BibTex RIS Cite

KENDİNLE KONUŞMA: MODERN VE HALK DANSLARI YAPAN BİREYLERİN KENDİLERİYLE KONUŞMA DURUMLARI

Year 2015, Volume: 9 Issue: 9, 40 - 49, 01.01.2015

Abstract

Bu çalışmanın amacı; modern ve halk dansları yapan dansçılarda kendinle konuşma düzeyinin incelenmesidir. Çalışmaya 153 kadın, 138 erkek toplam 291 dansçı Xyaş= 21,87 ± 2,54 gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmanın amacına ulaşmak için; Zervas, Stavrou ve Psychountaki 2007 tarafından Kendinle konuşmada Motivasyonal ve bilişsel süreçlere ilişkin belirlenen boyutlarda bireysel farklılıkları ortaya çıkarmak amacıyla geliştirilmiş, Türk kültürüne uyarlaması Engür 2011 tarafından gerçekleştirilmiş olan Kendinle Konuşma Anketi-KKA kullanılmıştır. Verilerin çözüm ve yorumlanmasında, betimsel istatistik yöntemleri ve bağımsız örneklerde t-testi yöntemlerinden yararlanılmıştır. Bağımsız örneklerde t-test; sporcuların demografik değişkenlerine göre kendisi ile konuşma düzeylerinin farklılaşma durumunun ortaya konması amacı ile kullanılmıştır. Analizler SPSS paket programında yapılmış ve araştırmada anlamlılık düzeyi p

References

  • 1. Ada, E.N., Zourbanos, N., Kazak Çetinkalp, Z., Papaıoannou, A. (2014b). The Relationship between Dispositional Flow, Motivational Climate, and Self-Talk in Physical Education Classes. 13th International Sports Sciences Congress, November 7-9. Konya Selcuk University, Turkey.
  • 2. Ada, E.N., Zourbanos, N., Papaıoannou, A., Kazak Çetinkalp, Z. (2014a). A Preliminary Validation of the Turkish Version of the Automatic Self-Talk Questionnaire for Physical Education). 13th International Sports Sciences Congress, November 7-9. Konya Selcuk University, Turkey. Oral presentation.
  • 3. Anderson, A. (1997). Learning strategies in physical education: Self-talk, imagery, and goal-setting. Journal of physical education, recreation & dance,68(1), 30-35.
  • 4. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: Freeman.
  • 5. Bayköse, N. (2014). Sporcularda Kendinle Konuşma ve İmgeleme Düzeyinin Optimal Performans Duygu Durumunu Belirleyici Rolü. Selçuk Üniversitesi. Sağlık bilimleri Enstitüsü. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış) Yüksek Lisans Tezi. Konya.
  • 6. Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum (Genişletilmiş 20. Baskı), Ankara: Pegem Akademi. 49 Niğde University Journal of Physical Education And Sport Sciences Vol 9, Special Issue , 2015 Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt 9, Özel Sayı, 2015
  • 7. Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155-159.
  • 8. Engür, M. (2011). Performans Başarısızlığı Değerlendirme Envanteri ve Kendinle Konuşma Anketinin Türk Sporcu Popülasyonu’na Uyarlanması ve Uygulanması. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Sporda Psikososyal Alanlar Anabilim Dalı. Doktora Tezi, İzmir.
