Sinema ve mimarlık arakesitinde yer alan film mekânları, filmin genel atmosferini oluşturmanın yanı sıra, ele aldıkları konuya bağlı olarak, sınıf kimliğini ve toplumsal yapıyı yansıtan ögeler taşır. Bu bağlamda sınıf kimliğine dair mekâna yansıyan göstergeleri tespit etmek adına film mekânlarını incelemek mümkündür. Bu çalışma, Parazit film örneği üzerinden film mekânlarının sınıfsal kimlikleri nasıl ifade ettiğini ve toplumsal yapıyı nasıl görselleştirdiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada; nitel araştırma yöntemlerinden göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak, belirlenen örnek üzerinden film mekânlarının toplumsal sınıflar arasındaki farkları nasıl sembolize ettiği ve bu mekânların karakterlerin toplumsal durumlarını nasıl yansıttığı tespit edilmektedir. Örneklem olarak belirlenen Parazit filminde yüksek ve düşük sosyoekonomik düzeylere sahip sınıflara ait mekânlar arasındaki görsel farklar belirgin düzeydedir ve her iki sınıfın yaşam biçimlerinin mekânla olan ilişkisi bu göstergeler üzerinden çözümlenmiştir. Bulgular; filmdeki mekânların sınıfsal kimlikleri mekânın yapısal özellikleri, düzeni, aydınlatmaları ve mekânın genişliği aracılığıyla yansıttığını ve sınıflar arasındaki farkları sembolize ettiğini göstermektedir. Yüksek sosyoekonomik düzeye sahip bireylerin mekânları geniş, modern ve aydınlıkken, düşük sosyoekonomik düzeydeki bireylerin mekânları dar, karanlık ve karmaşık kurgulanmıştır. Bu farklılıklar, mekânların toplumsal statüleri ve güç dinamiklerini görsel olarak ortaya koymaktadır. Araştırma, film mekânlarının toplumsal yapıyı ve sınıf kimliklerini görselleştirerek sınıfsal farkları yansıtan bir araç olarak işlev gördüğünü ortaya koymaktadır.
Etik kurul onayı gerektiren bir çalışma değildir.
Araştırmayı destekleyen herhangi bir kurum veya kuruluş bulunmamaktadır.
Film spaces, at the intersection of cinema and architecture, not only create the overall atmosphere of a movie but also reflect elements of class identity and social structure, depending on their themes. This study aims to examine how film spaces express class identities and visualize social structures, using the film “Parasite” as a case study. By employing semiotic analysis, we aim to uncover how the film’s spaces symbolize the differences between social classes. In ‘Parasite’, the visual contrasts between spaces inhabited by high and low socioeconomic classes are striking, allowing for an analysis of the relationship between lifestyle and environment. Findings indicate that the film’s spaces effectively convey class identities through various structural features, including layout, lighting, and size. For instance, spaces associated with individuals of high socioeconomic status are characterized by their large, modern, and well-lit interiors, whereas those belonging to individuals with low socioeconomic status tend to be narrow, dark, and convoluted. These visual differences poignantly reveal the characters’ social standings and the power dynamics inherent in their environments. Ultimately, this research demonstrates that film spaces serve as a powerful tool for illustrating class differences, effectively visualizing social structures and identities throughout the narrative.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Semiotics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2025 |
Submission Date | January 16, 2025 |
Acceptance Date | June 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 2 |