Review
BibTex RIS Cite

Investigation of Environmental Sustainability Index Systems Developed for University Campuses

Year 2018, , 167 - 173, 10.11.2018
https://doi.org/10.30516/bilgesci.427358

Abstract















Environmental sustainability is the transfer of a
healthy environment that will be created by environmental policies and
strategies by eliminating or reducing the negative consequences of any action
to future generations.
Universities
are micro-scale atmosphere of environmental problems arise. Therefore,
universities have a great responsibility for sustainability studies. Index
evaluation systems play an active role in the work on sustainability and
environmental issues and on the raising awareness of the issue. The study
examined national and international environmental sustainability index systems
developed for university campuses. The Green Metric and University League were
investigated in detail from the index evaluation systems. The importance
percentages of the categories included in the index evaluation systems were
taken into account. It was found that the categories should be clear,
measurable, verifiable as well as the system should be transparent and
understandable. It was observed that there is no environmental sustainability
index for university campuses on local basis. The index development of an
inclusive system for campuses on a national basis is thought to have a positive
effect on the awareness of the environmental sustainability studies on campuses
and on the international level. 

References

  • Alshuwaikhat, H.M., Abubakar, I., 2008. An İntegrated Approach to Achieving Campus Sustainability : Assessment of the Current Campus Environmental Management Practies. Journal of Cleaner Production, 16, 1777 - 1785.
  • Gomez, F.U., Navarrete, C.S., Lioi, S.R., Marzuca, V.I., 2015. Adaptable Model For Assessing Sustainability in Higher Education. Journal of Cleaner Production, 107, 475 - 485.
  • Koç, H.E., 2014. Environmental Sustainability of University Campuses : A Practical Assessment Tool. Middle East University, The Graduate School of Natural and Applied Sciences, 117s, Ankara.
  • Kuşat, N., 2013. Yeşil Sürdürülebilirlik İçin Yeşil Ekonomi: Avantaj ve Dezavantajları - Türkiye İncelemesi. Journal of Yasar University, 29(8), 4896 - 4916.
  • Lukman, R., Krajnc, D., Glavic, P., 2010. University Ranking Using Research, Educational and Environmental Indicators. Journal of Cleaner Production, 18, 619 - 628.
  • Oktay, S.Ö., Küçükyağcı P.Ö., 2015. Üniversite Kampüslerinde Sürdürülebilir Tasarım Sürecinin İrdelenmesi. 2nd International Sustainable Buildings Symposıum, 28 - 30 Mayıs, Ankara.
  • People and Planet, 2017. https://peopleandplanet.org/university-league (Erişim Tarihi : 28.03.2017)
  • Saaty, T.L., 1987. The analytic hierarchy process what it is and how it is used. Math. Model. 9 (3e5), 161e176.
  • Shriberg, M., 2002. Institutional Assessment Tools For Sustainability in Higher Education : Strengths, Weaknesses, And Implications For Practice And Theory. Higher Education Policy 15, 153 - 167.
  • UI Greenmetric Dünya Üniversiteler Sıralama Kılavuzu, 2017.

Üniversite Yerleşkeleri İçin Geliştirilen Çevresel Sürdürülebilirlik Endekslerinin İncelenmesi

