Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve spor yüksekokul öğrencilerinin sağlıkla ilgili yaşam kalitesini SİYK farklı değişkenler açısından incelenmektir. Araştırma grupu beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan toplam 526 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri‘‘Kişisel Bilgi Formu’’ ve “SF-36 Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesi tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA , İndependent-Samples T Testi ve Pearson Korelasyon analizi kullanarak yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre “Rekreasyon” bölümü öğrencilerin SİYK’sinin Enerji, Mental sağlık, Sosyal fonksiyon ve Ağrı alt boyut puan değerleri diğer bölümlerde okuyan öğrencilere göre, 2. sınıf öğrencilerin Genel sağlık alt boyut puan değeri 1.sınıf öğrencilerine göre, ve bir spor kulüpuna katılanların Enerji, Mental sağlık ve Genel sağlık alt boyut puan değerleri anlamlı olarak daha yüksek tespit edilmiştir. Öğrencilerin akademik başarıları ile SİYK’leri arasında hiçbir ilişki tespit edilmemiştir. Beden eğitimi ve spor bölümlerinde ders içerikliği öğrencilerin SİYK’sinin üzerinde etkisi olabilir. beden eğitimi ve spor derslerinin yanısıra bir spor klupüna katılmak öğrencilerin SİYK’sini iyileştirilebilir.
The present study aimed at examining theHealth-Related Quality of Life HRQOL of physical education and sports students in terms of educational variables.The sample group consisted of a total of 526 students studying at school of physical education and sport.The data of this study was collected via the Personal Information Form and SF-36 questionnaire. The evaluation of the data was performed by using ANOVA, the independent-samples t-test, and Pearson correlation coefficient.Study results suggested Recreation education program students at the scales of Vitality, Mental health, Social functioning and Pain had significant high scores compared to the other programs. The second grade the years of education students compared to the first grade students had significantly high score in General health. The mean scores of the Vitality, Mental health and General health scales for students who joined at sports club were significantly higher than those who do not. There was no significant relationship between the Academic success of the students and the HRQOL scales. The lesson content of the physical education and sports programmes could have an effect on the HRQOL of the students. In addition to university programmes of physical education and sport, Joining at a sport club could also improve the HRQOL.
physical education and sport physical education programmes university student Health-related Quality of life
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 10 Issue: 2 |