BibTex RIS Cite

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN İŞ DOYUM DÜZEYLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2013, Volume: 7 Issue: 3, 260 - 267, 01.12.2013

Abstract

Bu araştırmanın amacı; Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma verilerinin toplanmasında Weiss, David, England ve Lofguist 1967 tarafından geliştirilen ve Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışmaları Baycan 1985 tarafından yapılan “Minnesota Satisfaction inventory” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmaya devlet ve özel ilköğretim okullarında görev yapan 96 Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni gönüllü olarak katılmışlardır. Verilerin analizinde araştırmanın amaçları doğrultusunda yapılan karşılaştırmalarda “Independent-Samples T Test” ile “Kruskal-Wallis” testlerine başvurulmuştur. Araştırmanın sonucunda Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin cinsiyet, yaş, medeni durum ve hizmet içi eğitim alma değişkenlerine göre farklılaşmadığı görülmüştür. Bunun yanında görev yaptıkları okul türüne göre özel okullarda çalışanların ve mesleki yayınları takip edenlerin iş doyum düzeylerinin, devlet okullarında çalışanlardan ve mesleki yayınları takip etmeyenlerden anlamlı biçimde daha yüksek olduğu görülmüştür.

References

  • 1. Akcamete, G., Kaner, S., Sucuoglu, B. (2001). Öğretmenlerde iş doyumu ve kişilik, Nobel Yayınları, Ankara. [In Turkish]
  • 2. Akiner, B. (2005). Özel ve devlet okullarında çalışan beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyumunun analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, SBE, Manisa. [In Turkish]
  • 3. Avci,T. & Karatepe,O.M.(2000). Hizmet sektöründe işletmenin sınır birimlerinde çalışan işgörenlerin iş tatmini belirleyen değişkenlere yönelik ampirik bir değerlendirme, Sekizinci Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Erciyes Üniversitesi, 25-27 Mayıs. [In Turkish]
  • 4. Barutcugil, I. (2004). Stratejik insan kaynakları yönetimi. Kariyer Yayıncılık, Istanbul. [In Turkish]
  • 5. Basaran, İ.E. (2000). Örgütsel davranış: İnsanın üretim gücü, Feryal Matbaası, Ankara. [In Turkish]
  • 6. Baycan, A. (1985). Farklı Gruplarda Çalışan Gruplarda İş Doyumunun Bazı Yönlerinin Analizi. Boğaziçi Üniversitesi Ddoktora Tezi,Istanbul. [In Turkish]
  • 7. Castillo, J.X. (1999). Job Satisfaction of Ohio Agricultural Education Teachers, Journal of Agricultural Education. 4: 2.
  • 8. Can S., Koçak E. (2003). Erzurum İlinde Görev Yapmakta Olan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin İş Doyum Düzeylerinin Belirlenmesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,5(2):25-27. [In Turkish]
  • 9. Cam, O., Gumus, A., Akgun, E., Bilge, A., Keskin, G. (2005). Bir ruh sağlığı ve hastanesinde çalışan hekim ve hemşirelerin klinik ortamların değerlendirilmeleri ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3:2, Ankara. [In Turkish]
  • 10. Davis, K. (1988). Human Behavior in Business Firms. Journal of Faculty of Business Administration, no:199 Istanbul.
  • 11. Eker, G. (2006). Örgütsel adalet algısı boyutları ve iş doyum üzerine etkileri, Dokuz Eylül Üniversitesi, SBE, Yüksek Lisans Tezi, İzmir. [In Turkish]
  • 12. Eldred, J.A. (2010). A study to determine the relationship between the perceived leadership styles of school principals and teacher job satisfaction at selected elementary schools. Unpublished Doctoral Dissertation. Capella University.
  • 13. Erdwins, C.J., Buffardi, L.C., Casper, W.J., O'Brien, A.S.(2001). The relationship of women's role strain to social support, role satisfaction, and selfefficacy, Family Relations, 50 (3), 230-238.
  • 14. Fairbrother, K, & Warn, J. (2002). Workplace dimension, stress and job satisfaction. J Manag Psychol, 18:8-21.
  • 15. Friday, S.S. & Friday, E. (2003). Racioethnic perceptions of job characteristics and job satisfaction. J Manage Develop, 22:426-442.
  • 16. Goris, J.S. (2006). Effects of satisfaction with communication on the relationship between individualjob congruence and job performance/satisfaction. J Manage Develop, 26:737-752.
