Research Article
BibTex RIS Cite

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Teknolojiye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Year 2025, Volume: 4 Issue: 1, 22 - 37, 15.03.2025

Abstract

Son zamanlarda bilim ve teknolojide yaşanan gelişmeler eğitim alanını doğrudan etkilemiştir. Bu durum, yabancı dil öğretimi faaliyetlerinde teknoloji kullanımı konusunu gündeme getirmiştir. Yabancı dil sınıflarının ana aktörlerini öğretmen ve öğrenciler oluşturmaktadır. Dolayısıyla öğretmenlerin yabancı dil öğretimi sürecinde teknolojik gelişmelere kayıtsız kalması düşünülemez. Teknolojik yetkinliklere sahip olan ve teknolojiyi dil öğretiminde etkin olarak kullanan öğretmenler, hedef dilin öğrenilme sürecini kolaylaştıracaktır. Bu bağlamda araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin teknolojiye yönelik tutumlarının belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada, tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, basit seçkisiz atama yoluyla seçilen ve 2023-2024 eğitim öğretim yılında Türkiye’deki çeşitli üniversitelerin TÖMER’lerinde görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerini toplamak amacıyla İpek ve Kan (2019) tarafından oluşturulan 30 maddelik 5’li Likert tipi ölçek kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, IBM SPSS 25.0 istatistik programından faydalanılarak çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde; frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi ve tek yönlü varyans analizinden (ANOVA) yararlanılmıştır. Yapılan analizler ve erişilen bulgu ve yorumlar ışığında yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin teknolojiye yönelik tutumlarının olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Alemi, M. (2016). General İmpacts of integrating advanced and modern technologies on teaching English as a foreign language. International Journal on Integrating Technology in Education (IJITE), 5(1), 13-26.
  • Al-Mahrooqi, R., and Troudi, S. (2014). Using technology in foreign teaching. Cambridge Scholars Publishing.
  • Alyılmaz, C. (2023) Eski Türkler yabancı dil biliyorlar mıydı? Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 1-31.
  • Alyılmaz, C. ve Er, O. (2018). İkinci dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türk kültürüne yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1269-1285.
  • Alyılmaz, S. (2020). Türkçe öğretiminde hedef kitleyle ilgili yaşanan bazı sorunlar ve çözüm önerileri. Alyılmaz C. Er, O. Çoban İ. (Ed.), Türkçe eğitiminin güncel sorunları içinde (ss. 73-84). Eğiten.
  • Bakır, S. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yaşanan sorunlar, çözüm önerileri ve beklentiler. Alyılmaz C. Er, O. Çoban İ. (Ed.), Türkçe eğitiminin güncel sorunları içinde (ss. 73-84). Eğiten.
  • Bal, M. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde teknoloji kullanımı. Karatay, H. (Ed), Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi el kitabı içinde (ss. 605-639). Pegem Akademi.
  • Batdı, V. (2021). Yabancılara dil öğretiminde teknoloji kullanımı: Bir karma-meta yöntemi. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 1213-1244.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç, Ç. E. Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (13. baskı). Pegem Akademi.
  • Cahyani, H., & Cahyono, Y. B. (2012). Teachers’ attitudes and technology use ın Indonesian EFL classrooms. TEFLİN Journal- A publication on the teaching and learning of English, 23(2), 130-148.
  • Caceres, C. M., Mejia. B. E., Galindo, S. M., & Paredes, I. R. (2022). The use of web 3.0 tools for reading skill development: case blogs in virtual education. 2022 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). Tunus, Tunus.
  • Chilingaryana, K., & Zvereva. E. (2017). Methodology of flipped classroom as a learning technology in foreign language teaching. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 237, 1500-1504.
  • Dooly, M., & Masats, D. (2015). A critical appraisal of foreign language research incontent and language integrated integrated learning, young language learners, and technology-enhanced language learning published in Spain (2003-2012). Language Teaching, 48, 343-372.
  • Durmuş, M. (2013). Türkçenin yabancılara öğretimi: sorunlar, çözüm önerileri ve yabancılara Türkçe öğretiminin geleceğiyle ilgili görüşler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 207-228.
  • Er, O., & Alyılmaz, S. (2022). Web 2.0 araçları ile kültür destekli yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Duvar Yayınları.
  • Ersöz, B. (2020). Yeni nesil web paradigması: Web 4.0. Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 1(2), 58-65.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to desing and evaluate research in education (8. Ed.). New York: Mcgraw-Hill International Edition.
