şiirinin beyaz kartalı “Bahaettin Karakoç” ve başarı için kılavuz öyküler adlı eserleri üzerine. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(2), 176-187.
  • Bilir, L., & Kurt, C. (2023). Her yanım çığlık deprem şiirleri. Onikişubat Belediyesi Yayınları.
  • Bouillaget, E., & Robert, A. (1997). L’analyse de contenu. Presses Universitaires de France.
  • Çakır, R. (2023). Âşık Veysel’in şiirlerinde geçen toplumsal ve ulusal değerlerin işlenişi. Hikmet-Akademik Edebiyat Dergisi, s.128-145.
  • Gedik, S., & Avcı, R. (2017). Kahramanmaraş ansiklopedisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Yayınları.
  • Gök, M., & Alyılmaz, S. (2021). Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun şiirlerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 10(4), 1535-1550.
  • Halstead, J. M., & Taylor, M. (2000). Learning and teaching about values. A review of recent research. Cambrdige Journal of Education, 30(2), 169-202.
  • Hançerlioğlu, O. (2005). Felsefe ansiklopedisi kavramlar ve akımlar, Cilt 1. Remzi Kitabevi.
  • Kaplan, H., & Peker, S. (2022a). Kök değerler eğitimi açısından Özbek masalları. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 426-444.
  • Kaplan, K., & Arıcı, Ş. (2022b). Kök değerler açısından Osman Çeviksoy’un romanları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 11(4), 1531-1546.
  • Kayhan, E., Bağcı, Ö., & Erişen, Y. (2019). Values education at sıbyan schools and pre-school’s curriculum Sıbyan mektepleri ile okul öncesi öğretim programlarında değerler eğitimi. Elementary Education Online, 18(3), 990-1003.
  • Kılıç, A. F., & Sezgin, M. N. (2017). Arif Nihat Asya’nın şiirlerinde değerler etrafında tematik bir çalışma. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), s. 69-90.
  • Lovat, T. (2015). Values education as a pedagogy of good behavior: updated empiricial what does the research tell us?. Recep, K. Nuri, T. Z. Şeyma A. Mahmut Z. Ahmet Yasin O., & Hulusi Y. (Editörler), Değerler ve eğitimi-II, (s. 353-365). Dem Yayınları.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara. Erişim adresi: http://web.deu.edu.tr/ilyas/ftp/turkce_2018.pdf.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. S. Turan), Nobel Yayıncılık.
  • Nesbitt, E., & Henderson, A. (2003). Religious organisations in the uk and values education programmes for schools (1). Journal of Beliefs & Values, 24(1), 75-88.
  • Özay, Ş. (2019). Çocuk edebiyatı açısından Ülker Köksal’ın romanlarında değerler eğitimi [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdoğan, E. (2023). Çaştanî Bey Hikâyesi’nde kültürel değerler. BEZGEK Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 45-56.
  • Taş, H. (2021). Mesnevî’de değerler ve Mesnevî’nin değerlere bakışı. Millî Eğitim Dergisi, 50(230), 745-767.
  • Tatto, M., Tapia, M., Varela, A., & Rodriguez, M. (2001). Examining Mesico’s values education in a globally dynamic contest. Journal of Moral Education, 30(2), 173-198.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe sözlük. TDK.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, s. 499-522.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2008). Eğitim yönetiminde değerler. Pegem Akademi.

An Analysis of Ramazan Avcı’s Poems in the Context of Values

Year 2025, Volume: 4 Issue: 1, 38 - 53, 15.03.2025

Abstract

Values are abstract concepts inherent to individuals and societies. Based on these values, individuals and societies establish national values, while certain universal values have emerged over time and have been embraced by humanity as a whole. Core values, in this sense, are universally acknowledged. Values are integrated into the Turkish national education system and curricula as goals and learning outcomes. Various literary and artistic texts have been utilized in the education and teaching process to instill these values. Among these text types, poetry holds a significant place, as poems encompass a wide range of values and can be effectively employed in educational settings for this purpose. The aim of this study is to identify the core values reflected in the poems of Ramazan Avcı. The study employs document analysis, a qualitative research method. The research data consist of ten selected poems by Avcı. Within this scope, the study materials were examined based on 21 different core values. Additionally, a values table was created using the values outlined in the 2024 Turkish Language Teaching Curriculum published by the Ministry of National Education (MEB). Avcı’s poems were analyzed using content analysis methodology. The findings indicate that Avcı’s poems incorporate a wide variety of values. Among these, the most prominent values identified are patience, love, and aesthetic appreciation. In this regard, his poetry serves as a valuable resource for transmitting these values in educational contexts.

