BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM DÜZEYİNDEKİ SEDANTER ÇOCUKLAR İLE BASKETBOL ALTYAPISINDAKİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİMLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2015, Volume: 9 Issue: 9, 10 - 18, 01.01.2015

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim düzeyindeki sedanter çocuklar ile basketbol altyapısındaki çocukların motor gelişimlerinin incelenmesidir. Araştırmaya yaş ortalaması 8.8 Ss±1.49 olan 71 erkek ilköğretim öğrencisi ile 68 kadın ilköğretim öğrencisi olmak üzere toplamda 139 öğrenci katılmıştır. Katılan çocukların 40 tanesi spor yapmakta ve yapmış olduğu spor süresi yıl ortalaması 4.32 Ss±5.61 olarak hesaplanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlik Testi Kısa Formu kullanılmıştır. Testte, büyük kas gurubunu, küçük kas gurubunu ve her iki kas gurubunu da ölçen 8 alt test ve 14 yetenek maddesi bulunmaktadır ve alınabilecek maksimum puan 98’dir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre basketbol altyapısı antrenmanı alan çocukların “Kol ve El Koordinasyonu”, “Görsel Motor Kontrol”, “Kol ve El Hızı ve El Becerisi” testlerinin dışında, “Koşma Hızı ve Çeviklik”, “Denge”, “İki Yönlü Koordinasyon”, “Güç”, “Tepki Hızı” testlerinde daha yüksek puanlar elde ettikleri tespit edilmiştir. Bununla birlikte, basketbol altyapısındaki çocukların “Güç” testine bağlı olarak sağ ayağını kullananların sol ayağını kullananlara nazaran daha yüksek puan aldıkları görülmüştür. Ayrıca spor yapmayan erkek çocukların “Güç” ve “Koşu Hızı ve Çeviklik” testlerinde kadın öğrencilerden daha yüksek puan aldıkları tespit edilmiştir. Sonuç olarak basketbol altyapısındaki çocukların motor gelişimlerinin spor yapmayan çocuklara nazaran daha yüksek olduğu bulunmuştur

References

  • 1. Ballı M.Ö. Bruınınks-Oseretsky Motor Yeterlik Testinin Geçerlik, Güvenirlik çalışması Ve Beş-Altı Yaş Grubu Çocuklara Uygulanan Jimnastik Eğitim Programının Motor Gelişime Etkisinin İncelenmesi Doktora Tezi, 2006.
  • 2. Ballı M.Ö., Gürsoy F., Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlik Testinin Beş-Altı Yaş Grubu Türk Çocuklar İçin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Spor Bilimleri Dergisi 2012.
  • 3. Çamlıyer H. Çocuk Hareket Eğitimi ve Oyun. Can Ofset Yayıncılık İzmir 7, 1997.
  • 4. Çelik A., Günay E., Aksu F. 7-9 Yaş Grubu İlköğretim Öğrencilerinin Fiziksel ve Motorik Özelliklerinin Değerlendirilmesi DEÜ TIP FAKÜLTESİ DERGİSİ, CİLT 27, SAYI 1, NİSAN 2013, 7 - 13
  • 5. Kılınç F., Spor Bilimleri Lisans, ISPARTA 2011.
  • 6. Muratlı S., Çocuk ve Spor. Bağırgan Yayınevi: Ankara 4, 1997.
  • 7. Okur M., Genç basketbolcularda 8 haftalık hız Antrenman programının ivmelenme ve çeviklik Üzerine etkisi Yüksek Lisans Tezi KONYA, 2011.
  • 8. Öğretici.H., Karcılılar A. Morpa Ansiklopedisi, Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş. ISBN: 975-7413-81 S.180 İstanbul,2005
  • 9. Özer.K, Özer.S.D., Çocuklarda Psiko-motor Gelişim, Nobel Yayınları, Ankara, 2005.
  • 10. Polat G., 9–12 yaş grubu çocuklarda 12 haftalık temel Badminton eğitimi antrenmanlarının motorik Fonksiyonları ve reaksiyon zamanları üzerine etkileri Yüksek Lisans Tezi ADANA, 2009
  • 11. Savucu Y., Polat Y., Ramazanoğlu F., Karahüseyinoğlu M.F., Biçer Y.S., Alt yapıdaki küçük, yıldız ve genç basketbolcuların bazı fiziksel uygunluk parametrelerinin incelenmesi F.Ü. Sağlık Bil. Dergisi 2004,8(4), 205-209
  • 12. Sevim Y., Basketbolda Teknik Taktik Antrenman Copyright Fil Yayın Evi 7. S.1 Basım Ekim, Ankara 2010
  • 13. SLUTZKY, C.B. &SİMPKİNS, S.D. The link between children’s sport participation and self-esteem: Exploringt hemediating role of sports elf concept. Psychology of Sport and Exercise, 10, 381–389 5, 2009.
  • 14. Şahin M., Saraç H., Çoban O., Coşkuner Z., Taekwondo Antrenmanlarının Çocukların Motor Gelişim Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, Cilt: 3 Sayı:1 Yıl : 2012, 2011.
  • 15. www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_ pdf/PsikoMotor%20Geli%C5%9Fim.pdf Erişim tarihi: 20.03.2015.