  • Geçgel, H., & Peker, B. (2020). Multimedya araçlarının yabancı dil öğretimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 20, 12-22.
  • Gilakjani, A. P., , & Leong, L. M. (2012). EFL teachers’ attitudes toward using computer technology in English language teaching. Theory and practice in Language Studies, 2(3), 630-636.
  • Gömleksiz, M. N., & Elaldı, Ş. (2011). Yapılandırmacı yaklaşım bağlamında yabancı dil öğretimi. Turkish Studies-International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(2), 443-454.
  • Hong, H. K. (2009). L2 teaacher’s experience of call technology education and the use of computer technology in the classroom: the case of Franklin county [Unpublished doctoral dissertation]. The Ohio State University.
  • İpek, S., & Kan, A. (2019). Türkçeyi yabancı dil olarak öğretenlerin teknolojiye yönelik tutumlarının belirlenmesine ilişkin bir ölçek geliştirme çalışması. International Journal of Language Academy, 7(4), 107-123.
  • Jenset, G. B. (2011). Student attitudes toward teaching English with technology. Seminar.net, 7(2), 59-68. https://doi.org/10.7577/seminar.2408
  • Karatay, H., & Kartallıoğlu, N. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenme tutumu ile dil becerileri edimi arasındaki ilişki. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(4), 203-214.
  • Kinginger, C. (2007). Technology, telecommunication and foreign language teaching in the languages review consultation report: a view from the US. Language Learning Journal, 35(1), 113-115.
  • McLaughlin, B. (1990). Myths and misconceptions about second language learning: What every teacher needs to unlearn. National Center for Research on Cultural; Diversity and Second Language Learning.
  • Moeller, A. K., & Catalano, T. (2015). Foreign language teaching and learning. International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, 9, 327-333.
  • Mollaei, F., & Riasati, J. M. (2013). Teachers’ Perceptions of using technology in teaching EFL. International Journal of Applied Linguistics & English Literatur. 2(1), 13-22.
  • Mutlu, N. (2016). Attitudes of foreign language teaching students and teachers about ınteractive whiteboards. Participatory Educational Research, 4(2), 221-226.
  • Nawalia, B. M., Kanbul, S., & Alhamroni. R. (2020). Technology and English language teaching and learning: a content analysis. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 5(1), 16-23.
  • Rahmati, J., Izadpanah, S., & Shahnavaz, A. A. (2021). Meta-analysis on educational technology in English language teaching. Lang Test Asia, 11(7), 1-20.
  • Özel, A. G., & Arıkan, A. (2015). The use of the internet and Web 2.0 tools among EFL Instructors. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 5(1), 313-325.
  • Özer, Z. (2018). An investigation of prospective ELT teachers’ attitudes towards using computer technologies in foreign language teaching. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(1), 328-341.
  • Sarıçoban, A. (2013). Pre-service ELT teachers’ attitudes towards computer use: A Turkish survey. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 53, 59-78.
  • Selvi, K. (2022). Yabancılara Türkçe öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Şengül, K. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde motivasyon, öz yeterlik, kaygı ve tutum. H. Karatay (Ed.), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi El Kitabı içinde (s. 81-109). Pegem Akademi.
  • Tu, C. H., Blocher, M., & Ntoruru, J. (2008). Integrate Web 2.0 technology to facilitate online professional community: EMI special editing experiences. Educational Media International, 45(4), 335-341.
  • Türker, S. M. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde blog kullanımının okuma becerisine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Yadav, S. T., Khan, Z. M., & Tungekar, K. M. (2024). E-learning using Web 4.0. International journal for research in applied science and engineering technology, 12(VII), 1571-1575. https://doi.org/10.22214/ijraset.2024.63733
  • Wei, Y. (2022). Toward technology-based education and English as a foreign language motivation: a review of literature. Frontiers in Psychology, 13, 1-8.
  • Wesely, P., & Plummer, E. (2021). Language learner attitudes, technology attitudes, and technology prevalence at the secondary level. The JALT CALL Journal, 17(3), 233-255.
  • Vidosavljevic, M. M. (2022). Teachers’ attitudes about the use of new Technologies in foreign language teaching. Proceedings of the Faculty of Education, 17, 167-179.
  • Zhang, L. (2020). The application of big data technology in the analysis of foreign language teachers’ educational concept and teaching ability. Journal of Physics: Conference Series, 1648(4), 1-7.
  • Zhang, J. (2010). Technology-supported learning innovation in cultural contexts. Educational Technology Research and Development, 58(2), 229-243.

