Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Religiousness on Conspicuous Consumption

Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 133 - 153, 30.10.2022
https://doi.org/10.38057/bifd.1171712

Abstract

The aim of this study is to determine the level of religiosity of people and to explain the effects of religiosity levels on conspicuous consumption. An online questionnaire was applied to 538 participants residing in Burdur with the convenience sampling method. Frequency analysis, descriptive statistics, factor analysis, normality test, reliability test, analysis of variance, correlation analysis and regression analysis were performed in the study. As a result, it was revealed that the religious feelings and religious lives of the participants were intense, but they did not make conspicuous consumption. It has been revealed that the level of religiosity has a weak effect on conspicuous consumption and there is no relationship between religiosity and conspicuous consumption.

References

  • Açıkel, C. H. ve Kılıç, S., (2014), Tıbbi araştırmalarda istatistik teknik seçimi. Journal Of Mood Disorders , 4 (3) , 136-41 . DOI: 10.5455/jmood.20140707045407
  • Baudillard, J. (2016), Tüketim toplumu. (Çev. H Deliceçaylı, Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. (Eserin orijinali 1970’de yayımlandı). 124
  • Buğra, A., (2000), Devlet-piyasa karşıtlığının ötesinde ihtiyaçlar ve tüketim üzerine yazılar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • George, D., ve Paul, M., (2003), SPSS for Windows Step by Step:A Simple Guide and Reference. 11.0 update.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F., (2016), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Hökelekeli H., (2016), Din Psikolojisine Giriş, (İstanbul: Dem Yay., 2016), 51.
  • İçgüden, T. ve Köne, A. Ç., (2002), Ortodoks İktisat Üzerine Notlar Doğuş Üniversitesi Dergisi, 3 (1) , 97-108
  • Kalaycı, Ş., (2017), Spss Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Dinamik Akademi, Ankara.
  • Karabulut, M., (1985), Tüketici davranışı (2. Baskı). İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi. 5
  • Kayıklık, H. ve Kalgı, M. E. (2017), “Dinsel Yaşayış Ölçeği: Geçerlik Güvenirlik Çalışması”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Köroğlu, C. Z. (2012), Tüketim Kültürü ve Din. Ankara: Gümüşhane Üniversitesi, 2012.
  • Kurt, A. (2009), “Dindarlığı Etkileyen Faktörler”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 18 / 2 (Haziran 2009), 1-26.
  • Mayer, A., (2013), Introduction to Statistics and SPSS in Psychology, Paerson, London.
  • Odabaşı, Y., (2006), Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, İstanbul: Sistem Yayıncılık. 116
  • Orçan, M. (2008), Osmanlı'dan günümüze modern Türk tüketim kültürü. Ankara: Harf Yayınları. 23
  • Sungur, E., (2016), Postmodern Tüketim Anlayışında Dindar Yaşam Biçimleri.
  • Şencan, H., ve Fidan, Y., (2020), Likert Verilerin Kullanıldığı Keşfedici Faktör Analizlerinde Normallik Varsayımı ve Faktör Çıkarma Üzerindeki Etkisinin Spss, Factorve Prelıs Yazılımlarıyla Sınanması. Busıness & Management Studıes: An Internatıonal Journal, 8(1), 640-687.
  • Tezcan, N., (2011), Parametrik Olmayan Regresyon Analizi. Atatürk Ü. İİBF Dergisi, 10. Ekonometri ve İstatistik Sempozyumu Özel Sayısı.
  • Türk Dil Kurumu., (2022), Türkçe sözlük (genişletilmiş baskı). Ankara: TDK.
  • Üstün, B. ve Tutal, O. (2008), Tüketim alışkanlıklarındaki değişimler ve bu değişimlerin alışveriş mekânlarına etkisinin Eskişehir örneğinde irdelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 259-282.
  • Veblen, T., (2014), Aylak sınıfının teorisi (Çev. E. Günsel), Ankara: Tutku Yayınevi. (Eserin orijinali 1899’da yayımlandı). 104
  • Weber, M. (2008), Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu. çev. Zeynep Gürata. Ankara: Ayraç Yayınevi, 2008.
  • Yaşar, M., (2006), Tüketim Toplumu ve Sanat İlişkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Issn:1304-0278, 2006
  • Arli, D., Gil L. D. A., & Van Esch, P. (2020). The effect of religiosity on luxury goods: The case of Chilean youths. International Journal of Consumer Studies, 44(3), 181-190. DOI: 10.1111/ijcs.12559
  • Büyüköztürk, Ş., (2002), Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, (32), 470-483.
  • Coştu, Y. (2009). Dine normatif ve popüler yaklaşım. Hitit ÜİF Dergisi, 8(15), 79.
  • Çınar, R., & Çubukçu, İ. (2010). Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları – Karşılaştırmalı Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 277 – 300
  • Dekhil, F., Boulebech, H., & Bouslama, N. (2017). Effect of religiosity on luxury consumer behavior: the case of the Tunisian Muslim. Journal of Islamic Marketing, 8(1), 74- 94. https://doi.org/10.1108/JIMA-09-2012-0051
  • Güleç, C, (2015), Thorstein Veblen ve Gösterişçi Tüketim Kavramı, 1, (38), 62 – 82.
  • Gürses, İ. (2017). Dindarlık ve kişilik (2. bs.). Emin Yayınları.
  • Kimter, N., (2013). Ergenlerde benlik saygısı ve öznel dindarlık algısının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17).
  • Kula, M. N. (2001). Kimlik ve din. Ayışığı Kitapları.
  • Küçükşen, K. (2012). Dindarların para ile imtihanı holding tecrübesi. Çizgi Kitabevi.
  • Stillman, F. T., Frank F.D., Kathleen D.V., Lambert, N.M., & Phillips, C. A.(2012). The material and immaterial in conflict: Spirituality reduces conspicuous consumption. Journal of Economic Psychology, 33(1), 1-7. DOI: 10.1016/j.joep.2011.08.012
  • TÜİK, 2021. İl ve ilçelere göre il/ilçe merkezi, belde/köy nüfusu ve yıllık nüfus artış hızı, https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Nufus-ve-Demografi-109.
  • Uysal, V. (2006).Türkiye’de dindarlık ve kadın. DEM Yayınları.
  • Ülken, H. Z. (1998). Sosyoloji sözlüğü. Dem Yayınları.

