Research Article
BibTex RIS Cite

Multiple Choice Tests as an Assessment-Evaluation Tool in Arabic Grammar-Noun Phrase Example

Year 2023, , 335 - 360, 31.12.2023
https://doi.org/10.51553/bozifder.1369027

Abstract

Assessment and evaluation are some of the most important parts of the education and training system. A proper assessment and evaluation should be made to see how effective the education given, and the behavior desired to be gained are. This method is a assessment and evaluation mechanism not only for students but also for instructors and teaching aids. In this direction, it can be said that the most preferred assessment and evaluation tool is multiple-choice tests because they are more advantageous. The most important feature of this tool is that it is possible to be completely objective in the evaluation without personal opinions. The only disadvantage of these tests, the chance factor, can be minimized by careful and comprehensive preparation of the question stem and options. One of the factors that maximize the objectivity of multiple-choice tests is grammar questions. Since the scope of the information to be measured is clearly known and is closed to interpretation, grammar topics can be assessed in a proper way with multiple-choice tests. When a direct knowledge question is asked in subjects other than grammar, the student is likely to find the answer directly if he/she has memorized it. However, it will be seen that grammar questions are more appropriate when students are asked to think analytically by preparing a closed-ended question. In cases where the word being assessed has more than one task in a sentence, the distinctiveness of the question will increase even more. In this study, an algorithm model for multiple-choice tests to be prepared in the field of grammar was presented and an evaluation was made on the assessment and evaluation of the noun clause, one of the Arabic grammar topics, through a multiple-choice test.

References

  • Akdağ, Hasan. Arap Dili Dilbilgisi. Konya: Tekin Kitabevi, ts.
  • Cârimî, Ali - Emîn, Mustafa. en-Nahvu’l-vâzih fî kavâidi’l-lugati’l-’Arabiyye li medârisi’l-merhaleti’l-ûlâ. Dâru’l-Meârif, 1983.
  • Çakan, Mehtap. “Eğitim Sistemimizde Yaygın Olarak Kullanılan Test Türleri”. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. ed. Satılmış Tekindal. Ankara: Pegem Akademi, 2010.
  • Çetin, Bayram. “Bilişsel Alan Davranışlarının Ölçülmesi”. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. ed. Müfit Gömleksiz - Serdar Erkan. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2010.
  • Doğan, Candemir. Arapça İsim-Sıfat Tamlamaları ve İsim Cümlesi Kurulumu. İstanbul: Ensar Yayınları, 2012.
  • Doğan, Nuri. “Çoktan Seçmeli Testler”. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. ed. Hakan Atılgan. Ankara: Anı Yayıncılık, 2006.
  • Doğan, Nuri. “Ölçme Araçlarını Sınıflama Çabaları”. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. ed. Hakan Atılgan. Ankara: Anı Yayıncılık, 2006.
  • Eyd Bekhit, Fevzî. Tevzîhu’l-Âcurrumiyye bi’l-emsileti’l-Kur’âniyye. Konya: Tekin Kitabevi, 2021.
  • Günday, Hüseyin - Şahin, Şener. Arapça Dilbilgisi Nahiv Bilgisi. İstanbul: Alfa Yayınları, 2009.
  • İbnu’l-Hâcib, Cemâleddîn Osmân b. Ömer. el-Kâfiye fî ilmi’n-nahv ve’ş-Şâfiye fî ilmeyi’t-tasrîf ve’l-hat. thk. Sâlih Abdulazîm eş-Şâir. Kahire: Mektebetu’l-Âdâb, 2010.
  • Karaca, Erol. “Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar”. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. ed. Müfit Gömleksiz - Serdar Erkan. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2010.
  • Özçelik, Durmuş Ali. Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi, 2010.
  • Pehlivan, Emine Burcu. Çoktan Seçmeli Türkçe Test Maddelerinde Yanıtlama Davranışlarının Belirlenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Râciî, Abduh . et-Tatbiku’n-nahvî. Tanta: Dâru’s-Sahâbe, 2. Basım, 2018.
  • Sâmarrâî, Fâzıl Sâlih. el-Cümletu’l-Arabiyye te'lifuhâ ve aksâmuhâ. Amman: Dâru’l-Fikr, 2. Basım, 2007.
  • Sevinç, Resul. Arapçada Cümle Yapısı. İstanbul: Ensar Yayınları, 2. Basım, 2011.
  • Şertûnî, Reşîd. Mebâdiu’l-’Arabiyye fi’s-sarf ve’n-nahv. Tahran: Dâru’l-’İlm, 1967.
  • Tekin, Halil. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Mars Matbaası, 1977.
  • Turgut, M. Fuat - Baykul, Yaşar. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi, 2014.
  • Yaman, Süleyman. “Çoktan Seçmeli Madde Tipleri ve Fen Eğitiminde Kullanılan Örnekleri”. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi 2/2 (2016), 151-170.
  • Yaşar, Metin. “Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi”. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. ed. Satılmış Tekindal. Ankara: Pegem Akademi, 2010.
  • Yılmaz, Hasan. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları, 2002.
  • “YDS Çıkmış Sorular”. Erişim 2 Aralık 2023. https://www.osym.gov.tr/TR,15073/yds-cikmis-sorular.html

