Devil has been analyzed under the title of Semiiyyat in the
tradition of the Ilmu’l-Kalam. In the Bible and the Qur'an, he plays a part as
a concrete entity associated with rebellion, insurrection, perversity, evil,
mischief, in short, all the negativities. In the Old Testament, the devil
is a being created by God as an instrument of testing people, with roles such
as accusing, libelous and enemy. Afterwards, however, he has become God's
competitor as a cosmic force. In the New Testament, he was portrayed as a
good angel until the process of getting kicked out of subsequent to rebel
against God. With the dismissal in the
sequel of his rebellion, he tuned into the evil character angel. As for the
Quran, Iblis, who is in the same position as the angels, is to be dismissedon
the back of his rebellion against God and to gain the devil's character. However,
he is a demon created from the fire and in a different category from the angels
in terms of creation. In three religion, devil has a central position as
being trying to prevent the peace and happiness of man. Therefore, in the
passages of the Torah and the Bible and many verses in the Qur’an have been
mentioned about devil, his structural
features and ontological cause, and it
is desired to keep away from him and those who go out of his way.
Şeytan, ilm-i Kelam geleneğinde sem’iyyat başlığı altında analiz
edilmektedir. Kitab-ı Mukaddes ve Kur’an’da başkaldırının, isyanın, yoldan
çıkmışlığın, kötülüğün, fesadın, kısacası bütün olumsuzlukların ilişkilendirildiği
müşahhas bir varlık olarak yer almaktadır. Eski Ahit’te şeytan Tanrı tarafından insanları
imtihan etmenin bir aracı olarak yaratılan, suçlayıcı, iftiracı ve düşman gibi
rolleri bulunan bir varlıktır. Daha sonraları ise kozmik bir güç olarak
Tanrı’nın rakibi olmuştur. Yeni Ahit’te Tanrı’ya isyan edip huzurdan
kovuluncaya kadar ki süreçte iyi bir melek olarak tasvir edilmiştir. İsyanının
ardından huzurdan kovulmasıyla birlikte kötü karakterli şeytan meleğe
dönüşmüştür. Kur’an’a gelince, melekler ile aynı konumda olan İblis’in Tanrı’ya
isyanı neticesinde huzurdan kovulması ve şeytan vasfını kazanması söz konusudur.
Ancak o, ateşten yaratılan bir cindir ve yaratılış bakımından meleklerden
farklı bir kategoride yer almaktadır. Şeytan, üç dinde de insanın huzur ve
mutluluğuna engel olmaya çalışan varlık olarak merkezî bir konuma sahiptir. Bu
yüzdendir ki Tevrat ve İncil pasajları ile Kuran’daki pek çok ayette şeytandan,
yapısal özelliklerinden ve ontolojik nedeninden bahsedilmekte, hem ondan hem de
onun yolundan gidenlerden uzak durulması istenilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2018 |
Submission Date | May 29, 2018 |
Acceptance Date | June 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 13 Issue: 13 |
Bozok University Journal of Faculty of Theology (BOZIFDER) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-Non-Derivatives 4.0 International Licence (CC BY NC ND).