Dindarlığın Gösteriş Tüketimi Üzerine Etkisi

Year 2022, Volume: 5 Issue: 2, 133 - 153, 30.10.2022
https://doi.org/10.38057/bifd.1171712

Abstract

Bu çalışmanın amacı, katılımcıların dindarlık düzeylerini belirlemek ve dindarlık düzeylerinin gösteriş tüketimi üzerinde ne gibi etkilerinin olduğunu açıklamaktır. Kolayda örnekleme yöntemi ile Burdur’da yaşayan 538 kişiye çevrimiçi anket uygulanmıştır. Çalışmada frekans analizi, tanımlayıcı istatistik, faktör analizi, normallik testi, güvenirlik testi, varyans analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Sonuç olarak, katılımcıların dini duygularının ve dini yaşamlarının yoğun olduğu fakat, gösterişçi tüketim yapmadıkları ortaya çıkmıştır. Dindarlık düzeylerinin gösteriş tüketimi üzerinde zayıf bir etkisinin olduğu ve dindarlık ile gösteriş tüketimi arasında bir ilişki olmadığı ortaya çıkmıştır.

References

  • Açıkel, C. H. ve Kılıç, S., (2014), Tıbbi araştırmalarda istatistik teknik seçimi. Journal Of Mood Disorders , 4 (3) , 136-41 . DOI: 10.5455/jmood.20140707045407
  • Baudillard, J. (2016), Tüketim toplumu. (Çev. H Deliceçaylı, Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. (Eserin orijinali 1970’de yayımlandı). 124
  • Buğra, A., (2000), Devlet-piyasa karşıtlığının ötesinde ihtiyaçlar ve tüketim üzerine yazılar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • George, D., ve Paul, M., (2003), SPSS for Windows Step by Step:A Simple Guide and Reference. 11.0 update.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F., (2016), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Hökelekeli H., (2016), Din Psikolojisine Giriş, (İstanbul: Dem Yay., 2016), 51.
  • İçgüden, T. ve Köne, A. Ç., (2002), Ortodoks İktisat Üzerine Notlar Doğuş Üniversitesi Dergisi, 3 (1) , 97-108
  • Kalaycı, Ş., (2017), Spss Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Dinamik Akademi, Ankara.
  • Karabulut, M., (1985), Tüketici davranışı (2. Baskı). İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi. 5
  • Kayıklık, H. ve Kalgı, M. E. (2017), “Dinsel Yaşayış Ölçeği: Geçerlik Güvenirlik Çalışması”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Köroğlu, C. Z. (2012), Tüketim Kültürü ve Din. Ankara: Gümüşhane Üniversitesi, 2012.
  • Kurt, A. (2009), “Dindarlığı Etkileyen Faktörler”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 18 / 2 (Haziran 2009), 1-26.
  • Mayer, A., (2013), Introduction to Statistics and SPSS in Psychology, Paerson, London.
  • Odabaşı, Y., (2006), Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, İstanbul: Sistem Yayıncılık. 116
  • Orçan, M. (2008), Osmanlı'dan günümüze modern Türk tüketim kültürü. Ankara: Harf Yayınları. 23
  • Sungur, E., (2016), Postmodern Tüketim Anlayışında Dindar Yaşam Biçimleri.
  • Şencan, H., ve Fidan, Y., (2020), Likert Verilerin Kullanıldığı Keşfedici Faktör Analizlerinde Normallik Varsayımı ve Faktör Çıkarma Üzerindeki Etkisinin Spss, Factorve Prelıs Yazılımlarıyla Sınanması. Busıness & Management Studıes: An Internatıonal Journal, 8(1), 640-687.