EXAMİNATİON OF PRİMARY SCHOOL LEVEL CHİLDEREN AND YOUTH SETUP OF BASKETBALL MOTOR DEVELOPMENT

Year 2015, Volume: 9 Issue: 9, 10 - 18, 01.01.2015

Abstract

Purpose of this work is to examine the motor development of primary school level children and the youth setup of basketball teams. 71 male students and 68 female students whose age average is 8.8 Ss±1.49 have participated in this research. 40 of those who participated in research are calculated to be doing sports and their length is 4.32 Ss±5.61 . In this work Bruininks-Oseretsky Motor Sufficiency Test is used as a tool to gain information. In this test 8 small and 14 skill tests exist for big muscle part, small muscle part and both muscle parts and the maximum score is 98. According to the evidence that gained from examinations those who are trained well in the youth clubs have better hand-eye coordination,visual motor control, arm, hand and hand pace,run pace and agility, balance,two-winged coordination, strength and better reflexes. Along with this,in the power tests those who use their right foot have scored higher points than who use their left foot. Also boys,who don’t do sports,have scored higher points in run pace and agility and strength than most of the girls. To sum up the youth setup of basketball players motor development are higher than children that don’t do any kind of sports

References

  • 1. Ballı M.Ö. Bruınınks-Oseretsky Motor Yeterlik Testinin Geçerlik, Güvenirlik çalışması Ve Beş-Altı Yaş Grubu Çocuklara Uygulanan Jimnastik Eğitim Programının Motor Gelişime Etkisinin İncelenmesi Doktora Tezi, 2006.
  • 2. Ballı M.Ö., Gürsoy F., Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlik Testinin Beş-Altı Yaş Grubu Türk Çocuklar İçin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Spor Bilimleri Dergisi 2012.
  • 3. Çamlıyer H. Çocuk Hareket Eğitimi ve Oyun. Can Ofset Yayıncılık İzmir 7, 1997.
  • 4. Çelik A., Günay E., Aksu F. 7-9 Yaş Grubu İlköğretim Öğrencilerinin Fiziksel ve Motorik Özelliklerinin Değerlendirilmesi DEÜ TIP FAKÜLTESİ DERGİSİ, CİLT 27, SAYI 1, NİSAN 2013, 7 - 13
  • 5. Kılınç F., Spor Bilimleri Lisans, ISPARTA 2011.
  • 6. Muratlı S., Çocuk ve Spor. Bağırgan Yayınevi: Ankara 4, 1997.
  • 7. Okur M., Genç basketbolcularda 8 haftalık hız Antrenman programının ivmelenme ve çeviklik Üzerine etkisi Yüksek Lisans Tezi KONYA, 2011.
  • 8. Öğretici.H., Karcılılar A. Morpa Ansiklopedisi, Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş. ISBN: 975-7413-81 S.180 İstanbul,2005
  • 9. Özer.K, Özer.S.D., Çocuklarda Psiko-motor Gelişim, Nobel Yayınları, Ankara, 2005.
  • 10. Polat G., 9–12 yaş grubu çocuklarda 12 haftalık temel Badminton eğitimi antrenmanlarının motorik Fonksiyonları ve reaksiyon zamanları üzerine etkileri Yüksek Lisans Tezi ADANA, 2009
  • 11. Savucu Y., Polat Y., Ramazanoğlu F., Karahüseyinoğlu M.F., Biçer Y.S., Alt yapıdaki küçük, yıldız ve genç basketbolcuların bazı fiziksel uygunluk parametrelerinin incelenmesi F.Ü. Sağlık Bil. Dergisi 2004,8(4), 205-209
  • 12. Sevim Y., Basketbolda Teknik Taktik Antrenman Copyright Fil Yayın Evi 7. S.1 Basım Ekim, Ankara 2010
  • 13. SLUTZKY, C.B. &SİMPKİNS, S.D. The link between children’s sport participation and self-esteem: Exploringt hemediating role of sports elf concept. Psychology of Sport and Exercise, 10, 381–389 5, 2009.
  • 14. Şahin M., Saraç H., Çoban O., Coşkuner Z., Taekwondo Antrenmanlarının Çocukların Motor Gelişim Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, Cilt: 3 Sayı:1 Yıl : 2012, 2011.
  • 15. www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_ pdf/PsikoMotor%20Geli%C5%9Fim.pdf Erişim tarihi: 20.03.2015.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Şinasi Özsaydı

Olcay Salici This is me

Hikmet Orhan This is me

Publication Date January 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 9 Issue: 9

Cite

APA Özsaydı, Ş., Salici, O., & Orhan, H. (2015). İLKÖĞRETİM DÜZEYİNDEKİ SEDANTER ÇOCUKLAR İLE BASKETBOL ALTYAPISINDAKİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİMLERİNİN İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(9), 10-18.

16227

16228

16229

16230