Dinî ayinlerin en temel şekli ve insanlık tarihi kadar eski olan kurban, ilkel dönemlerden modern zamanlara kadar varlığını devam ettiren ve inanç sistemlerinin merkezinde yer alan bir ritüel olarak karşımıza çıkar. Kanlı ve kansız kurban şeklinde uygulanan bu ritüellerin temelinde, iyi ve kötü ruhların gazabından korunma, onlara teşekkür etme ve onların yardımlarını kazanma isteği vardır. Bu isteklerin yerine getirilmesi için tarih öncesi dönemlerden itibaren birçok toplumun doğaüstü güçlere kurbanlar sunduğu bilinmektedir. Bu toplumların kimi ayinlerinde sığır, at, koyun ve koç gibi hayvanlar kurban edilirken kimi toplumlar da hem hayvan hem de insan kurban edildiği görülür. İnsan kurbanının varlığı çeşitli toplumlarda ispatlanmış olmasına rağmen, Türklerde insan kurbanı tartışmalıdır ancak tarihin derin geçmişinden izler taşıyan sözlü kültür içinde insan kurbanının varlığını görmek mümkündür. Bu örneklerden biri, Kırgız Türklerinin kültür hazinesi olarak nitelendirilen Manas Destanı’nda yer alır. Destanda eski bir âdet olarak günahkâr insanların Almambet için kurban edilmek istenmesi, insan kurbanının törensel bir kalıntısı ve tanrıyı öldürme töreninin bir yansıması olarak karşımıza çıkar. Ancak bu insan kurbanı ritüeli, mevcut şartlara ve değişen sosyokültürel etkenlere göre birçok dönüşüme maruz kalmış ve insan kurbanının yerini hayvan almıştır.
Bu makalede kurban sunma ve ekseriyetle insan kurbanı ritüelleri üzerinde durulacaktır. Akabinde sunu fenomeninin insandan hayvana dönüşümü Manas Destanı’ndan edindiğimiz bilgiler doğrultusunda açıklanmaya çalışılacaktır.
-
-
-
Sacrifice, which is the most basic form of religious rites and as old as human history, appears as a ritual that continues its existence from primitive period to modern period and is at the center of belief systems. On the basis of the these rituals, practiced in the form of bloody and bloodless sacrifices is protection from the wrath of the gods and devil spirits, to thank them and gaining their help. It is known that many societies have offered sacrifices to supernatural forces since prehistoric times in order to fulfill these wishes. While animals such as cattle, horses, sheep and rams are sacrificed in the some rituals of these societies, both animal and human sacrifice is seen in some societies. Although the existence of human sacrifice has been proven in various societies, human sacrifice is controversial in Turks, but it is possible to see the existence of human sacrifice in the oral culture that carries traces of the deep past of history. One of these examples is in the Manas Epic, which is described as the cultural treasure of Kyrgyz Turks. The desire to sacrifice sinful people for Almambet as an ancient custom takes place in the epic as a ceramonial remnant of the human sacrifice and a reflection of the ritual of killing the god.
However, this human sacrifice ritual has undergone many transformations according to the present conditions and changing sociocultural factors and human sacrifice has been replaced by animals.
This article will focus on sacrificing and mostly human sacrifice rituals. Subsequently, the transformation of the offering phenomenon from human to animal will be tried to be explained in line with the information we have obtained from the Epic of Manas.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | June 27, 2022 |
Submission Date | April 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 3 |