  • 17. Göktaş, Z. (2007). Balıkesir İlindeki Beden Eğitimi Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Bazı Değişkenlerle Olan İlişkisinin İncelenmesi, Nigde University Journal of Physical Education and Sport Science 1(1):13-26. [In Turkish]
  • 18. Graham, W. & Messner E.P. (1998). Principals and satisfaction. Int Educ Manage,12:196-202.
  • 19. Greenreese, S., Johnson, D.J.,Campbell, W.A. (1991). Teacher job satisfaction and teacher job stress–school size, age and teaching experience. Education, 112 (2): 247-252.
  • 20. Hellriegel, D. & Slocum,V.W.(1992). Organizational behavior. (Sixth Edition).St. Paul. West Pub Co.
  • 21. Leblanc J, Dickson L (2005). Children and Sport.Bagirgan Publications. Ankara.
  • 22. Lund, D.B. (2003). Organizational culture and job satisfaction Business Indust Market, 18:219-236.
  • 23. Luthans, F. (1995). Organizational behavior. USA: McGraw-Hill Book Company
  • 24. Miner, J. (1992). Industrial-organizational psychology, New York, McGraw –Hill
  • 25. Minibas, J.(1990). Özel ve devlet ilkokullarında görev yapan öğretmenlerin iş tatmini düzeyi ve bu düzeyin frustrasyon karşısında gösterilen tepki tipi ve agresyon yönü ile ilişkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. [In Turkish]
  • 26. Muchinsky, P.M. (2000). Psychology applied to work. Belmont, CA, Wadsworth.
  • 27. Musal, B., Ergin, S., Elci, O.C. (1993). Uzman hekimlerde meslek doyumu, Toplum ve hekim, 3:10, İstanbul. [In Turkish]
  • 28. Organ, D.W., Bateman, T.S. (1991). Organizational Behavior. 4th ed. Homewood Irwin Inc.
  • 29. Oshagbemi, T. (2000). Is Length of Service Related to the Level of Job Satisfaction?, International Journal of Social Economics, 27 (3), 213–226.
  • 30. Ozdemir, S., Yalin, H. (2000). Öğretmenlik mesleğine giriş, Nobel Yayınları, Ankara. [In Turkish]
  • 31. Ozgen, H., Ozturk, A., Yalcin, A. (2002) İnsan kaynakları yönetimi, Nobel Yayınevi, Ankara. [In Turkish]
  • 32. Papin, L.M. (2005). Teacher retention and satisfaction among inner-city educators, Unpublished Doctorate Thesis, Arizona State University.
  • 33. Robbins, S.P. (1998). Organizational Behavior.Prentice Hall International Inc.
  • 34. Rossberg, J.I., Eiring, Q., Friis, S. (2004). Work environment and job satisfaction. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol.39:576-580
  • 35. Schultz,D.P. & Schultz,S.E. (1990). Psychology and industry today: An introduction to industrial and organizational psychology, New York, Macmillion
  • 36. Shead, L.M. (2010). An investigation of the relationship between teachers rating of their principals leadership style and teachers job satisfaction in public education. Unpublished Doctorate Thesis. Our Lady Of The Lake University. San Antonio, Texas.
  • 37. Suyunç, H. (1998). İlk ve Orta Dereceli Okullarda Görevli Beden Eğitimi Branş Öğretmenlerinin İş Tatmin Düzeyleri, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi SBE, Yüksek Lisans Tezi. [In Turkish]
  • 38. Tezcan, M. (1992). Eğitim sosyolojisi, Zirve Yayınları, Ankara. [In Turkish]
  • 39. Thoms, P., Dose, C., Scott, K. (2002). Relationships between accountability, job satisfaction and trust, Human Resource Development Quarterly,13:3, Wiley Periodicals
  • 40. Tietjen, M.A. & Myers ,R.M. (1998). Motivation and job satisfaction. Manage Dec, 36:226-231.
  • 41. Uppal, S. (2005). Disability, workplace characteristics and job satisfaction. Int J Manpower, 26:336-349.
  • 42. Vecchio, R.P. (1991). Organizational behavior, The Dryden Pres, Sounders College Publishing.
  • 43. Velez, David Padilla (1993). Job satisfaction of vocational teachers in Puerto Rico. Unpublished Doctorate Thesis. The Ohio State University
  • 44. Vural, B. (2004). Yetkin-ideal-vizyoner öğretmen, Hayat Yayınları, İstanbul. [In Turkish]
  • 45. Weiss,D.J., Davis R.V.,England, G.U., Loftguist, L.H. (1967). Manuel for the minnesota satisfaction questionnaire Minnesota studies in locational rehabilitation XXII, Minnepolis Un. of Minnesota, Industrial Relations Center, Word Addestment Project
  • 46. Yildiz,N., Yolsal,N., Ay, P., Kiyan, A. (2003). Istanbul tıp fakültesindçalışan hekimlerde iş doyumu, İstanbul Tıp Fakültesi Mecmuası. 66:1, İstanbul.

