In the modern world the communication of the individual with the space lived in is decreasing day by day. The competition brought by the consumer society has pushed today's individuals to consume everything fast. As a result, spaces have lost their meaning. These places without communication and interaction have turned into a destination that is only visited. The French anthropologist Marc Auge defined these consumed spaces of the 21st century as non-places. Although the main definition of non-places is consumption places without communication, we can also talk about the second or even third definition of non- places. The nature that 21stcentury people have spoiled for the sake of rent or consumption is also defined as non-places. Finally, areas where human-caused death, war, or other tragedy has occurred also described as non-places. The common point in these three definitions is the human factor and there is not much human interaction here. Today, many artists from different disciplines have dealt with the concept of non-places. Contemporary artists who present different meanings of this concept in their artworks confront us with the destructions caused by our age. About this purpose, the meaning of study, the meaning of non-places, and how places are structured in contemporary art. As a result, it was determined that non-places was defined in the 21st century and daily problematic were made. It is aimed that this study will contribute to other studies in the field of art as literature.
Modern dünyada yaşayan bireyin bulunduğu mekân ile iletişimi her geçen gün azalmaktadır. Tüketim toplumunun getirdiği rekabet, günümüz bireyini her şeyi hızlı tüketmeye itmiştir. Bunun sonucunda da mekânlar anlamını yitirmiştir. İletişim ve etkileşim olmayan bu yerler sadece uğranılan bir gel-geç yerine dönüşmüştür. Fransız antropolog Marc Auge, 21. yüzyılın bu tüketilen mekânlarını yok-yerler olarak tanımlamıştır. Yok yerlerin asıl tanımı iletişim kurulmayan tüketim mekânları olmasına rağmen yok yerlerin ikinci hatta üçüncü tanımından da söz edilebilmektedir. 21. yüzyıl insanın rant veya tüketim uğruna bozduğu doğa da yok yerler olarak tanımlanmaktadır. Son olarak da insanın sebep olduğu ölüm, savaş veya başka bir trajedinin yaşandığı alan da yok-yer olarak nitelendirilmektedir. Bu üç tanımda da ortak nokta insan faktörüdür ve burada insani bir etkileşim pek fazla yoktur. Günümüzde farklı disiplinlerden pek çok sanatçı yok-yer kavramını ele almışlardır. Bu çalışmada yok-yer kavramı irdelenmiş, bu kavramın oluşmasına sebep olan sosyal ve ekonomik sebepler incelenmiştir. Çalışmanın amacı ise günümüz sanatçılarının yok-yer kavramını farklı sanatsal üretimlerle ele alınışını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışma, yok yerlerin etimolojik anlamı ve güncel sanatta ele alınışı olarak yapılandırılmıştır. Sonuç olarak yok yerler kavramının 21. yüzyılda tanımlandığı ve güncel bir sorunsal olduğuna dair saptamalarda bulunulmuştur. Bu çalışmanın, sanat alanındaki diğer çalışmalara literatür olarak katkı sağlaması amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 1 |