  • 9. Gammage, K. L., Hardy, J., ve Hall, C. R. (2001). A Description Of Self-Talk İn Exercise. Psychology Of Sport And Exercise, 2, 233-247.
  • 10. Green, S., Salkind, N., & Akey, T. (2000). Using SPSS for Windows. Analyzing and understanding Data. New Jersey: PracticeHall.
  • 11. Hardy, J., Gammage, K., ve Hall, C. (2001). A Description Of Self-Talk İn Exercise, The Sport Psychologist, 15, 306-318.
  • 12. Hardy, J., Hall, C. R. ve Hardy, L. (2005) Quantifying Athlete Self-Talk, Journal Of Sports Sciences, 23: 9, 905 - 917.
  • 13. Hatzigeorgiadis, A. (2006). Instructional and motivational self-talk: An investigation on perceived self-talk functions. Hellenic Journal of Psychology,3(2), 164-175.
  • 14. Hatzigeorgiadis, A., ve Biddle, S. J. (2008). Negative Self-Talk During Sport Performance: Relationships With Pre-Competition Anxiety and Goal-Performance Discrepancies. Journal Of Sport Behavior, 31(3), 237- 253.
  • 15. Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • 16. Katsikas, C., Argeitaki, P., ve Smirniotou, A. (2009). Performance Strategies Of Greek Track And Field Athletes: Gender And Level Differences. Biology Of Exercise, 5(1), 29-38
  • 17. Kolovelonis, A., Goudas, M., & Dermitzaki, I. (2011). The effects of instructional and motivational self-talk on students’ motor task performance in physical education. Psychology of Sport and Exercise, 12(2), 153-158.
  • 18. Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., & Bökeoğlu, Ö. Ç. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • 19. Landin, D., ve Hebert, E. P. (1999). The İnfluence Of Self-Talk On The Performance Of Skilled Female Tennis Players. Journal Of Applied Sport Psychology, 11, 263–282.
  • 20. Theodorakis, Y., Hatzigeorgiadis, A., & Chroni, S. (2008). Self-talk: It works, but how? Development and preliminary validation of the functions of self-talk questionnaire. Measurement in Physical education and exercise Science,12(1), 10-30.
  • 21. Van Raalte, J. L., Brewer, B. W., Lewis, B. P., Linder, D. E., Wildman, G., & Kozimor, J. (1995). Cork! The effects of positive and negative self-talk on dart throwing performance. Journal of Sport Behavior, 18, 50–57.
  • 22. Van Raalte, J. L., Brewer, B. W., Rivera, P. M., & Petitpas, A. J. (1994). The relationship between observable self-talk and competitive junior tennis players’ match performance. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16, 400–415.
  • 23. Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language (A. Kozulin, Trans.). Cambridge, MA: MIT Press (Orijinal baskısı, 1934).
  • 24. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2014). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı), Ankara: Seçkin Yayınları.
  • 25. Zervas, Y., Stavrou N. ve Psychountaki M. (2007). Development and Validation of the Self-Talk Questionnaire (S-TQ) for Sports JournSport Psychology, 19, 142-159.

