BibTex RIS Cite

BADMİNTON SPORU YAPAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BOŞ ZAMAN ETKİNLİKLERİNE KATILIM MOTİVASYONLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2016, Volume: 10 Issue: 1, 89 - 99, 01.04.2016

Abstract

Bu çalışma üniversiteler arası Badminton müsabakalarına katılan öğrencilerin boş zaman etkinliklerine katılım motivasyonlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi amacı ile hazırlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2015 yılı üniversiteler arası badminton müsabakasına katılan sporcular, örneklem grubunu ise 375 sporcu oluşturmaktadır. Sporcuların boş zaman etkinliklerine katılım motivasyonlarını belirlemek amacı ile Boş Zaman Motivasyon Ölçeği BMÖ kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin SPSS 22.0 paket programı ile istatistiksel analizleri yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini test etmek için içsel tutarlılığı sınamada kullanılan Cronbach Alfa değerine bakılmış, ölçeğin geçerliliğini test etmek için ise faktör analizi yönteminden yararlanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, iki bağımsız gruplar için t-testi ve İkiden fazla bağımsız grubun karşılaştırılmasında ANOVA ve Bonferroni çoklu karşılaştırma testlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda araştırmaya katılanların çoğunluğunu kadınlar oluşturduğu, çoğunlukla Beden Eğitimi ve Spor bölümleri öğrencilerinin Badminton sporu yaptığı, yaş ortalaması en fazla 17-19 yaş aralığında olduğu, Boş Zaman Motivasyon ölçeği ile cinsiyet ve okudukları bölümlere göre anlamlı fark olmadığı, yaşları ile Boş Zaman Motivasyon ölçeği alt boyutlarından motivasyonsuzluk ve dışsal düzenleme arasında anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir.