EVALUATION OF JOB SATISFACTION LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS TEACHERS IN TERMS OF SOME VARIABLES

Year 2013, Volume: 7 Issue: 3, 260 - 267, 01.12.2013

Abstract

The aim of the present research was to investigate job satisfaction levels of Physical Education and Sports Teachers in terms of various variables. For the data collection; “Minnesota Satisfaction Inventory” -developed by Weiss, David, England and Lofguist 1967 and Turkish validity and reliability tests performed by Baycan 1985 - and personal information form were used. 96 Physical Education and Sports Teachers who worked at state schools and private schools participated voluntarily in the research. For the statistical comparisons; “IndependentSamples T Test” and “Kruskal-Wallis” test were used during the analysis. As a conclusion of the research, it was seen that job satisfaction levels of the Physical Education and Sports Teachers did not differ in terms of sex, age, marital status and having on-job training variables. Yet, it was found out that those who worked at private schools and those who followed professional publications experienced significantly higher job satisfaction levels compared to those who worked at state schools and those who did not follow professional publications

References

  • 1. Akcamete, G., Kaner, S., Sucuoglu, B. (2001). Öğretmenlerde iş doyumu ve kişilik, Nobel Yayınları, Ankara. [In Turkish]
  • 2. Akiner, B. (2005). Özel ve devlet okullarında çalışan beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyumunun analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, SBE, Manisa. [In Turkish]
  • 3. Avci,T. & Karatepe,O.M.(2000). Hizmet sektöründe işletmenin sınır birimlerinde çalışan işgörenlerin iş tatmini belirleyen değişkenlere yönelik ampirik bir değerlendirme, Sekizinci Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Erciyes Üniversitesi, 25-27 Mayıs. [In Turkish]
  • 4. Barutcugil, I. (2004). Stratejik insan kaynakları yönetimi. Kariyer Yayıncılık, Istanbul. [In Turkish]
  • 5. Basaran, İ.E. (2000). Örgütsel davranış: İnsanın üretim gücü, Feryal Matbaası, Ankara. [In Turkish]
  • 6. Baycan, A. (1985). Farklı Gruplarda Çalışan Gruplarda İş Doyumunun Bazı Yönlerinin Analizi. Boğaziçi Üniversitesi Ddoktora Tezi,Istanbul. [In Turkish]
  • 7. Castillo, J.X. (1999). Job Satisfaction of Ohio Agricultural Education Teachers, Journal of Agricultural Education. 4: 2.
  • 8. Can S., Koçak E. (2003). Erzurum İlinde Görev Yapmakta Olan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin İş Doyum Düzeylerinin Belirlenmesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,5(2):25-27. [In Turkish]
  • 9. Cam, O., Gumus, A., Akgun, E., Bilge, A., Keskin, G. (2005). Bir ruh sağlığı ve hastanesinde çalışan hekim ve hemşirelerin klinik ortamların değerlendirilmeleri ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3:2, Ankara. [In Turkish]
  • 10. Davis, K. (1988). Human Behavior in Business Firms. Journal of Faculty of Business Administration, no:199 Istanbul.
  • 11. Eker, G. (2006). Örgütsel adalet algısı boyutları ve iş doyum üzerine etkileri, Dokuz Eylül Üniversitesi, SBE, Yüksek Lisans Tezi, İzmir. [In Turkish]
  • 12. Eldred, J.A. (2010). A study to determine the relationship between the perceived leadership styles of school principals and teacher job satisfaction at selected elementary schools. Unpublished Doctoral Dissertation. Capella University.
