The development of blockchain technology has enabled the existence of NFTs (non-fungible tokens, qualified intellectual titles) that can be traded with cryptocurrencies. In this study, the relationship of this new exhibition medium with art and economic value is examined through the concept of aura theorized by Walter Benjamin. It is aimed to determine the current position of NFTs in the context of historical value change of artistic production. Aura is conceptualized after the mechanical reproduction of works of art. In the era of digital image production, there is no difference between copies and originals of images, unlike when Benjamin wrote his article. While this article examines the concept of aura in digital art, it focuses on NFT art, which is a sub-branch of digital art. First of all, NFT, which is a fairly new concept, and the blockchain technology that makes it possible were defined, and then NFT examples were examined and categorized in terms of artist and production techniques. The differences, similarities and values of these categories were determined. In the study, qualitative research was used as a method and Gillian Rose's taxonomy of image analysis in the Visual Methodologies book was used. The data obtained on the subject has been evaluated in a theoretical framework by subjecting it to discourse analysis in the context of technological, compositional and social modalities in terms of the artist and the audience sites. It has been determined that the relationship of the art produced for NFT with the concept of aura has changed in a unique way, and it has been observed that the economic value in terms of production and the audience stands out in this new art.
Blok zincir teknolojisinin geliştirilmesi kripto para birimleri ile alınıp satılabilen NFT’lerin (non-fungible token, nitelikli fikri tapu) varlığına olanak sağlamıştır. Bu çalışmada yeni sergi medyumunun sanat ve ekonomik değerle olan ilişkisi Walter Benjamin’in kuramlaştırdığı aura kavramı üzerinden incelenmiştir. NFT’lerin sanatsal üretimin tarihsel değer değişimi bağlamında günümüzdeki konumunun saptanması amaçlanmıştır. Aura, sanat eserlerinin mekanik yeniden üretimi sonrasında kavramlaştırılmıştır. Dijital görüntü üretimi çağında görüntülerin kopya ve orijinalleri arasında, Benjamin’in makalesini yazdığı dönemin aksine bir fark kalmamıştır. Bu makale dijital sanatta aura kavramını incelemekle birlikte, dijital sanatın bir alt dalı olan NFT sanatı üzerine yoğunlaşmaktadır. Öncelikle oldukça yeni bir kavram olan NFT’nin ve onu mümkün kılan blok zincir teknolojisinin tanımı yapılmış ve daha sonra NFT örnekleri incelenerek, sanatçı ve üretim teknikleri açısından kategorilere ayrılmıştır. Bu kategorilerin birbirlerinden farkları, benzerlikleri ve değerleri belirlenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntem olarak kullanılmış ve Gillian Rose’un Görsel Metodolojiler kitabındaki imgeyi inceleme taksonomisinden faydalanılmıştır. Konu ile ilgili elde edilen veriler sanatçı ve izleyici açısından, teknolojik, kompozisyonel ve sosyal özellikler bağlamında söylem analizine tabi tutularak kuramsal bir çerçevede değerlendirilmiştir. NFT için üretilen sanatın aura kavramıyla ilişkisinin benzersiz şekilde değiştiği belirlenmiş, bu yeni sanatta üretim ve seyirci açısından ekonomik değerin öne çıktığı gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 1 |