An Examination of the Attitudes of Teachers of Turkish as a Foreign Language Toward Technology

Year 2025, Volume: 4 Issue: 1, 22 - 37, 15.03.2025

Abstract

Recent advancements in science and technology have had a direct impact on the field of education. This has brought the use of technology in foreign language teaching into focus. Teachers and students constitute the primary actors in foreign language classrooms. Therefore, it is inconceivable for teachers to remain indifferent to technological advancements in the foreign language teaching process. Teachers who possess technological competence and effectively integrate technology into language instruction can facilitate the learning process of the target language. In this context, the aim of this study is to determine the attitudes of teachers of Turkish as a foreign language toward technology. For this purpose, a survey research design was employed. The study sample consists of teachers working at various university-based TÖMER in Türkiye during the 2023-2024 academic year, selected through simple random sampling. To collect the data, a 30-item, 5-point Likert-type scale developed by İpek and Kan (2019) was used. The data obtained in the study were analyzed using the IBM SPSS 25.0 statistical software. The data analysis involved frequency, percentage, arithmetic mean, t-test, and one-way analysis of variance (ANOVA). Based on the analyses, findings, and interpretations, it was concluded that teachers of Turkish as a foreign language hold positive attitudes toward technology.

References

  • Alemi, M. (2016). General İmpacts of integrating advanced and modern technologies on teaching English as a foreign language. International Journal on Integrating Technology in Education (IJITE), 5(1), 13-26.
  • Al-Mahrooqi, R., and Troudi, S. (2014). Using technology in foreign teaching. Cambridge Scholars Publishing.
  • Alyılmaz, C. (2023) Eski Türkler yabancı dil biliyorlar mıydı? Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 1-31.
  • Alyılmaz, C. ve Er, O. (2018). İkinci dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türk kültürüne yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1269-1285.
  • Alyılmaz, S. (2020). Türkçe öğretiminde hedef kitleyle ilgili yaşanan bazı sorunlar ve çözüm önerileri. Alyılmaz C. Er, O. Çoban İ. (Ed.), Türkçe eğitiminin güncel sorunları içinde (ss. 73-84). Eğiten.
  • Bakır, S. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yaşanan sorunlar, çözüm önerileri ve beklentiler. Alyılmaz C. Er, O. Çoban İ. (Ed.), Türkçe eğitiminin güncel sorunları içinde (ss. 73-84). Eğiten.
  • Bal, M. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde teknoloji kullanımı. Karatay, H. (Ed), Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi el kitabı içinde (ss. 605-639). Pegem Akademi.
  • Batdı, V. (2021). Yabancılara dil öğretiminde teknoloji kullanımı: Bir karma-meta yöntemi. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 1213-1244.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç, Ç. E. Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (13. baskı). Pegem Akademi.
  • Cahyani, H., & Cahyono, Y. B. (2012). Teachers’ attitudes and technology use ın Indonesian EFL classrooms. TEFLİN Journal- A publication on the teaching and learning of English, 23(2), 130-148.
  • Caceres, C. M., Mejia. B. E., Galindo, S. M., & Paredes, I. R. (2022). The use of web 3.0 tools for reading skill development: case blogs in virtual education. 2022 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). Tunus, Tunus.
  • Chilingaryana, K., & Zvereva. E. (2017). Methodology of flipped classroom as a learning technology in foreign language teaching. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 237, 1500-1504.
  • Dooly, M., & Masats, D. (2015). A critical appraisal of foreign language research incontent and language integrated integrated learning, young language learners, and technology-enhanced language learning published in Spain (2003-2012). Language Teaching, 48, 343-372.
  • Durmuş, M. (2013). Türkçenin yabancılara öğretimi: sorunlar, çözüm önerileri ve yabancılara Türkçe öğretiminin geleceğiyle ilgili görüşler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 207-228.
  • Er, O., & Alyılmaz, S. (2022). Web 2.0 araçları ile kültür destekli yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Duvar Yayınları.
  • Ersöz, B. (2020). Yeni nesil web paradigması: Web 4.0. Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 1(2), 58-65.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to desing and evaluate research in education (8. Ed.). New York: Mcgraw-Hill International Edition.
  • Geçgel, H., & Peker, B. (2020). Multimedya araçlarının yabancı dil öğretimine etkisi üzerine öğretmen görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 20, 12-22.
  • Gilakjani, A. P., , & Leong, L. M. (2012). EFL teachers’ attitudes toward using computer technology in English language teaching. Theory and practice in Language Studies, 2(3), 630-636.
