Toplumu ve değerleri bir araya getiren eğitim, bireylere değerlerin aktarılmasında büyük göreve sahiptir. Toplumlar varlıklarını değerlerini nesilden nesile aktararak sürdürebilir. Bu nedenle erken yaşta başlanarak bireylere değerleri benimsetmek gerekmektedir. Bu bağlamda çocuk edebiyatı ürünleri önemli bir sorumluluk üstlenmektedir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni’nde benimsenen bütüncül eğitimin hedefi, insanı temel değerler doğrultusunda yetiştirmektir. Çocuk kitapları her ne kadar eğitsel amaçla yazılmıyor olsa da çocuk okuru her yönden gelişimini desteklemeyi amaçlayan dünyalar sunar. Bu yönüyle çocuk edebiyatı ürünleri değer öğretiminde bir araç olarak kullanılabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, L. Frank Baum’un Oz Büyücüsü adlı kitabını Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni’nde belirtilen “Yetkin ve Erdemli İnsan” öğrenci profili açısından incelemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Doküman incelemesi, araştırılması hedeflenen olgu veya olgular hakkında bilgi içeren yazılı materyallerin analizini kapsar. Seçilen kitaptan toplanan veriler ise Maarif Modeli’nde belirtilen “Yetkin ve Erdemli İnsan” öğrenci profilindeki özellikler kapsamında betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Oz Büyücüsü adlı kitabın, Maarif Modeli öğrenci profilinde belirtilen tüm ana başlıklara ait özelliklere yer veren karakterlere sahip olduğu tespit edilmiştir. Maarif Modeli’nde yer verilen “Yetkin ve Erdemli İnsan” öğrenci profilindeki özelliklerin Oz Büyücüsü kitabında görülme sıklığının çoktan aza doğru sıralanışı; estetik (45), sorgulayıcı (45), merhametli (30), iradeli (24), cesaretli (23), üretken (22) sağlıklı (16), ahlaklı (10), bilge (10), vatansever (1) şeklindedir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin hedefine ulaşmada Oz Büyücüsü adlı kitap, çocuklara karakterlerin örnekliğinde güzel ve faydalı bir eser olarak tavsiye edilebilir.
Education, which brings together society and its values, plays a crucial role in transmitting values to individuals. Societies can sustain their existence by passing their values from generation to generation. Therefore, it is essential to instill these values in individuals from an early age. In this context, children’s literature assumes significant responsibility. The holistic education approach adopted in the Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (Century of Türkiye Maarif Model) Curriculum Common Text aims to nurture individuals in accordance with fundamental values. Although children’s books are not primarily written for educational purposes, they present worlds that support the holistic development of young readers. In this regard, children’s literature can be utilized as a tool for values education. This study aims to analyze L. Frank Baum’s The Wizard of Oz in terms of the “Competent and Virtuous Individual” student profile outlined in the Maarif Model Curriculum Common Text. To achieve this, the study employs document analysis, a qualitative research method. Document analysis involves examining written materials that contain information about the phenomenon or phenomena being investigated. The data collected from the selected book were analyzed through descriptive analysis based on the characteristics of the “Competent and Virtuous Individual” student profile specified in the Maarif Model. The findings obtained from the analysis were subsequently interpreted. The results indicate that The Wizard of Oz features characters who exhibit traits corresponding to all the main categories outlined in the Maarif Model student profile. The frequency of these characteristics in the book, from most to least prevalent, is as follows: aesthetic appreciation (45), inquisitiveness (45), compassion (30), willpower (24), courage (23), productivity (22), health consciousness (16), morality (10), wisdom (10), and patriotism (1). Given its alignment with the Maarif Model’s objectives, The Wizard of Oz can be recommended as a valuable and beneficial literary work that provides exemplary characters for children.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2025 |
Submission Date | February 12, 2025 |
Acceptance Date | February 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 1 |
Bezgek Journal of Teaching Turkish to Foreigners is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.