  • Tezcan, N., (2011), Parametrik Olmayan Regresyon Analizi. Atatürk Ü. İİBF Dergisi, 10. Ekonometri ve İstatistik Sempozyumu Özel Sayısı.
  • Türk Dil Kurumu., (2022), Türkçe sözlük (genişletilmiş baskı). Ankara: TDK.
  • Üstün, B. ve Tutal, O. (2008), Tüketim alışkanlıklarındaki değişimler ve bu değişimlerin alışveriş mekânlarına etkisinin Eskişehir örneğinde irdelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 259-282.
  • Veblen, T., (2014), Aylak sınıfının teorisi (Çev. E. Günsel), Ankara: Tutku Yayınevi. (Eserin orijinali 1899’da yayımlandı). 104
  • Weber, M. (2008), Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu. çev. Zeynep Gürata. Ankara: Ayraç Yayınevi, 2008.
  • Yaşar, M., (2006), Tüketim Toplumu ve Sanat İlişkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Issn:1304-0278, 2006
  • Arli, D., Gil L. D. A., & Van Esch, P. (2020). The effect of religiosity on luxury goods: The case of Chilean youths. International Journal of Consumer Studies, 44(3), 181-190. DOI: 10.1111/ijcs.12559
  • Büyüköztürk, Ş., (2002), Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, (32), 470-483.
  • Coştu, Y. (2009). Dine normatif ve popüler yaklaşım. Hitit ÜİF Dergisi, 8(15), 79.
  • Çınar, R., & Çubukçu, İ. (2010). Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları – Karşılaştırmalı Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 277 – 300
  • Dekhil, F., Boulebech, H., & Bouslama, N. (2017). Effect of religiosity on luxury consumer behavior: the case of the Tunisian Muslim. Journal of Islamic Marketing, 8(1), 74- 94. https://doi.org/10.1108/JIMA-09-2012-0051
  • Güleç, C, (2015), Thorstein Veblen ve Gösterişçi Tüketim Kavramı, 1, (38), 62 – 82.
  • Gürses, İ. (2017). Dindarlık ve kişilik (2. bs.). Emin Yayınları.
  • Kimter, N., (2013). Ergenlerde benlik saygısı ve öznel dindarlık algısının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17).
  • Kula, M. N. (2001). Kimlik ve din. Ayışığı Kitapları.
  • Küçükşen, K. (2012). Dindarların para ile imtihanı holding tecrübesi. Çizgi Kitabevi.
  • Stillman, F. T., Frank F.D., Kathleen D.V., Lambert, N.M., & Phillips, C. A.(2012). The material and immaterial in conflict: Spirituality reduces conspicuous consumption. Journal of Economic Psychology, 33(1), 1-7. DOI: 10.1016/j.joep.2011.08.012
  • TÜİK, 2021. İl ve ilçelere göre il/ilçe merkezi, belde/köy nüfusu ve yıllık nüfus artış hızı, https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Nufus-ve-Demografi-109.
  • Uysal, V. (2006).Türkiye’de dindarlık ve kadın. DEM Yayınları.
  • Ülken, H. Z. (1998). Sosyoloji sözlüğü. Dem Yayınları.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Article
Authors

Papatya Topcu 0000-0002-5892-1676

Nil Esra Dal 0000-0002-3089-8873

Publication Date October 30, 2022
Acceptance Date October 7, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Topcu, P., & Dal, N. E. (2022). Dindarlığın Gösteriş Tüketimi Üzerine Etkisi. Bucak İşletme Fakültesi Dergisi, 5(2), 133-153. https://doi.org/10.38057/bifd.1171712