ARAPÇA GRAMERDE ÖLÇME-DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER-İSİM CÜMLESİ ÖRNEĞİ

Year 2023, , 335 - 360, 31.12.2023
https://doi.org/10.51553/bozifder.1369027

Abstract

Ölçme ve değerlendirme eğitim-öğretim sisteminin en önemli parçalarından birisidir. Verilen eğitimin, kazandırılmak istenen davranışın ne derecede etkili olduğunu görmek için sağlıklı bir ölçme ve değerlendirme yapılmalıdır. Bu yöntem yalnızca öğrenciler değil; aynı zamanda öğretim elemanları ve öğretim araçları için de bir ölçme-değerlendirme mekanizmasıdır. Bu doğrultuda daha avantajlı olması nedeniyle en çok tercih edilen ölçme ve değerlendirme aracının çoktan seçmeli testler olduğu söylenebilir. Değerlendirmede kişisel görüşlere yer verilmeden tamamen objektif davranılabilmesi bu aracın en önemli özelliğidir. Soru kökü ve seçeneklerin dikkatli ve kapsamlı hazırlanmasıyla bu testin tek dezavantajı olan şans faktörü de en aza indirilebilir. Çoktan seçmeli testlerin objektifliğini en üst seviyeye taşıyan faktörlerden biri de gramer sorularıdır. Ölçülmek istenen bilginin kapsamının net bir şekilde bilinmesi ve yoruma kapalı olması nedeniyle, gramer konuları çoktan seçmeli testlerle sağlıklı bir şekilde ölçülebilir. Gramer dışındaki konularda doğrudan bilgi sorusu sorulduğunda öğrenci ezberlemişse cevabı doğrudan bulma olasılığı yüksektir. Bununla birlikte, yoruma kapalı bir soru hazırlayıp öğrencilerin analitik düşünmeleri istendiğinde gramer sorularının daha uygun olduğu görülecektir. Ölçülen kelimenin cümlede birden fazla görev üstlendiği durumlarda sorunun ayırt ediciliği daha da artacaktır. Bu çalışmada gramer alanında hazırlanacak çoktan seçmeli testlerle ilgili bir algoritma modeli sunulmuş; Arapça gramer konularından isim cümlesinin çoktan seçmeli test üzerinden ölçme ve değerlendirilmesi üzerine bir değerlendirme yapılmıştır.