  • Gömleksiz, M. N., & Elaldı, Ş. (2011). Yapılandırmacı yaklaşım bağlamında yabancı dil öğretimi. Turkish Studies-International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(2), 443-454.
  • Hong, H. K. (2009). L2 teaacher’s experience of call technology education and the use of computer technology in the classroom: the case of Franklin county [Unpublished doctoral dissertation]. The Ohio State University.
  • İpek, S., & Kan, A. (2019). Türkçeyi yabancı dil olarak öğretenlerin teknolojiye yönelik tutumlarının belirlenmesine ilişkin bir ölçek geliştirme çalışması. International Journal of Language Academy, 7(4), 107-123.
  • Jenset, G. B. (2011). Student attitudes toward teaching English with technology. Seminar.net, 7(2), 59-68. https://doi.org/10.7577/seminar.2408
  • Karatay, H., & Kartallıoğlu, N. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenme tutumu ile dil becerileri edimi arasındaki ilişki. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(4), 203-214.
  • Kinginger, C. (2007). Technology, telecommunication and foreign language teaching in the languages review consultation report: a view from the US. Language Learning Journal, 35(1), 113-115.
  • McLaughlin, B. (1990). Myths and misconceptions about second language learning: What every teacher needs to unlearn. National Center for Research on Cultural; Diversity and Second Language Learning.
  • Moeller, A. K., & Catalano, T. (2015). Foreign language teaching and learning. International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, 9, 327-333.
  • Mollaei, F., & Riasati, J. M. (2013). Teachers’ Perceptions of using technology in teaching EFL. International Journal of Applied Linguistics & English Literatur. 2(1), 13-22.
  • Mutlu, N. (2016). Attitudes of foreign language teaching students and teachers about ınteractive whiteboards. Participatory Educational Research, 4(2), 221-226.
  • Nawalia, B. M., Kanbul, S., & Alhamroni. R. (2020). Technology and English language teaching and learning: a content analysis. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 5(1), 16-23.
  • Rahmati, J., Izadpanah, S., & Shahnavaz, A. A. (2021). Meta-analysis on educational technology in English language teaching. Lang Test Asia, 11(7), 1-20.
  • Özel, A. G., & Arıkan, A. (2015). The use of the internet and Web 2.0 tools among EFL Instructors. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 5(1), 313-325.
  • Özer, Z. (2018). An investigation of prospective ELT teachers’ attitudes towards using computer technologies in foreign language teaching. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(1), 328-341.
  • Sarıçoban, A. (2013). Pre-service ELT teachers’ attitudes towards computer use: A Turkish survey. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 53, 59-78.
  • Selvi, K. (2022). Yabancılara Türkçe öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Şengül, K. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde motivasyon, öz yeterlik, kaygı ve tutum. H. Karatay (Ed.), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi El Kitabı içinde (s. 81-109). Pegem Akademi.
  • Tu, C. H., Blocher, M., & Ntoruru, J. (2008). Integrate Web 2.0 technology to facilitate online professional community: EMI special editing experiences. Educational Media International, 45(4), 335-341.
  • Türker, S. M. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde blog kullanımının okuma becerisine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Yadav, S. T., Khan, Z. M., & Tungekar, K. M. (2024). E-learning using Web 4.0. International journal for research in applied science and engineering technology, 12(VII), 1571-1575. https://doi.org/10.22214/ijraset.2024.63733
  • Wei, Y. (2022). Toward technology-based education and English as a foreign language motivation: a review of literature. Frontiers in Psychology, 13, 1-8.
  • Wesely, P., & Plummer, E. (2021). Language learner attitudes, technology attitudes, and technology prevalence at the secondary level. The JALT CALL Journal, 17(3), 233-255.
  • Vidosavljevic, M. M. (2022). Teachers’ attitudes about the use of new Technologies in foreign language teaching. Proceedings of the Faculty of Education, 17, 167-179.
  • Zhang, L. (2020). The application of big data technology in the analysis of foreign language teachers’ educational concept and teaching ability. Journal of Physics: Conference Series, 1648(4), 1-7.
  • Zhang, J. (2010). Technology-supported learning innovation in cultural contexts. Educational Technology Research and Development, 58(2), 229-243.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Articles
Authors

Muhammed Hasan Çakır 0000-0003-4787-914X

Publication Date March 15, 2025
Submission Date March 4, 2025
Acceptance Date March 13, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Çakır, M. H. (2025). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Teknolojiye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 4(1), 22-37. https://doi.org/10.56987/bezgek.1650887


Bezgek Journal of Teaching Turkish to Foreigners is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.