Review
BibTex RIS Cite

AARON COPLAND KLARNET KONÇERTOSU'NU YORUMLAMADA TEKNİK ÖNERİLER

Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 99 - 114, 15.10.2020
https://doi.org/10.47956/bmsd.804530

Abstract

20. yüzyıl Amerikalı besteci Aaron Copland, Paris’te aldığı eğitim sonrası ülkesine dönerek Amerikan müziği kültürünün oluşturulmasında önemli katkıları olmuş bir bestecidir. Benny Goodman’ın, 20. yüzyıl Amerikalı klarnetçilerinden biri olmasının yanında klasik klarnet repertuvarına da önemli katkıları olmuştur. Klarnet Konçertosu’nun Goodman’ın siparişi üzerine bestelenişi, Copland’ın da yapıtı bestelerken Goodman’ın caz klarnetçisi stilini göz önünde bulundurarak bir kompozisyon oluşturması, besteci-yorumcu ilişkisine verilebilecek güzel örneklerden biridir. Klarnet konçertosunun çalışma teknikleri üzerine önerilerden oluşan bu çalışmada Copland ve Goodmann’ın hayatları hakkında kısa da olsa bilgi verilmiş, klarnet konçertosunun besteleniş öyküsü de ele alınmıştır. Bir müzik yapıtının yorumlanmasında, bestecisinin yaşamı, eserin besteleniş öyküsü ve çalışma yöntemlerini bilmek, yapıtı yorumlayan açısından önemlidir. Bu çalışma, yapıtı yorumlayacak klarnet sanatçılarına teknik ve yorumsal açıdan yardımcı olmayı amaçlamaktadır.

References

  • AKTÜZE İ. (2005), Müziği Okumak Cilt 2, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • BOOSEY HAWKES, (1950), Aaron COPLAND, Concerto for Clarinet and String Orchestra (with Harp and Piano), Reduction for Clarinet and Piano, U.S.A.
  • COPLAND A., PERLIS V. (1999), COPLAND Since 1943, New York: St. Martin’s Griffin.
  • _______________________ (1999), COPLAND 1900 Through 1942, New York: St. Martin’s Griffin Edition.
  • COPLAND A. (1970), Music and Imagination, İkinci Baskı, Cambridge: Harvard University.
  • ____________ (2015) Yeni Müzik (1900-1960), Çev. GEDİK A.C., İstanbul: Yazılama Yayınevi.
  • DEMİRTAŞ S. (1993), Klasik Batı Müziği Küçük Sözlük, Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi.
  • DIDIER Y. (1967), Les Gammes Du Clarinettiste, Paris: Henry Lemoine.
  • Halis Gürkan KIRANKAYA, Sanatta Yeterlik Eser Metni, 2016, MSGSÜ, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Klosé H. (1843), Méthode Complète de Clarinette, Paris: Alphonse Leduc.
  • LAWSON C. (2001), The Cambridge Companion to the Clarinet, Beşinci Baskı, Cambridge: Cambridge University Press.
  • YANG M. (2012), Igor Stravinsky’s Influence on Aaron Copland, sites.duke.edu/french2_01_f2011_katharinauhde/files/2012/11/Marty-Yang.pdf
  • PADDOCK T. L. (2011), A Biographical Dictionary of Twentieth- Century of American Clarinetists, Florida: The Florida State University College of Music.
  • PAMİR L. (1996), Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • POLLACK H. (1999), AARON COPLAND The Life and Work of an Uncommon Man, New York: Henry Holt Company.
  • STRAVINSKY I. (2011), Altı Derste Müziğin Poetikası, Çev. Cem TAYLAN, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • ULUÇ M. Ö. (2002), Müzik Sözlüğü, Ankara: Yurt Renkleri Yayınevi.
  • YEO L. L. G. (1996), Copland’s Clarinet Concerto: A Performance Perspective, The University of British Columbia.

