Bu makale, çağdaş sanatta toplumsal cinsiyet, kimlik ve beden temsillerini feminist bir perspektiften incelemektedir. Birçok sanatçı ve teorisyen, kadın kimliğinin kültürel inşasını ve toplumsal normlar aracılığıyla nasıl dayatıldığını ele alarak toplumsal eşitsizlikleri görünür kılmaya çalışmaktadır. Çalışma, Barbara Kruger, Cindy Sherman, Tracey Emin ve Lorna Simpson’un eserlerine odaklanmaktadır. Kruger, güçlü bir dil ve medya eleştirisiyle toplumsal baskılara dikkat çekerken; Sherman, fotoğraf sanatında kadın kimliğini değişken ve inşa edilen bir olgu olarak sunar. Emin, kişisel deneyimler üzerinden kadın kimliği ve bedeniyle özgürlük ve travma arasındaki ilişkiyi sorgular. Simpson ise ırk ve cinsiyetin kesişiminden doğan kimlikler aracılığıyla toplumsal eşitsizliklere odaklanır. Bu çalışmanın amacı, çağdaş sanat bağlamında toplumsal cinsiyet, kimlik ve beden temsillerini feminist bir perspektiften incelemektir. Araştırmanın kapsamı, Barbara Kruger, Cindy Sherman, Tracey Emin ve Lorna Simpson’un eserleri üzerinden kadın kimliğinin kültürel inşası, toplumsal normlar ve eşitsizliklerin sanat yoluyla nasıl eleştirildiğini analiz etmeye yöneliktir. Çalışma, feminist teoriye dayalı sanatsal bir bağlamda nitel araştırma yöntemleriyle gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda, literatür taraması ile içerik analizi yöntemlerinden yararlanılmıştır. Sonuç olarak, feminist sanatın toplumsal cinsiyet normlarının sorgulanmasında ve eşitsizliklerin görünür kılınmasında etkili bir araç olduğu, ayrıca kadın kimliğinin inşa edilmiş boyutlarını eleştirerek bireysel ve toplumsal dönüşüme katkı sağladığı ortaya konulmuştur. Bu bağlamda çalışma, çağdaş sanat bağlamında feminist pratiklerin önemini vurgulamaktadır.
This article examines representations of gender, identity, and the body in contemporary art from a feminist perspective. Many artists and theorists seek to make social inequalities visible by addressing how women’s identity is culturally constructed and imposed through social norms. The study focuses on the works of Barbara Kruger, Cindy Sherman, Tracey Emin, and Lorna Simpson. While Kruger draws attention to social pressures with a strong language and media critique, Sherman presents women’s identity in photographic art as a fluid and constructed phenomenon. Emin questions the relationship between women’s identity, body, freedom, and trauma through personal experiences. Simpson, on the other hand, focuses on social inequalities through identities formed at the intersection of race and gender. The aim of this study is to examine gender, identity, and body representations in contemporary art from a feminist perspective. The scope of the research is focused on analyzing how the cultural construction of women’s identity, social norms, and inequalities are critiqued through art, using the works of Barbara Kruger, Cindy Sherman, Tracey Emin, and Lorna Simpson. The study is conducted using qualitative research methods within an artistic context grounded in feminist theory. In this regard, with a literature review, content analysis techniques are employed. As a result, it has been revealed that feminist art is an effective tool in questioning gender norms and making inequalities visible while contributing to individual and social transformation by critiquing the constructed dimensions of women’s identity. In this context, the study emphasizes the importance of feminist practices in contemporary art.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2025 |
Submission Date | December 6, 2024 |
Acceptance Date | January 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 1 |