The aim of this study is to examine the views of classroom teachers regarding the effectiveness of digital tools in teaching Turkish to Syrian students. The research was conducted using a qualitative research design and included 10 classroom teachers. The study group was formed through purposive sampling based on volunteer participation, and consisted of teachers who had Syrian students in their classrooms. Data were collected through a questionnaire developed by the researchers, comprising seven open-ended questions. The data were analyzed using content analysis, a qualitative data analysis technique. The findings indicate that the use of digital tools in teaching Turkish to Syrian students is evaluated positively by teachers. Most participants reported that digital tools positively affect students’ reading, writing, listening, and speaking skills, enrich their vocabulary, and facilitate their understanding of grammar rules. The results also highlight challenges faced by teachers in implementing digital tools during classroom activities.
Bu araştırmanın amacı, Suriyeli öğrencilere Türkçe öğretiminde dijital araçların etkililiğine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Nitel araştırma desenindeki çalışmaya 10 sınıf öğretmeni katılmıştır. Çalışma grubu gönüllülük esaslı amaçlı örnekleme yöntemiyle oluşturulmuş, katılımcıların Suriyeli öğrencisi bulunan öğretmenlerden oluşması amaçlanmıştır. Sınıf öğretmenlerine, araştırmacılar tarafından geliştirilen yedi açık uçlu sorudan oluşan anket uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen verilerin analizinde nitel araştırma veri analiz türlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre Suriyeli öğrencilere Türkçe öğretiminde dijital araçların etkisi öğretmenler tarafından olumlu olarak değerlendirilmiştir. Öğretmenlerin çoğu dijital araçların; Suriyeli öğrencilerin okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerileri üzerinde olumlu etkileri olduğunu bildirmişler, aynı zamanda öğrencilerin kelime dağarcıklarını geliştirdiğini ve dil bilgisi kurallarını öğrenmelerini kolaylaştırdığını ifade etmişlerdir. Araştırma bulgularında ayrıca, dijital araçların sınıf içindeki uygulamalarında öğretmenlerin karşılaştıkları zorluklara da yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2025 |
Submission Date | July 31, 2025 |
Acceptance Date | August 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 3 |
Bezgek Journal of Teaching Turkish to Foreigners is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.