References

  • Akkaya, N., Özden, E., & Güllü, B. (2021). Karacaoğlan şiirlerinde değerler. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 173-193. https. //doi.org/10.53444/deubefd.986970
  • Alanka, D. (2024). Nitel bir araştırma yöntemi olarak içerik analizi: Teorik bir çerçeve. Kronotop İletişim Dergisi, 1(1), 62-82.
  • Alyılmaz, C., & Şahin, H. (2019). Yahya Kemal Beyatlı’nın eserlerinin eğitsel değerler açısından değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 402-418.
  • Aranlı, S., Akbulut-Yamanoğlu, E., Yamanoğlu, S., & Yıldırım, E. (2023). Okulda değerler eğitimi. İnternational Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(64), 2833-2837.
  • Avcı, R. (2015). Karacaoğlan’dan günümüze Kahramanmaraşlı şairler. Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
  • Avcı, R. (2017). Şuaranın yaşayan yüz’ü. Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
  • Aydın, M. Z., & Gürler, Ş. A. (2013). Okulda değerler eğitimi yöntemler etkinlikler kaynaklar. Nobel Yayınları.
  • Aydın, M. Z., & Gürler. Ş. A. (2012) Okulda değerler eğitimi. Nobel Yayınları.
  • Bars, M. E. (2017). Kültürel değerlerin aktarımında halk edebiyatı ürünlerinden yararlanma. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 217-228.
  • Beck, C. (1990). Better schools. A values perspective. London: Falmer Press, Taylor & Francis. https. //doi. Org/10.2307/1495152.
  • Beill, B. (2003). İyi çocuk, zor çocuk “Doğru davranışlar çocuklara nasıl kazandırılır?” (Çev. Cuma Yorulmaz). Arkadaş Yayınevi.
  • Bekteş, S., & Kurt, M. (2022). Değerler eğitimi bağlamında Ziya Gökalp’ın “Alageyik” ve “Turan” adlı şiirlerinin millî kimlik inşası sürecine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(2), 440-453.
  • Biçer, N. (2012). Eğitimci, yazar Ramazan Avcı’nın Türk şiirinin beyaz kartalı “Bahaettin Karakoç” ve başarı için kılavuz öyküler adlı eserleri üzerine. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(2), 176-187.
  • Bilir, L., & Kurt, C. (2023). Her yanım çığlık deprem şiirleri. Onikişubat Belediyesi Yayınları.
  • Bouillaget, E., & Robert, A. (1997). L’analyse de contenu. Presses Universitaires de France.
  • Çakır, R. (2023). Âşık Veysel’in şiirlerinde geçen toplumsal ve ulusal değerlerin işlenişi. Hikmet-Akademik Edebiyat Dergisi, s.128-145.
  • Gedik, S., & Avcı, R. (2017). Kahramanmaraş ansiklopedisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Yayınları.
  • Gök, M., & Alyılmaz, S. (2021). Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun şiirlerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 10(4), 1535-1550.
  • Halstead, J. M., & Taylor, M. (2000). Learning and teaching about values. A review of recent research. Cambrdige Journal of Education, 30(2), 169-202.
  • Hançerlioğlu, O. (2005). Felsefe ansiklopedisi kavramlar ve akımlar, Cilt 1. Remzi Kitabevi.
  • Kaplan, H., & Peker, S. (2022a). Kök değerler eğitimi açısından Özbek masalları. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 426-444.
  • Kaplan, K., & Arıcı, Ş. (2022b). Kök değerler açısından Osman Çeviksoy’un romanları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 11(4), 1531-1546.
  • Kayhan, E., Bağcı, Ö., & Erişen, Y. (2019). Values education at sıbyan schools and pre-school’s curriculum Sıbyan mektepleri ile okul öncesi öğretim programlarında değerler eğitimi. Elementary Education Online, 18(3), 990-1003.
  • Kılıç, A. F., & Sezgin, M. N. (2017). Arif Nihat Asya’nın şiirlerinde değerler etrafında tematik bir çalışma. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), s. 69-90.
  • Lovat, T. (2015). Values education as a pedagogy of good behavior: updated empiricial what does the research tell us?. Recep, K. Nuri, T. Z. Şeyma A. Mahmut Z. Ahmet Yasin O., & Hulusi Y. (Editörler), Değerler ve eğitimi-II, (s. 353-365). Dem Yayınları.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara. Erişim adresi: http://web.deu.edu.tr/ilyas/ftp/turkce_2018.pdf.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. S. Turan), Nobel Yayıncılık.
  • Nesbitt, E., & Henderson, A. (2003). Religious organisations in the uk and values education programmes for schools (1). Journal of Beliefs & Values, 24(1), 75-88.
  • Özay, Ş. (2019). Çocuk edebiyatı açısından Ülker Köksal’ın romanlarında değerler eğitimi [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdoğan, E. (2023). Çaştanî Bey Hikâyesi’nde kültürel değerler. BEZGEK Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 45-56.
  • Taş, H. (2021). Mesnevî’de değerler ve Mesnevî’nin değerlere bakışı. Millî Eğitim Dergisi, 50(230), 745-767.
  • Tatto, M., Tapia, M., Varela, A., & Rodriguez, M. (2001). Examining Mesico’s values education in a globally dynamic contest. Journal of Moral Education, 30(2), 173-198.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe sözlük. TDK.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, s. 499-522.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2008). Eğitim yönetiminde değerler. Pegem Akademi.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Articles
Authors

Arif Emre Çiftçi 0009-0007-2099-5315

Publication Date March 15, 2025
Submission Date February 10, 2025
Acceptance Date March 4, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Çiftçi, A. E. (2025). Ramazan Avcı’nın Şiirlerinin Değerler Bağlamında İncelenmesi. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 4(1), 38-53. https://doi.org/10.56987/bezgek.1637134


Bezgek Journal of Teaching Turkish to Foreigners is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.