Türkiye’de dinî mûsikî eğitimi verilen örgün eğitim kurumlarından birisi MEB bünyesindeki imam-hatip
liseleridir. Bir din görevlisinin meslek hayatında ihtiyaç duyacağı en önemli yeterliliklerden olan dinî
mûsikî formlarını güzel icra edebilme ve eğitimli ses, dinî mûsikî dersi ile kazandırılmaya çalışılmaktadır.
İmam-hatip liselerinde ilk defa seçmeli olarak 1985 yılında okutulmaya başlanan bu ders, içerik açısından
dinî mûsikî ile ilgili hemen hemen bütün konuları kapsamadığı hâlde dersin seçmeli olması, süre yetersizliği,
nitelikli öğretmen ve materyal eksikliği gibi sebeplerden dolayı öğretim programın uygulanmasında
çeşitli sıkıntılar ortaya çıkmıştır.
Değişen eğitim politikaları çerçevesinde 2003 yılından itibaren MEB tarafından tüm derslerin öğretim
programları yapılandırmacı yaklaşıma göre ilkokullardan başlayarak tedrici bir şekilde yenilenmiş; bu çerçevede
2014 yılında, 1985’ten beri uygulanmakta olan dinî mûsikî öğretim programı yürürlükten kaldırılmış
ve yapılandırmacı yaklaşım esas alınarak hazırlanan yeni öğretim programı yürürlüğe konulmuştur.
Çalışmamızda yaklaşık yüz yıllık bir geçmişi olan imam-hatip liselerinde okutulan dinî mûsikî dersinin
tarihsel süreci incelenmiş, ardından derse ait eski ve yeni öğretim programları çeşitli yönleriyle mukayese
edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada incelenen dinî mûsikî öğretim programı dokümanları betimsel içerik
analizine tabi tutularak, programların eski ve yeni şekillerinin hazırlanmasında benimsenen eğitim yaklaşımları,
imam-hatip liselerinin haftalık ders çizelgelerinde dinî mûsikî dersine ayrılan süre, bu dersin
amaçları, kazanımları, programların içerikleri, dersin işlenişinde ortaya çıkabilecek temel problemler değerlendirilmiş
ve çözüm önerileri sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Music |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 21, 2017 |
Submission Date | May 8, 2017 |
Acceptance Date | May 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 11 Issue: 11 |