Bu çalışmada, Clement Greenberg’in modernist biçimcilik kuramını kökenleri, gelişimi, etkisi ve eleştirileriyle birlikte çok yönlü bir perspektiften analiz etmek amaçlanmıştır. Çalışmanın kapsamı, biçimcilik kuramının tarihsel öncüllerinden başlayarak Greenberg’in temel argümanlarının gelişimini, soyut dışavurumculuk gibi akımlar üzerindeki yönlendirici rolü ile hakimiyet süreci ve sonrasında aldığı temel eleştirileri içermektedir. Çalışmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmış; Greenberg’in metinleri, ilgili literatürdeki temel argümanlar ve dönemin kavramsal yapıları ile karşılaştırmalı analiz yaklaşımıyla yorumlanmış ve çözümlenmiştir. Sonuç olarak, Greenberg’in medyum özgüllüğü, düzlemsellik ve tarihsel ilerleme gibi kavramlarla şekillendirdiği biçimci kuramın, modern sanatın algılanışında ve kanonunun oluşumunda belirleyici bir etki yarattığı saptanmıştır. Ancak bu kuramın içerik, bağlam ve alternatif sanatsal ifadeleri dışlaması nedeniyle indirgemecilik, tarihselcilik ve seçkincilik gibi önemli eleştirilere hedef olduğu da tespit edilmiştir. Kuramın bu sınırlılıkları, onun mirasının hem kurucu hem de sorunlu yönlerini içeren diyalektik doğasını belirlemiştir. Çalışma, Greenberg’in sanat tarihindeki yerinin ve karmaşık mirasının, ancak faaliyet gösterdiği dönemin entelektüel ve kültürel koşulları dikkate alınarak anlaşılabileceğini vurgulamaktadır. Bu analiz, onun düşüncesini bütüncül ve bağlamsal bir çerçevede sunarak ilgili literatüre katkı sağlamayı hedeflemektedir.
Etik kurul onayı gerektiren bir çalışma değildir.
This study aims to analyze Clement Greenberg’s theory of modernist formalism from a multi-faceted perspective, encompassing its origins, development, impact, and critiques. The study scopes formalism’s historical precursors, the evolution of Greenberg’s core arguments, his influential role regarding abstract expressionism, and subsequent criticisms. Employing qualitative methods, Greenberg’s texts and related literature were interpretively analyzed via comparative analysis within the era’s conceptual frameworks. In conclusion, it was determined that Greenberg’s formalist theory, shaped by concepts such as medium specificity, flatness, and historical progression, exerted a decisive influence on the perception of modern art and the formation of its canon. However, it was also found that this theory faced significant criticism for reductionism, historicism, and elitism due to its exclusion of content, context, and alternative artistic expressions. These limitations of the theory defined the dialectical nature of his legacy, encompassing both foundational and problematic aspects. The study emphasizes that Greenberg’s place in art history and his complex legacy can only be understood by considering the intellectual and cultural conditions of the period in which he operated. This analysis aims to contribute to the relevant literature by presenting his thought within a holistic and contextual framework.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Art History, Art Theory |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2025 |
Submission Date | April 4, 2025 |
Acceptance Date | July 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 2 |