Objectives: The second year students of the Medicine School of Trakya University were asked to evaluate the present theoretical and practical biochemistry education and to give feedback on what they expect from biochemical education. Study Design: Data were collected through a questionnaire which did not include identification. The students were asked to rate the following isseus according to a Likert scale from 1 to 5: the clearness and apprehensibility of theoretical lessons; the level of comprehension; communication with lecturers; students' participation in lessons; the present and desired level of directing questions to be answered; the contribution of practical lessons to the understanding of theoretical issues; and the level of dexterity acquired through practical lessons. Also investigated were the teaching materials they preferred in lectures. Results: Ninety-eight percent (125/128) of the second year students responded the questionnaire. Of these, 35% attended the theoretical lessons on a regular basis, 15% had irregular attendance, and 50% were absentees. The internal reliability of the questionnaire (Cronbach alpha) was 0.68. Ninety-one percent complained of low clearness of theoretical lessons. Although 91.1% were in favor of asking questions, 86.8% refrained themselves from doing so. Conclusion: Although the students did not actually feel themselves being involved in the education, they had considerable desire to increase their participation. Turkish Başlık: Tıp Fakültesi II. Dönem Öğrencilerinin Biyokimya Derslerine İlişkin Değerlendirmeleri Anahtar Kelimeler: Biyokimya; eğitim, medikal, temel tıp; eğitim ölçme; etkinlik; geribildirim; model, eğitim; program değerlendirmesi; anket; öğretim/ yöntem Amaç: Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi ikinci dönem öğrencilerinden mevcut kuramsal ve pratik biyokimya eğitimini değerlendirmeleri ve biyokimya eğitiminden beklentileri konusunda geribildirimde bulunmaları istendi. Çalışma Planı: Öğrencilere kimlik bilgilerini içermeyen bir anket uygulandı. Ankete katılanlardan kuramsal biyokimya derslerinin anlaşılırlığı, öğrenci tarafından kavranması, öğrencilerin öğretim üyeleriyle diyalog kurabilmeleri ve derslere katılımı, öğrencilerin soru sorabilme düzeyi ve bu konuda arzu edilen düzey, uygulamaların kuramsal dersleri anlamaya katkısı, el becerisi kazandırma düzeyi üzerine hazırlanmış soruları, Likert skalasına göre 1-5 arasında derecelendirmeleri istendi. Kuramsal ders sunumunda hangi ders araçlarını tercih ettikleri soruldu. Bulgular: İkinci dönem öğrencilerinin %98'i (125/128) ankete katıldı. Bu öğrencilerin %35'inin kuramsal biyokimya derslerine düzenli, %15'inin düzensiz devam ettiği, %50'sinin de devam etmediği görüldü. Ankette yer alan soruların iç tutarlılık katsayısı (Cronbach alfa) 0.68 bulundu. Katılımcıların %91'i kuramsal derslerin anlaşılırlığının düşük olduğunu; %91.1'i derslere sorularla katı lmak istediklerini ve %86.8'i bunu yapamadıklarını belirtti. Sonuç: Ankete yanıtlar, öğrencilerin kendilerini eğitimin dışında gördüklerini, ancak eğitimin içinde daha fazla yer almayı istediklerini ortaya koydu.
Objectives: The second year students of the Medicine School of Trakya University were asked to evaluate the present theoretical and practical biochemistry education and to give feedback on what they expect from biochemical education. Study Design: Data were collected through a questionnaire which did not include identification. The students were asked to rate the following isseus according to a Likert scale from 1 to 5: the clearness and apprehensibility of theoretical lessons; the level of comprehension; communication with lecturers; students' participation in lessons; the present and desired level of directing questions to be answered; the contribution of practical lessons to the understanding of theoretical issues; and the level of dexterity acquired through practical lessons. Also investigated were the teaching materials they preferred in lectures. Results: Ninety-eight percent (125/128) of the second year students responded the questionnaire. Of these, 35% attended the theoretical lessons on a regular basis, 15% had irregular attendance, and 50% were absentees. The internal reliability of the questionnaire (Cronbach alpha) was 0.68. Ninety-one percent complained of low clearness of theoretical lessons. Although 91.1% were in favor of asking questions, 86.8% refrained themselves from doing so. Conclusion: Although the students did not actually feel themselves being involved in the education, they had considerable desire to increase their participation. Turkish Başlık: Tıp Fakültesi II. Dönem Öğrencilerinin Biyokimya Derslerine İlişkin Değerlendirmeleri Anahtar Kelimeler: Biyokimya; eğitim, medikal, temel tıp; eğitim ölçme; etkinlik; geribildirim; model, eğitim; program değerlendirmesi; anket; öğretim/ yöntem Amaç: Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi ikinci dönem öğrencilerinden mevcut kuramsal ve pratik biyokimya eğitimini değerlendirmeleri ve biyokimya eğitiminden beklentileri konusunda geribildirimde bulunmaları istendi. Çalışma Planı: Öğrencilere kimlik bilgilerini içermeyen bir anket uygulandı. Ankete katılanlardan kuramsal biyokimya derslerinin anlaşılırlığı, öğrenci tarafından kavranması, öğrencilerin öğretim üyeleriyle diyalog kurabilmeleri ve derslere katılımı, öğrencilerin soru sorabilme düzeyi ve bu konuda arzu edilen düzey, uygulamaların kuramsal dersleri anlamaya katkısı, el becerisi kazandırma düzeyi üzerine hazırlanmış soruları, Likert skalasına göre 1-5 arasında derecelendirmeleri istendi. Kuramsal ders sunumunda hangi ders araçlarını tercih ettikleri soruldu. Bulgular: İkinci dönem öğrencilerinin %98'i (125/128) ankete katıldı. Bu öğrencilerin %35'inin kuramsal biyokimya derslerine düzenli, %15'inin düzensiz devam ettiği, %50'sinin de devam etmediği görüldü. Ankette yer alan soruların iç tutarlılık katsayısı (Cronbach alfa) 0.68 bulundu. Katılımcıların %91'i kuramsal derslerin anlaşılırlığının düşük olduğunu; %91.1'i derslere sorularla katı lmak istediklerini ve %86.8'i bunu yapamadıklarını belirtti. Sonuç: Ankete yanıtlar, öğrencilerin kendilerini eğitimin dışında gördüklerini, ancak eğitimin içinde daha fazla yer almayı istediklerini ortaya koydu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 2003 Issue: 1 |