References

  • 1. Abacı R., Yaşamın Kalitelendirilmesi, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 2003. [In Turkish]
  • 2. Adair J., Etkili Motivasyon. I. Baskı. Çeviren: Uyan S. Babıâli Kültür Yayıncılığı, İstanbul, 2013. [In Turkish]
  • 3. Agate JR., Zabriskie RB., Agate ST., and Poff R., Family leisure satisfaction and satisfaction with family life, Journal of Leisure Research, 41(2), 205-223, 2009.
  • 4. Ağuduman F., Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Motivasyon ve Tatminlerinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum, 2014 [In Turkish]
  • 5. Altunay BR., Ankara İli Keçiören İlçesindeki İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Boş Zaman Etkinliklerine Katılım Motivasyonu. Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2015. [In Turkish]
  • 6. Arıkan R., Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama, Asil yayınları, Ankara, 2013. [In Turkish]
  • 7. Armstrong N., and Welsman JR., The physical activity patterns of European youth with reference to methods of assessment, Sports Medicine, 36, 1067-1086, 2006.
  • 8. Australian Sports Commission., Participation in exercise recreation and sport. Annual Report, Canberra: Department of Communications, Information Technology and the Arts, 2005.
  • 9. Aytaç Ö., Modern Toplumda Boş Zaman Olgusu Dünya’da ve Türkiye’de Sosyolojik Gelişmeler I. Ulusal Sosyoloji Kongresi (3-5 Kasım 1993 İzmir). I. Baskı, Ankara Sosyoloji Derneği Yayınlar.3, s.341-356, 2003. [In Turkish]
  • 10. Broadhurst R., Managing Environments for Leisure and Recreation. 1st Edition. London,: GBR, Routledge, 2001.
  • 11. Bucher CH., Bucher CA., Recreation For Today's Society.pp.1-7, New Jersey, 1974.
  • 12. Butcher K., Sallis JF., Mayer JA., and Woodruff S., Correlates of physical activity guideline compliance for adolescents in 100 U.S cities, Journal of Adolescent Health,42, 360-368, 2008.
  • 13. Büyük MD, Türkçe Sözlük. 2. Baskı, Pınar Yayınları, Ankara, 2013. [In Turkish]
  • 14. Carroll B., and Alexandris K., Perception of Constraints and Strength of Motivation: Their Relationship to Recreational Sport Participation, Journal of Leisure Research, 29 (3), 279-299,1997.
  • 15. Chen CH., Personality traits and their relationship to leisure motivation and leisure satisfaction in Southern Taiwan university students. Unpublished doctoral dissertation, University of the Incarnate Word, San Antonio, Texas, 2005.
  • 16. Deci EL., and Ryan RM., Intrinsic Motivation And Self-Determination in Human Behavior, New York, Plenum, 1985.
  • 17. Duda J., Perceptions of sport success and failure among white, black and Hispanic adolescents, Sports science, London. pp.214-222, 1986.
  • 18. Dumazedier J., Family and Leisure, Family and Society Magazine, 1(2), 101-109, 1991.
  • 19. Engin E., Psikiyatri Kliniğinde Çalışan Hemşirelerin Öfke Düzeyleri ile İş Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2004. [In Turkish]
  • 20. Gökçe H., Serbest Zaman Doyumunun Yaşam Doyumu ve Sosyo Demografik Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Denizli, 2008. [In Turkish]
  • 21. Güngörmüş HA., Özel Sağlık-Spor Merkezlerinden Hizmet Alan Bireyleri Rekreasyonel Egzersize Güdüleyen Faktörler, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara, 2007. [In Turkish]
  • 22. Hoy WK., Miskel CG., Education Management. Çeviri: Turan S. Eğitim Yönetimi, Nobel Yayıncılık, Ankara, 2010. [In Turkish]
  • 23. Jackson EL., and Henderson K., Gender Based Anaysis of Lesiure Constraints, Leisure Sciences,17, 31-5, 1995.
  • 24. Kaya AM., Üniversite Öğrencilerinin Rekreatif Faaliyetlere Yönelik Tutumları ve Boş Zaman Motivasyonlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas, 2011. [In Turkish]
  • 25. Kaya S., Yetiştirme Yurtlarında Kalan Gençlerin Boş Zaman Değerlendirme Eğilimi ve Etkinliklerin Sosyalleşmeye Etkisi, Doktora Tezi Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara, 2003. [In Turkish]
  • 26. Kemp K., Pearson S., Leisure and Tourism. Great Britain, Longman Pres, 1997.
  • 27. Li F., Harmer P., Chi L., and Vongjaturapat N., Cross-cultural validation of the task and ego orientation in sport questionnaire, Journal of Sport and Exercise Psychology, 18, 392-238, 1996.
  • 28. Lloyd DM., Yuling H., Labarthe D., Mozaffarian LJ., Appel L., and Van Horn K., “Defining and setting national goals for cardiovascular health promotion and disease reduction” The American Heart Association's strategic impact goal, through 2020 and beyond, Circulation,12, 586-613, 2010.
  • 29. Lu L., and Kao SF., İndirect effects of personality traits on leisure satisfaction, Evidence from a national probability sample in Taiwan. Social Behavior and Personality. 37(2), 191-192, 2009.
  • 30. McKenzie TL., Promoting physical activity in youth: Focus on middle school environments, Quest, 53(3), 326- 334, 2010.
  • 31. Mostofsky DL., and Zaichkowsky LD., Medical Aspects of Sport and Exercise. Morgantown: WV: Fitness Information Technology, 2002.
  • 32. Mutlu İ., Egzersiz Yapan Kişilerin Boş Zamanlarına Yönelik Tutumları Üzerine Bir Araştırma (Kayseri İli Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde, 2008. [In Turkish]
  • 33. Pangrazi R., “Promoting physical activity for youth” ACHPER, Healthy Lifestyles Journal, 47(2), 18-21, 2010.
  • 34. Öztürk H., Opinion and expectation of the community who come to the parks for doing sports (Applications in Gaziantep), The Journal Of Sport and Exercise, 17(3),16-20, 2015.
  • 35. Papageorgiou P., Fotınakis P., Tsitskari E., and Giasoglou V., Evaluation of Motivation in Patients with Coronary Heart Disease who Participate in Different Rehabilitation Programs, The Sport Journal, 7(2),147-153, 2004.
  • 36. Recours RA., Souville M., and Griffet J., Expressed Motives for Informal an Club/Association-Based Sports Participation, Journal of Leisure Research.36(1), 1-22, 2004.
  • 37. Recours RA., Souville M., and Griffet J., Expressed Motives for Informal and Club/AssociationBased Sports Participation, Journal of Leisure Research, 36(1), 1-22, 2004.
  • 38. Sibley BA., and Etnier JL., “The relationship between physical activity and cognition in children” A metaanalysis, Pediatric Exercercise Science,15, 243-256, 2003.
  • 39. Şahin HM., Beden Egitimi ve Spor Sözlüğü, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul, 2005 [In Turkish]
  • 40. Şimşek MŞ., Akgemici T., Çelik A., Davranış Bilimine Giriş ve Örgütlerde Davranış. 3. Baskı, Adım Matbaacılık, Konya, 2003. [In Turkish]
  • 41. Tel M., Köksalan B., Sociological Investtigation Of Sport Activities Of Lecturers (East Anatolian Sample), Fırat University Journal of Social Science, 18(1),261- 278,2008
  • 42. Tezcan M., Boş Zamanlar Sosyolojisi, Atilla kitapevi, s.4,7-14, Ankara, 1994. [In Turkish]
  • 43. Wegner L., and Flisher A.J., Leisure boredom and adolescent risk behaviour: A systematic literature review, Journal of Child and Adolescent Mental Health. 21(1), 1-28, 2009.
  • 44. Wigfield A., and Eccles JS., Children’s motivation during the middle school years, In J. Aronson (Ed.), Improving academic achievement: Impact of psychological factors on education. San Diego, CA: Academic Pres. pp.159-184, 2002.
  • 45. Wilson J., Sociology of Leisure, A Review of Sociology, 6, 21-40, 1980.
  • 46. Zach S., and Netz Y., Like mother like child: Three generations' patterns of exercise behavior, Families, Systems, and Health, 25, 419-434, 2007.

