This study examines the ability of the 2005 Iraqi constitution to address minority issues and the role of minorities in the federal system. With the 2005 Constitution, Iraq became a federal state. According to the constitution, the main reason for this is to ensure greater participation of minorities in governance. However, unlike other federal countries, the form of the regions and the governance procedures related to the formation of the federal government are not regulated by a constitutional text and these regulations are left to the laws. The aim of the study is to evaluate the possibility of the 2005 Constitution to solve the problems of minorities and increase their political participation, to identify the shortcomings in the political participation process and to propose solutions. The problematic of whether the federal structure in Iraq is ethnically, sectarian or geographically based is the main topic of discussion in the study. Thus, in the context of the Iraqi federal state being characterized by ethnic, national and sectarian diversity, a method of analysis based on the interpretation and discussion of constitutional texts is adopted. The solution to the problems of minorities requires the effective implementation of federalism and the guarantee of the rights of minorities. It is important to resolve fundamental issues such as the boundaries of disputed territories and the realistic implementation of federalism. The study considers that the most feasible way to solve the problem of minority participation in the Iraqi context is to create existing states through geographical federalism as in the United States. This method seems to be more meaningful in terms of increasing the political participation of minorities and ensuring Iraq's political stability
Bu çalışma Irak'ta 2005 yılında kabul edilen anayasanın azınlıklara dair so-runları çözme yeteneğini ve azınlıkların federal sistem çerçevesindeki rolünü incelemektedir. 2005 Anayasasıyla birlikte Irak federal bir devlete dönüş-müştür. Anayasaya göre bunun temel nedeni, azınlıkların yönetimde daha fazla katılımını sağlamaktır. Bununla birlikte, diğer federal ülkelerin aksine, bölgelerin şekli ve federal hükümetin oluşumuyla ilgili yönetim prosedürleri anayasal bir metinle düzenlenmemiş ve bu düzenlemeler yasalara bırakıl-mıştır. Çalışmanın amacı, 2005 Anayasası'nın azınlıkların sorunlarını çöz-me ve siyasal katılımlarını artırma olasılığını değerlendirmek, siyasal katı-lım sürecindeki eksiklikleri tanımlayarak çözüm yolları önermektir. Irak'ta federal yapılanmanın etnik, mezhepsel veya coğrafi temelli olmasına ilişkin sorunsal çalışmanın temel tartışma konusudur. Böylece, Irak federal devle-tinin etnik, ulusal ve mezhepsel çeşitlilikle karakterize edilmesi bağlamında, anayasal metinlerin yorumlanması ve tartışılmasına dayalı bir analiz yön-temini benimsenmektedir. Azınlıkların sorunlarının çözümü için federaliz-min etkin bir şekilde uygulanması ve azınlıkların haklarının güvence altına alınması gerekmektedir. İhtilaflı bölgelerin sınırları gibi temel meselelerin çö-zülmesi ve federalizmin gerçekçi bir şekilde uygulanması önemlidir. Çalışma azınlıkların katılım sorununun Irak bağlamında en mümkün yolunun, Ame-rika'daki gibi coğrafi federalizm yoluyla mevcut eyaletlerin oluşturulması olarak görmektedir. Bu yöntemin, azınlıkların siyasal katılımını artırma ve Irak’ın siyasal istikrarını sağlamak amacıyla uygulama açısından daha an-lamlı bir uygulama olduğu görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 1 |
Twitter Google Akademik Academia.edu
@DergisiBilgi Bilgi Dergisi Google Akademik Hesabı Bilgi Dergisi Academia.edu Hesabı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.