Bu çalışma, 5 – 6 yaş otizm spektrum bozukluğu olan çocukların sosyal beceri düzeylerini ve davranışlarını değerlendirmek amacı ile yapılmıştır. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma Kocaeli ve Sakarya ilindeki otizm merkezlerinde eğitim alan 11 kız ile 25 erkekten oluşan toplam 36 çocuğu kapsamaktadır. Çocuklara yönelik sorular öğretmenleri ve spor eğitmenleri tarafından yanıtlanmıştır. Katılımcılara araştırmacılar tarafından geliştirilen çocuk bilgi formu, Avcıoğlu 2007 tarafından geçerlik-güvenirlik çalışması yapılan ve 4 ile 6 yaşlarındaki çocukların sahip olması gereken sosyal becerileri ölçen Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği 4 -6 yaş ile Gülay 2008 tarafından öğretmen görüşleri doğrultusunda okul öncesi dönem çocuklarının okulda akranlarıyla olan ilişkilerini değerlendirmek amacıyla geliştirilen Ladd ve Profilet Çocuk Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Otizmli çocukların sosyal beceri düzeylerinin ve davranışlarının değerlendirilmesinde yaş, cinsiyet, tanı, ne kadar süredir özel eğitim aldığı, uğraştığı spor/egzersiz türü, ne kadar süredir spor/egzersiz yaptığı, spor/egzersizi ne sıklıkta ve ne kadar zaman harcadığı açılarından değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde betimsel istatistiki işlemlerden sonra gruplar arasındaki farkı belirlemeye yönelik olarak Mann Whitney U testi ve Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır ve analizlerde anlamlılık düzeyi olarak .05 ele alınmıştır. Elde edilen bulgularda, egzersiz yapan çocukların kişiler arası beceriler ile kızgınlık davranışlarını kontrol etme ve değişikliklere uyum sağlama becerilerinin egzersiz yapmayanlara göre daha iyi düzeyde olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca, cinsiyet, özel eğitim alma süresi, yaptığı egzersiz türü, egzersiz yapma süresi, egzersiz yapma sıklığına ilişkin herhangi anlamlı bir bulguya rastlanmazken, çocukların egzersiz için ayırdığı saatin saldırganlık, sosyal davranış, kişiler arası beceriler, kendini kontrol etme becerileri, amaç oluşturma becerileri ve sonuçları kabul etme becerileri arasında anlamlı fark yarattığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, çocukların egzersiz yapmalarının bazı sosyal davranış becerilerini iyileştirdiği, egzersize ayrılan saati daha fazla olan çocukların davranışlarında ve sosyal becerilerin bazı parametrelerinde anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Egzersiz ayrılan saat arttıkça uzun vadede daha fazla olumlu gelişmenin ortaya çıkacağı kanısına varılmıştır.
Otizm spektrum bozukluğu spor sosyal beceri değerlendirme davranış
In this study, 5 – 6 years old who have the autism spectrum disorder, were conducted in order to assess the level of children's social skills and behavior. In the screening model were used in the study. In the province of Kocaeli and Sakarya at the autism research center consisted of girls 11 girls 25 boys, a total of 36.Questions were answered by the teachers and sports trainers for children. Developed by researchers from the participants, personal information form, Avcıoğlu 2007 reliability and validity of the study is made and by 4 to 6 year old children social skills rating scale that measures that should have 4 -6 years with Gülay 2008 in accordance with the views of teachers by pre-school children and their relationship with their peers at school Ladd and Profilet child behavior scale was used in order to assess the developed.In the assessment of level of social skills of children with autism and behavior age, gender, diagnosis, how long
Autism spectrum disorder sport social skills rating scale behavior
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 10 Sayı: 2 |