THE ANALYSIS OF THE PARTICIPATION MOTIVATION IN LEISURE TIME ACTIVITIES OF UNIVERSITY STUDENTS DOING BADMINTON SPORT

Year 2016, Volume: 10 Issue: 1, 89 - 99, 01.04.2016

Abstract

This study was done with the aim of analysis of the involvement motivation in leisure time activities of students participating in Badminton interuniversity competitions according to some variables.The universe of the study is athletes participating in Badminton interuniversity competitions in 2015. The sample group of the study is 375 athletes. Leisure time Motivation Scale was used in order to determine the athletes’ involvement motivation in leisure time activities. The statistical analysis of the data obtained in the study was done with SPSS 22.0 software package. Cronbach’s alpha coefficient which is used for testing the internal consistency was regarded to test the reliability of the scale. The factor analysis was used for testing the validity of the scale. Frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test for two independent samples, ANOVA and Bonferroni multiple comparison tests for the comparison of more than two independent groups were used for the evaluation of the data. The results of the study are that the majority of those surveyed are women and students studying in Physical Education and Sports Department mostly do Badminton sport and the average age is at most 17-19 age range and there was no significant difference between gender and department the athletes study in with the leisure time scale and there was a significant difference among age,external arrangement and amotivation with lower dimension of the leisure time scale

