BibTex RIS Cite
Year 2008, Issue: 1, 99 - 125, 01.06.2008

Abstract

This study aims to find out the views of managers regarding the sources of competitive advantage of Turkish furniture industry in international markets. Towards this end, the industry’s competitive advantage has been investigated in two stages: In the first stage, the competitive advantage of the industry has been tried to be determined using secondary sources. In the second stage, the competitive advantage has been evaluated with a survey which collects the people’s opinions who have management positions in the industry about the sources of the advantage, and their expectations for the future of the industry. In the light of data collected, the study reached the conclusions that in the last years furniture industry has gained competitive advantage in international markets and the sources of this competitive advantage have been the shift from cost focus strategy to differentiation strategy. This conclusion is not parallel to those of the previous studies which explained the advantage through cost-based explanations. With this different conclusion, the study proposes a new explanation regarding the sources of competitive advantage of the industry.

Türk Mobilya Sektörünün Uluslararası Rekabet Avantajının Yönetici Görüşleri Işığında Değerlendirilmesi

Year 2008, Issue: 1, 99 - 125, 01.06.2008

Abstract

Bu çalışma, Türk mobilya sektörünün uluslararası pazarlardaki rekabet gücünün kaynağına ilişkin sektörde yer alan işletme yöneticilerinin görüşlerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, sektörel rekabet gücü iki aşamalı olarak araştırmaya konu edilmiştir: Önce ikincil verilerden hareket ile Türk mobilya sektörünün uluslararası pazarlarda göreceli rekabetçi konumu belirlenmiş, daha sonra da, anket aracılığı ile üretilen birincil veriler ışığında bu rekabet avantajı ve sektörün geleceğine ilişkin beklentileri konusunda sektörde yer alan işletme yöneticilerinin düşünceleri değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler ışığında, mobilya sektörünün son yıllarda uluslararası pazarlarda rekabet avantajı elde ettiği ve bu rekabet avantajının kaynağının da sektörde yaşanan maliyet stratejilerinden farklılaşmaya kayan stratejik değişiklik olduğu sonucuna varılmıştır. Bu sonuç daha önce yapılan çalışmaların maliyetlere dayalı avantajı açıklamaları ile paralellik arz etmemektedir. Çalışma, bu farklı sonuç ile sektörün rekabet avantajı kaynağı konusunda yeni bir açıklama sunmaktadır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA44UR82NN
Journal Section Articles
Authors

Koray Gürpınar This is me

Mehmet Barca This is me

Publication Date June 1, 2008
Submission Date June 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Issue: 1

Cite

APA Gürpınar, K., & Barca, M. (2008). Türk Mobilya Sektörünün Uluslararası Rekabet Avantajının Yönetici Görüşleri Işığında Değerlendirilmesi. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi(1), 99-125.

Twitter        Google Scholar                Academia.edu

21474                   21475                            22079

@DergisiBilgi          Bilgi Google Scholar Account                    Bilgi Dergisi Academia.edu Hesabı                        

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.