Compassion, frequently mentioned in literature the of psychology, is a type of emotion that is often overlooked despite that it is a subject within scientific research. The scarcity of such studies in this field is a sign of this situation. The reason for this is that the psychological studies conducted in the Western world are mostly based on a positivist basis and that the scientists dealing with the science of psychology at the beginning were under the influence of psychoanalysis. The aim of this study is to determine the relationship between compassion and piety. The sample of this study consists of 374 students who are studying in different high schools in the city of Mersin. In this research, a Personal Information Form, the Compassion Scale, and The Religious Life Scale were used as measurement tools. In this study, at first the relationship between some demographic variables and compassion and religious life was examined, and then the relationship between compassion and religious life was examined. The following conclusions were obtained as a result of the analysis of researched data: The level of compassion and religious life among girls is significantly higher than that among boys. There was no significant relationship between the groups in the age variable. In terms of the school type, the religious life levels of the students of Imam-Hatip High School are significantly higher than those of other high schools. A positive relationship was found between compassion and religious life.
PPsikoloji literatüründe sıklıkla adı geçen merhamet, bilimsel araştırmalara konu olmasına rağmen genellikle göz ardı edilmiş bir duygu türüdür. Bu alanda yapılan çalışmaların az olması bu durumun bir işareti olabilir. Buna sebep olarak ise Batı dünyasında yapılan psikoloji çalışmalarının daha ziyade pozitivist bir temele dayanması ve başlangıçta psikoloji bilimi ile uğraşan bilim adamlarının psikanalizin tesirinde kalmaları gösterilebilir. Bu çalışmanın amacı merhamet ile dindarlık arasındaki ilişkinin tespit edilmesidir. Çalışmanın örneklemi Mersin ilinin farklı liselerinde öğrenim görmekte olan 374 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada ölçme araçları olarak kişisel bilgi formu, merhamet ölçeği ve dinî yaşayış ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada öncelikle bazı demografik değişkenler ile merhamet ve dinî yaşayış arasındaki ilişkilere bakılmış, daha sonra merhamet ve dinî yaşayış arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda şu sonuçlara ulaşılmıştır: Kızların merhamet ve dinî yaşayış düzeyleri erkeklerinkinden anlamlı derecede daha yüksektir. Yaş değişkeninde gruplar arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Okul türü bakımından imam-hatip lisesi öğrencilerinin dinî yaşayış düzeyleri diğer lisedeki öğrencilerden anlamlı derecede yüksektir. Merhamet ile dinî yaşayış arasında ise pozitif ilişki bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | April 14, 2022 |
Acceptance Date | June 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 21 Issue: 21 |