References

  • 1. Abacı R., Yaşamın Kalitelendirilmesi, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 2003. [In Turkish]
  • 2. Adair J., Etkili Motivasyon. I. Baskı. Çeviren: Uyan S. Babıâli Kültür Yayıncılığı, İstanbul, 2013. [In Turkish]
  • 3. Agate JR., Zabriskie RB., Agate ST., and Poff R., Family leisure satisfaction and satisfaction with family life, Journal of Leisure Research, 41(2), 205-223, 2009.
  • 4. Ağuduman F., Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Motivasyon ve Tatminlerinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum, 2014 [In Turkish]
  • 5. Altunay BR., Ankara İli Keçiören İlçesindeki İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Boş Zaman Etkinliklerine Katılım Motivasyonu. Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2015. [In Turkish]
  • 6. Arıkan R., Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama, Asil yayınları, Ankara, 2013. [In Turkish]
  • 7. Armstrong N., and Welsman JR., The physical activity patterns of European youth with reference to methods of assessment, Sports Medicine, 36, 1067-1086, 2006.
  • 8. Australian Sports Commission., Participation in exercise recreation and sport. Annual Report, Canberra: Department of Communications, Information Technology and the Arts, 2005.
  • 9. Aytaç Ö., Modern Toplumda Boş Zaman Olgusu Dünya’da ve Türkiye’de Sosyolojik Gelişmeler I. Ulusal Sosyoloji Kongresi (3-5 Kasım 1993 İzmir). I. Baskı, Ankara Sosyoloji Derneği Yayınlar.3, s.341-356, 2003. [In Turkish]
  • 10. Broadhurst R., Managing Environments for Leisure and Recreation. 1st Edition. London,: GBR, Routledge, 2001.
  • 11. Bucher CH., Bucher CA., Recreation For Today's Society.pp.1-7, New Jersey, 1974.
  • 12. Butcher K., Sallis JF., Mayer JA., and Woodruff S., Correlates of physical activity guideline compliance for adolescents in 100 U.S cities, Journal of Adolescent Health,42, 360-368, 2008.
  • 13. Büyük MD, Türkçe Sözlük. 2. Baskı, Pınar Yayınları, Ankara, 2013. [In Turkish]
  • 14. Carroll B., and Alexandris K., Perception of Constraints and Strength of Motivation: Their Relationship to Recreational Sport Participation, Journal of Leisure Research, 29 (3), 279-299,1997.
  • 15. Chen CH., Personality traits and their relationship to leisure motivation and leisure satisfaction in Southern Taiwan university students. Unpublished doctoral dissertation, University of the Incarnate Word, San Antonio, Texas, 2005.
  • 16. Deci EL., and Ryan RM., Intrinsic Motivation And Self-Determination in Human Behavior, New York, Plenum, 1985.
  • 17. Duda J., Perceptions of sport success and failure among white, black and Hispanic adolescents, Sports science, London. pp.214-222, 1986.
  • 18. Dumazedier J., Family and Leisure, Family and Society Magazine, 1(2), 101-109, 1991.
  • 19. Engin E., Psikiyatri Kliniğinde Çalışan Hemşirelerin Öfke Düzeyleri ile İş Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2004. [In Turkish]
  • 20. Gökçe H., Serbest Zaman Doyumunun Yaşam Doyumu ve Sosyo Demografik Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Denizli, 2008. [In Turkish]
  • 21. Güngörmüş HA., Özel Sağlık-Spor Merkezlerinden Hizmet Alan Bireyleri Rekreasyonel Egzersize Güdüleyen Faktörler, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara, 2007. [In Turkish]
  • 22. Hoy WK., Miskel CG., Education Management. Çeviri: Turan S. Eğitim Yönetimi, Nobel Yayıncılık, Ankara, 2010. [In Turkish]
  • 23. Jackson EL., and Henderson K., Gender Based Anaysis of Lesiure Constraints, Leisure Sciences,17, 31-5, 1995.
  • 24. Kaya AM., Üniversite Öğrencilerinin Rekreatif Faaliyetlere Yönelik Tutumları ve Boş Zaman Motivasyonlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas, 2011. [In Turkish]
  • 25. Kaya S., Yetiştirme Yurtlarında Kalan Gençlerin Boş Zaman Değerlendirme Eğilimi ve Etkinliklerin Sosyalleşmeye Etkisi, Doktora Tezi Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara, 2003. [In Turkish]