TECHNICAL RECOMMENDATIONS FOR INTERPRETING CONCERTO FOR CLARINET AND STRING ORCHESTRA BY AARON COPLAND

Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 99 - 114, 15.10.2020
https://doi.org/10.47956/bmsd.804530

Abstract

20th century American composer Aaron Copland is a composer who returned to his country after his education in Paris and made important contributions to the formation of American music culture. Besides being one of the 20th century American clarinetists, Benny Goodman also made important contributions to the classical clarinet repertoire. The composition of the Clarinet Concerto upon Goodman's order and Copland's composing a composition by taking Goodman's jazz clarinetist style into consideration while composing the piece are among the good examples of the composer-interpreter relationship. In this study, which consists of suggestions on the working techniques of the clarinet concerto, brief information was given about the lives of Copland and Goodmann, and the story of the composition of the clarinet concerto was included. In the interpretation of a musical work, it is important to know the life of the composer, the composition of the work and the working methods in terms of interpreting the work. This study aims to help clarinet players who will perform this work especially in interpretational and technical respect.

References

  • AKTÜZE İ. (2005), Müziği Okumak Cilt 2, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • BOOSEY HAWKES, (1950), Aaron COPLAND, Concerto for Clarinet and String Orchestra (with Harp and Piano), Reduction for Clarinet and Piano, U.S.A.
  • COPLAND A., PERLIS V. (1999), COPLAND Since 1943, New York: St. Martin’s Griffin.
  • _______________________ (1999), COPLAND 1900 Through 1942, New York: St. Martin’s Griffin Edition.
  • COPLAND A. (1970), Music and Imagination, İkinci Baskı, Cambridge: Harvard University.
  • ____________ (2015) Yeni Müzik (1900-1960), Çev. GEDİK A.C., İstanbul: Yazılama Yayınevi.
  • DEMİRTAŞ S. (1993), Klasik Batı Müziği Küçük Sözlük, Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi.
  • DIDIER Y. (1967), Les Gammes Du Clarinettiste, Paris: Henry Lemoine.
  • Halis Gürkan KIRANKAYA, Sanatta Yeterlik Eser Metni, 2016, MSGSÜ, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Klosé H. (1843), Méthode Complète de Clarinette, Paris: Alphonse Leduc.
  • LAWSON C. (2001), The Cambridge Companion to the Clarinet, Beşinci Baskı, Cambridge: Cambridge University Press.
  • YANG M. (2012), Igor Stravinsky’s Influence on Aaron Copland, sites.duke.edu/french2_01_f2011_katharinauhde/files/2012/11/Marty-Yang.pdf
  • PADDOCK T. L. (2011), A Biographical Dictionary of Twentieth- Century of American Clarinetists, Florida: The Florida State University College of Music.
  • PAMİR L. (1996), Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • POLLACK H. (1999), AARON COPLAND The Life and Work of an Uncommon Man, New York: Henry Holt Company.
  • STRAVINSKY I. (2011), Altı Derste Müziğin Poetikası, Çev. Cem TAYLAN, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • ULUÇ M. Ö. (2002), Müzik Sözlüğü, Ankara: Yurt Renkleri Yayınevi.
  • YEO L. L. G. (1996), Copland’s Clarinet Concerto: A Performance Perspective, The University of British Columbia.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music
Journal Section Review Article
Authors

Halis Gürkan Kırankaya 0000-0003-2261-8330

Publication Date October 15, 2020
Submission Date September 5, 2020
Acceptance Date October 10, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 2

Cite

Chicago Kırankaya, Halis Gürkan. “AARON COPLAND KLARNET KONÇERTOSU’NU YORUMLAMADA TEKNİK ÖNERİLER”. Balkan Müzik Ve Sanat Dergisi 2, no. 2 (October 2020): 99-114. https://doi.org/10.47956/bmsd.804530.

Creative Commons Lisansı
Balkan Müzik ve Sanat Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.