Research Article
BibTex RIS Cite

Teachers’ Views on the Effectiveness of Digital Tools in Teaching Turkish to Syrian Students

Year 2025, Volume: 4 Issue: 3, 186 - 198, 15.09.2025

Abstract

The aim of this study is to examine the views of classroom teachers regarding the effectiveness of digital tools in teaching Turkish to Syrian students. The research was conducted using a qualitative research design and included 10 classroom teachers. The study group was formed through purposive sampling based on volunteer participation, and consisted of teachers who had Syrian students in their classrooms. Data were collected through a questionnaire developed by the researchers, comprising seven open-ended questions. The data were analyzed using content analysis, a qualitative data analysis technique. The findings indicate that the use of digital tools in teaching Turkish to Syrian students is evaluated positively by teachers. Most participants reported that digital tools positively affect students’ reading, writing, listening, and speaking skills, enrich their vocabulary, and facilitate their understanding of grammar rules. The results also highlight challenges faced by teachers in implementing digital tools during classroom activities.

References

  • Altın, H. M. (2014). Öğrenci, öğretmen, yönetici ve veli bakış açısıyla fatih projesinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Alyılmaz, C. & Er, O. (2018). İkinci dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türk kültürüne yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1269-1285.
  • Cırık, İ. (2008). Çok kültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 27-40.
  • Çiftçi, S. (2023). Yabancı dil eğitiminde web 2.0 araçları kullanımının yararları ve zorlukları üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 10(91), 234-241.
  • Duman, G. B. (2013). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde materyal geliştirme ve materyallerin etkin kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(2), 1-8.
  • Dursun, F. (2006). Öğretim sürecinde araç kullanımı. İlköğretmen Dergisi, (1), 8-9.
  • Kuşçu, E. (2017). Yabancı dil öğretimi / öğreniminde görsel ve işitsel araçların kullanımının önemi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(43), 213-224.
  • Mayer, R. E., & Moreno, R. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational Psychologist, 38(1), 43-52.
  • Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking. Psychological Science, 25(6), 1159-1168.
  • Okur, Ş. (2024). Yabancılara Türkçe öğretiminde dijital araçların kullanımı. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-44.
  • Polat, A. (2019). Yabancılara (Suriyeli göçmen çocuklara) okuma yazma öğretimi sürecine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Siddiq, F., Scherer, R., & Tondeur, J. (2016). Teachers’ emphasis on developing students’ digital information and communication skills (TEDDICS): A new construct in 21st-century education. Computers & Education, 92-93, 1-14.
  • Tiryaki, E. N., & Oğraş, İ. (2020). Türkçe dersinin Suriyeli öğrencilere öğretim sürecine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(4), 1581-1601.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, D., & Metin, M. (2020). Türkçe öğretmenlerinin teknolojik öğrenme ortamlarını kullanma durumları. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 9(2), 144-155.
  • Yürektürk, F. N., & Coşkun, H. (2020). Türkçe öğretmenlerinin teknoloji kullanımına ve teknoloji destekli Türkçe öğretiminin etkililiğine dair görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 986-1000.

Suriyeli Öğrencilere Türkçe Öğretiminde Dijital Araç Kullanımının Etkililiğine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Year 2025, Volume: 4 Issue: 3, 186 - 198, 15.09.2025

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Suriyeli öğrencilere Türkçe öğretiminde dijital araçların etkililiğine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Nitel araştırma desenindeki çalışmaya 10 sınıf öğretmeni katılmıştır. Çalışma grubu gönüllülük esaslı amaçlı örnekleme yöntemiyle oluşturulmuş, katılımcıların Suriyeli öğrencisi bulunan öğretmenlerden oluşması amaçlanmıştır. Sınıf öğretmenlerine, araştırmacılar tarafından geliştirilen yedi açık uçlu sorudan oluşan anket uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen verilerin analizinde nitel araştırma veri analiz türlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre Suriyeli öğrencilere Türkçe öğretiminde dijital araçların etkisi öğretmenler tarafından olumlu olarak değerlendirilmiştir. Öğretmenlerin çoğu dijital araçların; Suriyeli öğrencilerin okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerileri üzerinde olumlu etkileri olduğunu bildirmişler, aynı zamanda öğrencilerin kelime dağarcıklarını geliştirdiğini ve dil bilgisi kurallarını öğrenmelerini kolaylaştırdığını ifade etmişlerdir. Araştırma bulgularında ayrıca, dijital araçların sınıf içindeki uygulamalarında öğretmenlerin karşılaştıkları zorluklara da yer verilmiştir.

References

  • Altın, H. M. (2014). Öğrenci, öğretmen, yönetici ve veli bakış açısıyla fatih projesinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Alyılmaz, C. & Er, O. (2018). İkinci dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türk kültürüne yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1269-1285.
  • Cırık, İ. (2008). Çok kültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 27-40.
  • Çiftçi, S. (2023). Yabancı dil eğitiminde web 2.0 araçları kullanımının yararları ve zorlukları üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 10(91), 234-241.
  • Duman, G. B. (2013). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde materyal geliştirme ve materyallerin etkin kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(2), 1-8.
  • Dursun, F. (2006). Öğretim sürecinde araç kullanımı. İlköğretmen Dergisi, (1), 8-9.
  • Kuşçu, E. (2017). Yabancı dil öğretimi / öğreniminde görsel ve işitsel araçların kullanımının önemi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(43), 213-224.
  • Mayer, R. E., & Moreno, R. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational Psychologist, 38(1), 43-52.
  • Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking. Psychological Science, 25(6), 1159-1168.
  • Okur, Ş. (2024). Yabancılara Türkçe öğretiminde dijital araçların kullanımı. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-44.
  • Polat, A. (2019). Yabancılara (Suriyeli göçmen çocuklara) okuma yazma öğretimi sürecine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Siddiq, F., Scherer, R., & Tondeur, J. (2016). Teachers’ emphasis on developing students’ digital information and communication skills (TEDDICS): A new construct in 21st-century education. Computers & Education, 92-93, 1-14.
  • Tiryaki, E. N., & Oğraş, İ. (2020). Türkçe dersinin Suriyeli öğrencilere öğretim sürecine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(4), 1581-1601.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, D., & Metin, M. (2020). Türkçe öğretmenlerinin teknolojik öğrenme ortamlarını kullanma durumları. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 9(2), 144-155.
  • Yürektürk, F. N., & Coşkun, H. (2020). Türkçe öğretmenlerinin teknoloji kullanımına ve teknoloji destekli Türkçe öğretiminin etkililiğine dair görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 986-1000.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Articles
Authors

Hilal Avlar 0009-0006-0707-7467

Alper Yontar 0000-0002-4991-7763

Publication Date September 15, 2025
Submission Date July 31, 2025
Acceptance Date August 28, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Avlar, H., & Yontar, A. (2025). Suriyeli Öğrencilere Türkçe Öğretiminde Dijital Araç Kullanımının Etkililiğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 4(3), 186-198. https://doi.org/10.56987/bezgek.1755327


Bezgek Journal of Teaching Turkish to Foreigners is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.