“Gereksinimlerin yerel kaynakların kapasitesini aştığı durumlar” biçiminde
tanımlanan olağandışı durumların sıklığı, çeşitliliği ve yıkıcılığı, dünyada
ve ülkemizde artış göstermektedir. Sağlık sistemlerinin doğrudan yaşadığı
altyapı ve insan gücü kayıplarının yanı sıra toplumun sağlık hizmeti gereksiniminin
artması, çok-disiplinli ve gönüllü ekiplerle çalışma zorunluluğu,
yerine getirilmesi gereken görevlerin çokluğu ve çeşitliliği gibi sorunlar,
durumu daha da karmaşıklaştırmaktadır. Bu sorunlarla baş etmek için en
temel araçlardan birisi, sağlık çalışanlarının olağandışı durumlara yönelik
olarak eğitilmesidir. Ancak dünyada ve Türkiye’de olağandışı durumlara
hazırlıklı olma ve etkili yanıt verme eğitimi açısından çok umutlu bir tablo
olduğunu ileri sürmek güçtür. Çok sayıda program uygulanıyor olsa da,
programlar çoğunlukla kurumların birbiriyle işbirliği yapmadan düzenlediği,
içerik açısından önemli eksikler taşıyan, hedef grup kapsayıcılığı yetersiz
ve farklı sektörlerden olağandışı durum çalışanlarının eşgüdümünü
desteklemeyen niteliktedir. Bu çalışmada dünyada ve Türkiye’de sağlık
alanında olağandışı durum eğitimiyle ilgili durum gözden geçirilmekte ve
gereksinimlerin tanımlanması amaçlanmaktadır. Ayrıca bir örnek olarak,
mezuniyet öncesi tıp eğitimi için çekirdek yeterlik hedefleri belirlenmekte
ve bir program önerisi sunulmaktadır. Program önerisi hazırlanırken, eğitim
programlarının etkililiğini güvenceye almak amacıyla önerilen eğitim
programı geliştirme basamakları izlenmiştir. Bu amaçla, çeşitli yöntemlerle
eğitsel gereksinimler belirlenmiş; olağandışı durum tıbbıyla ilgili temel
kaynaklar incelenerek öğrenme hedefleri seçilmiş ve öğrenme hedeflerine
uygun öğretme yöntem ve teknikleri kararlaştırılmıştır.
Disasters, which are defined as “situations or events which overwhelm
the capacity of local sources to address needs”, have been increasing
in terms of frequency, diversity and destructiveness, both in our country
and throughout the world. The situation of healthcare systems becomes
more complicated in disasters because of the increased healthcare needs
of populations and the necessity for multidisciplinary work and collaboration
with volunteer teams, besides the direct damages on infrastructure
and loss of manpower. One of the main tools for coping with these problems
is training healthcare workers for disasters. However, it is difficult to
claim that disaster preparedness and education for health professionals
for responding efficiently are adequate, both for Turkey and the world.
Although there are numerous training programs, many of them are organized
without any collaboration of institutions, have severe gaps in the
content, are unable to cover target groups, and are unable to support
coordination of disaster workers from different sectors. In this study, it was
aimed to review the existing situation of disaster education in the health
sector, and to define the needs for education. Also, core competency
objectives for undergraduate medical education are determined and a
program is proposed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 |