Bu çalışma sportif rekreasyon faaliyetlerine katılan lise öğrencilerinin liderlik davranışının anlayış boyutunda incelenmesi amacı ile yapılmış betimsel bir çalışmadır. Araştırma gurubunu Gaziantep ilindeki farklı liselerde okuyan 206 kadın, 186 erkek olmak üzere toplam 392 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma için veri toplama aracı, Halpin ve Winer 1957 tarafından geliştirilen Leader Behavior Description Qestionnaire LBDQ ölçeği , Türkçeye çevrilmiş şekli Atar ve Özbek 2009 tarafından kullanılan ölçekten yararlanılmıştır.Orijinal ölçekte liderlik davranışı ile ilgili, 15’i yapıyı kurma ve 15’i de anlayış gösterme boyutunda olmak üzere 30 madde yer almaktadır. Fakat araştırmada yalnızca anlayış gösterme alt boyutu uygulanmıştır. Çalışma verilerinin çözümlenmesinde SPSS 16.0 paket programından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler Yüzde, Frekans , ikili guruplar için t-testi ve çoklu guruplar için Anova istatistik yöntemi kullanılmıştır. Yapılan istatistiksel çözümlemelerde anlamlılık düzeyi p
In this study, with the aim of examining the size of the leadership in understanding the behavior of high school students participating in sports recreation activities it is a descriptive study. 206 women studying at different high schools in the province of Gaziantep research group, which consisted of 392 students, including 186 men. Data collection tool for research, Halpin and Winer 1957 developed by Leader Behavior Description Qestionnair a LBDQ scale, Turkish translated into shape Atar and Uzbek 2009 scale used by is used. In the original scale on leadership behavior, setting up the structure 15 and 15 it is also included 30 items, including the size show understanding. But the concept has been applied only to show the dimensions of the research. SPSS 16.0 software package was used for the analysis of the study data. Descriptive statistics to analyze the data Percentage, Frequency , ANOVA, t-test was used for statistical methods, and multiple groups for two groups. The significance level in statistical analysis has been accepted as p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 9 Issue: 9 |