Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim ve Araştırma Yöntemlerinde Bilgisayarın Yeri ve Önemi

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 3, 72 - 83, 30.05.2025

Öz

Sosyal bilimler ve bilgisayar birçok açıdan birbirine destek olan unsurlardır. Bilgisayarın günlük hayata girmesiyle beraber el ile yapılan ve çok zaman alan birçok işlem artık bilgisayar sayesinde saniyeler içerisinde yapılmaktadır. Bilgisayarlar ilk zamanlar basit hesaplar yapan makineler olarak tasarlanmış olsalar bile zamanla yapılan işlemlerin farklı boyutlara taşınması bilimsel anlamda önemli katkılara sebep olmuştur. Bu çalışma kapsamında ilk olarak bilgisayarın gelişim sürecinden, daha sonra etkin bilgisayar kullanımı açısından önemli bir yeri olan kullanabilirlik kavramından bahsedilmiştir. Daha sonra bilgisayarın, eğitim ve araştırma yöntemleri bakımından ele alınıp değerlendirilmeler yapılmıştır. Bu değerlendirmeler perspektifinde bilgisayar, eğitim ve araştırma yöntemleri açısından önemli gelişmelere olanak sağlamakla beraber avantajlı ve dezavantajlı durumları mevcuttur.

Etik Beyan

Göndermiş olduğum makalede herhangi bir intihal ve sorun olmadığını beyan ederim

Teşekkür

Değerli vaktinizi ayırdığınız için teşekkür ederim

Kaynakça

  • Arıkan, Rauf .“Anket Yöntemi Üzerinde Bir Değerlendirme”. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 1/1 (2018): 97-159.
  • Ataizi, Murat. “Araştırma Sorununun Belirlenmesi”. Ali Şimşek tarafından düzenlenen Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri’nde, 30-51. Eskişehir: AÖF Yayınları, 2012.
  • Balay, Refik. “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 37/2 (2004): 61-82.
  • Baygül, Sefa. “Küreselleşme ve Teknoloji Üzerine Bir Değerlendirme”. Uluslararası Beşerî Bilimler ve Eğitim Dergisi 6/13 (2020): 395-411.
  • Berg, Bruce L. ve Howard Lune. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Hasan Aydın tarafından çevrildi. Konya: Eğitim Yayınları, 2015.
  • Bozkurt, Aras. “Ağ Toplumu ve Bilgi”. Türk Kütüphaneciliği 28/4 (2014): 510-525.
  • Bozkurt, Aras. “Ağ Toplumu ve Öğrenme: Bağlantıcılık”. Akademik Bilişim 2014 XVI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (XVI. Akademik Bilişim Konferansı, 5-7 Şubat 2014, Mersin Üniversitesi), 601-606.
  • Doğan, Murat Ertan. “Bilim İnsanlarının Bilginin Toplumsallaşması Sürecinde Yeni İletişim Teknolojileri Deneyimleri”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 2/2 (2013).
  • Doğanay, Ahmet, Murat Ataizi, Ali Şimşek, Jale Balaban Salı ve Yavuz Akbulut. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ed. Ali Şimşek. Eskişehir: AÖF Yayınları, 2012.