SELF TALK: THE SELF-TALK STATUS AMONG MODERN AND FOLK DANCES

Year 2015, Volume: 9 Issue: 9, 40 - 49, 01.01.2015

Abstract

The aim of this paper is to examine the self-talk level among modern and folk dancers. A total of 291 dancers Xage= 21,87 ± 2,54 with 153 female and 138 male in it, voluntarily participated in this research. In order to accomplish the research, Self-Talk Questionnaire STQ , which was developed by Zervas, Stavrou and Psychountaki 2007 in order to find out individual differences in determined aspects related to motivational and cognitive processes in self-talk, and was adjusted to Turkish culture by Engür 2011 . Descriptive statistical techniques and independent sample t-test techniques are used in analysing and interpreting data. The aim in using independent sample t-test is to reveal the differences in self-talk levels of sportsmen by demographic variables. The analyses are carried out with in the SPSS package software and significance level in the study is reached as P

References

  • 1. Ada, E.N., Zourbanos, N., Kazak Çetinkalp, Z., Papaıoannou, A. (2014b). The Relationship between Dispositional Flow, Motivational Climate, and Self-Talk in Physical Education Classes. 13th International Sports Sciences Congress, November 7-9. Konya Selcuk University, Turkey.
  • 2. Ada, E.N., Zourbanos, N., Papaıoannou, A., Kazak Çetinkalp, Z. (2014a). A Preliminary Validation of the Turkish Version of the Automatic Self-Talk Questionnaire for Physical Education). 13th International Sports Sciences Congress, November 7-9. Konya Selcuk University, Turkey. Oral presentation.
  • 3. Anderson, A. (1997). Learning strategies in physical education: Self-talk, imagery, and goal-setting. Journal of physical education, recreation & dance,68(1), 30-35.
  • 4. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: Freeman.
  • 5. Bayköse, N. (2014). Sporcularda Kendinle Konuşma ve İmgeleme Düzeyinin Optimal Performans Duygu Durumunu Belirleyici Rolü. Selçuk Üniversitesi. Sağlık bilimleri Enstitüsü. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış) Yüksek Lisans Tezi. Konya.
  • 6. Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum (Genişletilmiş 20. Baskı), Ankara: Pegem Akademi. 49 Niğde University Journal of Physical Education And Sport Sciences Vol 9, Special Issue , 2015 Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt 9, Özel Sayı, 2015
  • 7. Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155-159.
  • 8. Engür, M. (2011). Performans Başarısızlığı Değerlendirme Envanteri ve Kendinle Konuşma Anketinin Türk Sporcu Popülasyonu’na Uyarlanması ve Uygulanması. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Sporda Psikososyal Alanlar Anabilim Dalı. Doktora Tezi, İzmir.
  • 9. Gammage, K. L., Hardy, J., ve Hall, C. R. (2001). A Description Of Self-Talk İn Exercise. Psychology Of Sport And Exercise, 2, 233-247.
  • 10. Green, S., Salkind, N., & Akey, T. (2000). Using SPSS for Windows. Analyzing and understanding Data. New Jersey: PracticeHall.
  • 11. Hardy, J., Gammage, K., ve Hall, C. (2001). A Description Of Self-Talk İn Exercise, The Sport Psychologist, 15, 306-318.
  • 12. Hardy, J., Hall, C. R. ve Hardy, L. (2005) Quantifying Athlete Self-Talk, Journal Of Sports Sciences, 23: 9, 905 - 917.
  • 13. Hatzigeorgiadis, A. (2006). Instructional and motivational self-talk: An investigation on perceived self-talk functions. Hellenic Journal of Psychology,3(2), 164-175.
  • 14. Hatzigeorgiadis, A., ve Biddle, S. J. (2008). Negative Self-Talk During Sport Performance: Relationships With Pre-Competition Anxiety and Goal-Performance Discrepancies. Journal Of Sport Behavior, 31(3), 237- 253.
  • 15. Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • 16. Katsikas, C., Argeitaki, P., ve Smirniotou, A. (2009). Performance Strategies Of Greek Track And Field Athletes: Gender And Level Differences. Biology Of Exercise, 5(1), 29-38
  • 17. Kolovelonis, A., Goudas, M., & Dermitzaki, I. (2011). The effects of instructional and motivational self-talk on students’ motor task performance in physical education. Psychology of Sport and Exercise, 12(2), 153-158.
  • 18. Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., & Bökeoğlu, Ö. Ç. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • 19. Landin, D., ve Hebert, E. P. (1999). The İnfluence Of Self-Talk On The Performance Of Skilled Female Tennis Players. Journal Of Applied Sport Psychology, 11, 263–282.
  • 20. Theodorakis, Y., Hatzigeorgiadis, A., & Chroni, S. (2008). Self-talk: It works, but how? Development and preliminary validation of the functions of self-talk questionnaire. Measurement in Physical education and exercise Science,12(1), 10-30.
  • 21. Van Raalte, J. L., Brewer, B. W., Lewis, B. P., Linder, D. E., Wildman, G., & Kozimor, J. (1995). Cork! The effects of positive and negative self-talk on dart throwing performance. Journal of Sport Behavior, 18, 50–57.
  • 22. Van Raalte, J. L., Brewer, B. W., Rivera, P. M., & Petitpas, A. J. (1994). The relationship between observable self-talk and competitive junior tennis players’ match performance. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16, 400–415.
  • 23. Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language (A. Kozulin, Trans.). Cambridge, MA: MIT Press (Orijinal baskısı, 1934).
  • 24. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2014). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı), Ankara: Seçkin Yayınları.
  • 25. Zervas, Y., Stavrou N. ve Psychountaki M. (2007). Development and Validation of the Self-Talk Questionnaire (S-TQ) for Sports JournSport Psychology, 19, 142-159.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Serhan Nergiz This is me

Nazmi Bayköse This is me

Mustafa Yıldız This is me

Publication Date January 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 9 Issue: 9

Cite

APA Nergiz, S., Bayköse, N., & Yıldız, M. (2015). KENDİNLE KONUŞMA: MODERN VE HALK DANSLARI YAPAN BİREYLERİN KENDİLERİYLE KONUŞMA DURUMLARI. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(9), 40-49.

16227

16228

16229

16230