  • 26. Kemp K., Pearson S., Leisure and Tourism. Great Britain, Longman Pres, 1997.
  • 27. Li F., Harmer P., Chi L., and Vongjaturapat N., Cross-cultural validation of the task and ego orientation in sport questionnaire, Journal of Sport and Exercise Psychology, 18, 392-238, 1996.
  • 28. Lloyd DM., Yuling H., Labarthe D., Mozaffarian LJ., Appel L., and Van Horn K., “Defining and setting national goals for cardiovascular health promotion and disease reduction” The American Heart Association's strategic impact goal, through 2020 and beyond, Circulation,12, 586-613, 2010.
  • 29. Lu L., and Kao SF., İndirect effects of personality traits on leisure satisfaction, Evidence from a national probability sample in Taiwan. Social Behavior and Personality. 37(2), 191-192, 2009.
  • 30. McKenzie TL., Promoting physical activity in youth: Focus on middle school environments, Quest, 53(3), 326- 334, 2010.
  • 31. Mostofsky DL., and Zaichkowsky LD., Medical Aspects of Sport and Exercise. Morgantown: WV: Fitness Information Technology, 2002.
  • 32. Mutlu İ., Egzersiz Yapan Kişilerin Boş Zamanlarına Yönelik Tutumları Üzerine Bir Araştırma (Kayseri İli Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde, 2008. [In Turkish]
  • 33. Pangrazi R., “Promoting physical activity for youth” ACHPER, Healthy Lifestyles Journal, 47(2), 18-21, 2010.
  • 34. Öztürk H., Opinion and expectation of the community who come to the parks for doing sports (Applications in Gaziantep), The Journal Of Sport and Exercise, 17(3),16-20, 2015.
  • 35. Papageorgiou P., Fotınakis P., Tsitskari E., and Giasoglou V., Evaluation of Motivation in Patients with Coronary Heart Disease who Participate in Different Rehabilitation Programs, The Sport Journal, 7(2),147-153, 2004.
  • 36. Recours RA., Souville M., and Griffet J., Expressed Motives for Informal an Club/Association-Based Sports Participation, Journal of Leisure Research.36(1), 1-22, 2004.
  • 37. Recours RA., Souville M., and Griffet J., Expressed Motives for Informal and Club/AssociationBased Sports Participation, Journal of Leisure Research, 36(1), 1-22, 2004.
  • 38. Sibley BA., and Etnier JL., “The relationship between physical activity and cognition in children” A metaanalysis, Pediatric Exercercise Science,15, 243-256, 2003.
  • 39. Şahin HM., Beden Egitimi ve Spor Sözlüğü, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul, 2005 [In Turkish]
  • 40. Şimşek MŞ., Akgemici T., Çelik A., Davranış Bilimine Giriş ve Örgütlerde Davranış. 3. Baskı, Adım Matbaacılık, Konya, 2003. [In Turkish]
  • 41. Tel M., Köksalan B., Sociological Investtigation Of Sport Activities Of Lecturers (East Anatolian Sample), Fırat University Journal of Social Science, 18(1),261- 278,2008
  • 42. Tezcan M., Boş Zamanlar Sosyolojisi, Atilla kitapevi, s.4,7-14, Ankara, 1994. [In Turkish]
  • 43. Wegner L., and Flisher A.J., Leisure boredom and adolescent risk behaviour: A systematic literature review, Journal of Child and Adolescent Mental Health. 21(1), 1-28, 2009.
  • 44. Wigfield A., and Eccles JS., Children’s motivation during the middle school years, In J. Aronson (Ed.), Improving academic achievement: Impact of psychological factors on education. San Diego, CA: Academic Pres. pp.159-184, 2002.
  • 45. Wilson J., Sociology of Leisure, A Review of Sociology, 6, 21-40, 1980.
  • 46. Zach S., and Netz Y., Like mother like child: Three generations' patterns of exercise behavior, Families, Systems, and Health, 25, 419-434, 2007.
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hüseyin Öztürk This is me

Publication Date April 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Öztürk, H. (2016). BADMİNTON SPORU YAPAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BOŞ ZAMAN ETKİNLİKLERİNE KATILIM MOTİVASYONLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 89-99.

16227

16228

16229

16230