References

  • Akdağ, Hasan. Arap Dili Dilbilgisi. Konya: Tekin Kitabevi, ts.
  • Cârimî, Ali - Emîn, Mustafa. en-Nahvu’l-vâzih fî kavâidi’l-lugati’l-’Arabiyye li medârisi’l-merhaleti’l-ûlâ. Dâru’l-Meârif, 1983.
  • Çakan, Mehtap. “Eğitim Sistemimizde Yaygın Olarak Kullanılan Test Türleri”. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. ed. Satılmış Tekindal. Ankara: Pegem Akademi, 2010.
  • Çetin, Bayram. “Bilişsel Alan Davranışlarının Ölçülmesi”. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. ed. Müfit Gömleksiz - Serdar Erkan. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2010.
  • Doğan, Candemir. Arapça İsim-Sıfat Tamlamaları ve İsim Cümlesi Kurulumu. İstanbul: Ensar Yayınları, 2012.
  • Doğan, Nuri. “Çoktan Seçmeli Testler”. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. ed. Hakan Atılgan. Ankara: Anı Yayıncılık, 2006.
  • Doğan, Nuri. “Ölçme Araçlarını Sınıflama Çabaları”. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. ed. Hakan Atılgan. Ankara: Anı Yayıncılık, 2006.
  • Eyd Bekhit, Fevzî. Tevzîhu’l-Âcurrumiyye bi’l-emsileti’l-Kur’âniyye. Konya: Tekin Kitabevi, 2021.
  • Günday, Hüseyin - Şahin, Şener. Arapça Dilbilgisi Nahiv Bilgisi. İstanbul: Alfa Yayınları, 2009.
  • İbnu’l-Hâcib, Cemâleddîn Osmân b. Ömer. el-Kâfiye fî ilmi’n-nahv ve’ş-Şâfiye fî ilmeyi’t-tasrîf ve’l-hat. thk. Sâlih Abdulazîm eş-Şâir. Kahire: Mektebetu’l-Âdâb, 2010.
  • Karaca, Erol. “Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar”. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. ed. Müfit Gömleksiz - Serdar Erkan. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2010.
  • Özçelik, Durmuş Ali. Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi, 2010.
  • Pehlivan, Emine Burcu. Çoktan Seçmeli Türkçe Test Maddelerinde Yanıtlama Davranışlarının Belirlenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Râciî, Abduh . et-Tatbiku’n-nahvî. Tanta: Dâru’s-Sahâbe, 2. Basım, 2018.
  • Sâmarrâî, Fâzıl Sâlih. el-Cümletu’l-Arabiyye te'lifuhâ ve aksâmuhâ. Amman: Dâru’l-Fikr, 2. Basım, 2007.
  • Sevinç, Resul. Arapçada Cümle Yapısı. İstanbul: Ensar Yayınları, 2. Basım, 2011.
  • Şertûnî, Reşîd. Mebâdiu’l-’Arabiyye fi’s-sarf ve’n-nahv. Tahran: Dâru’l-’İlm, 1967.
  • Tekin, Halil. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Mars Matbaası, 1977.
  • Turgut, M. Fuat - Baykul, Yaşar. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi, 2014.
  • Yaman, Süleyman. “Çoktan Seçmeli Madde Tipleri ve Fen Eğitiminde Kullanılan Örnekleri”. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi 2/2 (2016), 151-170.
  • Yaşar, Metin. “Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi”. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. ed. Satılmış Tekindal. Ankara: Pegem Akademi, 2010.
  • Yılmaz, Hasan. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları, 2002.
  • “YDS Çıkmış Sorular”. Erişim 2 Aralık 2023. https://www.osym.gov.tr/TR,15073/yds-cikmis-sorular.html
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Arabic Language and Rhetoric
Journal Section Articles
Authors

Yusuf Bildik 0000-0003-4518-9137

Publication Date December 31, 2023
Submission Date September 30, 2023
Acceptance Date December 14, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

ISNAD Bildik, Yusuf. “ARAPÇA GRAMERDE ÖLÇME-DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER-İSİM CÜMLESİ ÖRNEĞİ”. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 24/24 (December 2023), 335-360. https://doi.org/10.51553/bozifder.1369027.

download

   Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (BOZİFDER) Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC ND) ile lisanslanmıştır.