  • Durgun, M. Sezai. Sosyal Bilimlerde İstatistik Yöntemleri. Adana: Baki Kitap ve Yayınevi, 1996.
  • Erdoğan, Zuhal ve Hülya Bulut. “Bilgisayar Destekli Hasta Eğitimi”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 2/3 (2017): 13-18.
  • Göksu, İdris. “İnsan ve Bilgisayar Etkileşimi”. Journal of Medical Education and Informatics 1 (2016): 36-45.
  • Gürcan, E. C. “Sosyal Bilimler ile İlk Tanışma”. http://portal.ku.edu.tr/~kusb/ana/sosyalbilim.pdf
  • İşman, Aytekin. “Bilgisayar ve Eğitim”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2 (2001): 1-34.
  • Keser, Hafize. “Bilgisayarın Evrimi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 24/2 (1991): 411-422.
  • Kulu, M. Mustafa. “Sosyal Bilimlerde Yeni Bir Alan: Sosyal Bilişim Ana Bilim Dalı”. Akademik Bilişim Konferansı. https://ab.org.tr/ab05/tammetin/119.pdf.
  • Madran, R. Orçun. “Bilgisayarın Tarihçesi”. https://madran.net/
  • Özen, Yener, Fikret Gülaçtı ve Yahya Çıkılı. “Eğitim Bilimleri ve İnternet”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 3/1 (2004): 52-57.
  • Rukancı, Fatih ve Hakan Anameriç. “Bilgi Toplumu ve Toplumun Bilgilenmesinde Kütüphanelerin Rolü”. Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu Bildiriler. Haz(lar). Sacit Arslantekin ve Fahrettin Özdemirci (Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu, 21-24 Ekim 2004, Ankara), 330-338.
  • Sawyer, Steve ve Howard Rosenbaum. “Social Informatics in the Information Sciences: Current Activities and Emerging Directions”. Informing Science: The International Journal of an Emerging Transdiscipline 3 (2000): 89-96.
  • Selvi, Özgür “Bilgi Toplumu, Bilgi Yönetimi ve Halkla İlişkiler”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 1/3 (2012).
  • Shavelson, R.J. Statistical Reasoning for the Behavioral Sciences. Boston: Allyn and Bacon Pub., 1996.
  • Telli Yamamoto, Gonca, Mehmet Kesim ve Uğur Demiray (Ed.). Türkiye'de E-Öğrenme: Gelişmeler ve Uygulamalar. Ankara: Efil Yayınevi, 2011.
  • Telli, Sahure Gonca ve Deniz Altun. “Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi”. Journal of University Research 3/1 (2020): 25-34.
  • Tonta, Yaşar. “Bilgi Toplumu ve Bilgi Teknolojisi”. Türk Kütüphaneciliği Dergisi 13/4 (1999).
  • Yıldırım, O. ve E. Şenyürek. “İnsan Bilgisayar Etkileşimi”. MYO-ÖS 2010-Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu (21-22 Ekim 2010, Düzce), 1-10.
  • Yıldızbakan, Abdulkadir. “İstatistik ve Ormancılıktaki Önemi”. Doğu Akdeniz Ormancılık Araştırma Müdürlüğü DOA Dergisi 7 (2001): 113-125.