Year 2018, , 167 - 173, 10.11.2018
https://doi.org/10.30516/bilgesci.427358

Abstract

Çevresel sürdürülebilirlik, her türlü işlem sonucundaki olumsuzlukları ortadan kaldırarak ya da azalta-rak çevre politikaları ve stratejileri ile oluşturulacak sağlıklı bir çevrenin gelecek nesillere aktarılmasıdır. Üniversiteler mikro ölçekte çevresel sorunların oluştuğu ortamlardır. Bu sebeple sürdürülebilirlik çalışmalarında üniversitelere büyük bir sorumluluk düşmektedir. Sürdürülebilirlik ve çevre konularındaki çalışmaların ve konu ile ilgili bilinçlendirmenin artması konusunda endeks değerlendirme sistemleri etkin bir rol oynamaktadır. Çalışmada üniversite yerleşkeleri için geliştirilen ulusal ve uluslararası çevresel sürdürülebilirlik endeksleri incelenmiş ve uluslararası endeksler arasında karşılaştırma yapılmıştır. Endeks değerlendirme sistemleri içerisinden Yeşil Metrik ve Üniversite Ligi detaylı olarak incelenmiştir. İncelenen endeks değerlendirme sistemlerinde yer alan kategori ve kategorilerin önem yüzdelikleri baz alınmıştır. Karşılaştırma sonucunda endeks değerlendirme sistemlerindeki hedeflerin aynı olduğu ancak kategori ve kategorilerin önem yüzdeliklerinde de farklılık bulunduğu gözlenmiştir. Çalışma sonucunda yerleşkeler için sürdürülebilir endeks sistemi oluşturulurken kategorilerin net, ölçülebilir, doğrulanabilir olmasının yanı sıra sistemin şeffaf ve anlaşılabilir olmasının gerekli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca yerel bazda üniversite yerleşkeleri için çevresel sürdürülebilirlik endeksinin olmadığı gözlenmiştir. Yerleşkeler için ulusal bazda kapsayıcı bir endeks sisteminin oluşturulması ve zaman içerisinde geliştirilmesi, yerleşkelerin çevresel sürdürülebilirlik çalışmaları hakkında daha fazla bilinçlenmesine sebep olacağı ve uluslararası düzeye ulaşmalarına olumlu olarak etki edeceği düşünülmektedir.

References

  • Alshuwaikhat, H.M., Abubakar, I., 2008. An İntegrated Approach to Achieving Campus Sustainability : Assessment of the Current Campus Environmental Management Practies. Journal of Cleaner Production, 16, 1777 - 1785.
  • Gomez, F.U., Navarrete, C.S., Lioi, S.R., Marzuca, V.I., 2015. Adaptable Model For Assessing Sustainability in Higher Education. Journal of Cleaner Production, 107, 475 - 485.
  • Koç, H.E., 2014. Environmental Sustainability of University Campuses : A Practical Assessment Tool. Middle East University, The Graduate School of Natural and Applied Sciences, 117s, Ankara.
  • Kuşat, N., 2013. Yeşil Sürdürülebilirlik İçin Yeşil Ekonomi: Avantaj ve Dezavantajları - Türkiye İncelemesi. Journal of Yasar University, 29(8), 4896 - 4916.
  • Lukman, R., Krajnc, D., Glavic, P., 2010. University Ranking Using Research, Educational and Environmental Indicators. Journal of Cleaner Production, 18, 619 - 628.
  • Oktay, S.Ö., Küçükyağcı P.Ö., 2015. Üniversite Kampüslerinde Sürdürülebilir Tasarım Sürecinin İrdelenmesi. 2nd International Sustainable Buildings Symposıum, 28 - 30 Mayıs, Ankara.
  • People and Planet, 2017. https://peopleandplanet.org/university-league (Erişim Tarihi : 28.03.2017)
  • Saaty, T.L., 1987. The analytic hierarchy process what it is and how it is used. Math. Model. 9 (3e5), 161e176.
  • Shriberg, M., 2002. Institutional Assessment Tools For Sustainability in Higher Education : Strengths, Weaknesses, And Implications For Practice And Theory. Higher Education Policy 15, 153 - 167.
  • UI Greenmetric Dünya Üniversiteler Sıralama Kılavuzu, 2017.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Environmental Engineering
Journal Section Review
Authors

Gökhan Civelekoğlu

Bilge Özdoğan

Publication Date November 10, 2018
Acceptance Date October 3, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Civelekoğlu, G., & Özdoğan, B. (2018). Üniversite Yerleşkeleri İçin Geliştirilen Çevresel Sürdürülebilirlik Endekslerinin İncelenmesi. Bilge International Journal of Science and Technology Research, 2(2), 167-173. https://doi.org/10.30516/bilgesci.427358