The Place and Importance of Computer in Education and Research Methods

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 3, 72 - 83, 30.05.2025

Öz

Social sciences and computers are elements that support each other in many ways. With the continuation of daily life, many operations that were done manually and took a lot of time can now be done in seconds thanks to the computer. Even though computers were designed as machines that made simple calculations in the early days, they made important contributions in terms of distributing the operations to different dimensions. Within the scope of this study, first the computer development process and then the usability development, which has an important place in terms of effective computer use, are mentioned. Then, the education and research methods of the system were discussed and evaluated. In this evaluation perspective, although it enables significant developments in terms of computers, education and research methods, there are advantages and disadvantages.

Kaynakça

  • Arıkan, Rauf .“Anket Yöntemi Üzerinde Bir Değerlendirme”. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 1/1 (2018): 97-159.
  • Ataizi, Murat. “Araştırma Sorununun Belirlenmesi”. Ali Şimşek tarafından düzenlenen Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri’nde, 30-51. Eskişehir: AÖF Yayınları, 2012.
  • Balay, Refik. “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 37/2 (2004): 61-82.
  • Baygül, Sefa. “Küreselleşme ve Teknoloji Üzerine Bir Değerlendirme”. Uluslararası Beşerî Bilimler ve Eğitim Dergisi 6/13 (2020): 395-411.
  • Berg, Bruce L. ve Howard Lune. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Hasan Aydın tarafından çevrildi. Konya: Eğitim Yayınları, 2015.
  • Bozkurt, Aras. “Ağ Toplumu ve Bilgi”. Türk Kütüphaneciliği 28/4 (2014): 510-525.
  • Bozkurt, Aras. “Ağ Toplumu ve Öğrenme: Bağlantıcılık”. Akademik Bilişim 2014 XVI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (XVI. Akademik Bilişim Konferansı, 5-7 Şubat 2014, Mersin Üniversitesi), 601-606.
  • Doğan, Murat Ertan. “Bilim İnsanlarının Bilginin Toplumsallaşması Sürecinde Yeni İletişim Teknolojileri Deneyimleri”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 2/2 (2013).
  • Doğanay, Ahmet, Murat Ataizi, Ali Şimşek, Jale Balaban Salı ve Yavuz Akbulut. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ed. Ali Şimşek. Eskişehir: AÖF Yayınları, 2012.
  • Durgun, M. Sezai. Sosyal Bilimlerde İstatistik Yöntemleri. Adana: Baki Kitap ve Yayınevi, 1996.
  • Erdoğan, Zuhal ve Hülya Bulut. “Bilgisayar Destekli Hasta Eğitimi”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 2/3 (2017): 13-18.
  • Göksu, İdris. “İnsan ve Bilgisayar Etkileşimi”. Journal of Medical Education and Informatics 1 (2016): 36-45.
  • Gürcan, E. C. “Sosyal Bilimler ile İlk Tanışma”. http://portal.ku.edu.tr/~kusb/ana/sosyalbilim.pdf
  • İşman, Aytekin. “Bilgisayar ve Eğitim”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2 (2001): 1-34.
  • Keser, Hafize. “Bilgisayarın Evrimi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 24/2 (1991): 411-422.
  • Kulu, M. Mustafa. “Sosyal Bilimlerde Yeni Bir Alan: Sosyal Bilişim Ana Bilim Dalı”. Akademik Bilişim Konferansı. https://ab.org.tr/ab05/tammetin/119.pdf.
  • Madran, R. Orçun. “Bilgisayarın Tarihçesi”. https://madran.net/
  • Özen, Yener, Fikret Gülaçtı ve Yahya Çıkılı. “Eğitim Bilimleri ve İnternet”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 3/1 (2004): 52-57.
  • Rukancı, Fatih ve Hakan Anameriç. “Bilgi Toplumu ve Toplumun Bilgilenmesinde Kütüphanelerin Rolü”. Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu Bildiriler. Haz(lar). Sacit Arslantekin ve Fahrettin Özdemirci (Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu, 21-24 Ekim 2004, Ankara), 330-338.
  • Sawyer, Steve ve Howard Rosenbaum. “Social Informatics in the Information Sciences: Current Activities and Emerging Directions”. Informing Science: The International Journal of an Emerging Transdiscipline 3 (2000): 89-96.
  • Selvi, Özgür “Bilgi Toplumu, Bilgi Yönetimi ve Halkla İlişkiler”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 1/3 (2012).
  • Shavelson, R.J. Statistical Reasoning for the Behavioral Sciences. Boston: Allyn and Bacon Pub., 1996.
  • Telli Yamamoto, Gonca, Mehmet Kesim ve Uğur Demiray (Ed.). Türkiye'de E-Öğrenme: Gelişmeler ve Uygulamalar. Ankara: Efil Yayınevi, 2011.
  • Telli, Sahure Gonca ve Deniz Altun. “Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi”. Journal of University Research 3/1 (2020): 25-34.
  • Tonta, Yaşar. “Bilgi Toplumu ve Bilgi Teknolojisi”. Türk Kütüphaneciliği Dergisi 13/4 (1999).
  • Yıldırım, O. ve E. Şenyürek. “İnsan Bilgisayar Etkileşimi”. MYO-ÖS 2010-Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu (21-22 Ekim 2010, Düzce), 1-10.
  • Yıldızbakan, Abdulkadir. “İstatistik ve Ormancılıktaki Önemi”. Doğu Akdeniz Ormancılık Araştırma Müdürlüğü DOA Dergisi 7 (2001): 113-125.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi ve Bilim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sefa Baygül 0000-0001-9252-6728

Erken Görünüm Tarihi 30 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 28 Kasım 2023
Kabul Tarihi 6 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

Chicago Baygül, Sefa. “Eğitim ve Araştırma Yöntemlerinde Bilgisayarın Yeri ve Önemi”. Bozok Sosyal Bilimler Dergisi 3, sy. 3 (Mayıs 2025): 72-83.