  • 13. Erdwins, C.J., Buffardi, L.C., Casper, W.J., O'Brien, A.S.(2001). The relationship of women's role strain to social support, role satisfaction, and selfefficacy, Family Relations, 50 (3), 230-238.
  • 14. Fairbrother, K, & Warn, J. (2002). Workplace dimension, stress and job satisfaction. J Manag Psychol, 18:8-21.
  • 15. Friday, S.S. & Friday, E. (2003). Racioethnic perceptions of job characteristics and job satisfaction. J Manage Develop, 22:426-442.
  • 16. Goris, J.S. (2006). Effects of satisfaction with communication on the relationship between individualjob congruence and job performance/satisfaction. J Manage Develop, 26:737-752.
  • 17. Göktaş, Z. (2007). Balıkesir İlindeki Beden Eğitimi Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Bazı Değişkenlerle Olan İlişkisinin İncelenmesi, Nigde University Journal of Physical Education and Sport Science 1(1):13-26. [In Turkish]
  • 18. Graham, W. & Messner E.P. (1998). Principals and satisfaction. Int Educ Manage,12:196-202.
  • 19. Greenreese, S., Johnson, D.J.,Campbell, W.A. (1991). Teacher job satisfaction and teacher job stress–school size, age and teaching experience. Education, 112 (2): 247-252.
  • 20. Hellriegel, D. & Slocum,V.W.(1992). Organizational behavior. (Sixth Edition).St. Paul. West Pub Co.
  • 21. Leblanc J, Dickson L (2005). Children and Sport.Bagirgan Publications. Ankara.
  • 22. Lund, D.B. (2003). Organizational culture and job satisfaction Business Indust Market, 18:219-236.
  • 23. Luthans, F. (1995). Organizational behavior. USA: McGraw-Hill Book Company
  • 24. Miner, J. (1992). Industrial-organizational psychology, New York, McGraw –Hill
  • 25. Minibas, J.(1990). Özel ve devlet ilkokullarında görev yapan öğretmenlerin iş tatmini düzeyi ve bu düzeyin frustrasyon karşısında gösterilen tepki tipi ve agresyon yönü ile ilişkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. [In Turkish]
  • 26. Muchinsky, P.M. (2000). Psychology applied to work. Belmont, CA, Wadsworth.
  • 27. Musal, B., Ergin, S., Elci, O.C. (1993). Uzman hekimlerde meslek doyumu, Toplum ve hekim, 3:10, İstanbul. [In Turkish]
  • 28. Organ, D.W., Bateman, T.S. (1991). Organizational Behavior. 4th ed. Homewood Irwin Inc.
  • 29. Oshagbemi, T. (2000). Is Length of Service Related to the Level of Job Satisfaction?, International Journal of Social Economics, 27 (3), 213–226.
  • 30. Ozdemir, S., Yalin, H. (2000). Öğretmenlik mesleğine giriş, Nobel Yayınları, Ankara. [In Turkish]
  • 31. Ozgen, H., Ozturk, A., Yalcin, A. (2002) İnsan kaynakları yönetimi, Nobel Yayınevi, Ankara. [In Turkish]
  • 32. Papin, L.M. (2005). Teacher retention and satisfaction among inner-city educators, Unpublished Doctorate Thesis, Arizona State University.
  • 33. Robbins, S.P. (1998). Organizational Behavior.Prentice Hall International Inc.
  • 34. Rossberg, J.I., Eiring, Q., Friis, S. (2004). Work environment and job satisfaction. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol.39:576-580
  • 35. Schultz,D.P. & Schultz,S.E. (1990). Psychology and industry today: An introduction to industrial and organizational psychology, New York, Macmillion
  • 36. Shead, L.M. (2010). An investigation of the relationship between teachers rating of their principals leadership style and teachers job satisfaction in public education. Unpublished Doctorate Thesis. Our Lady Of The Lake University. San Antonio, Texas.
  • 37. Suyunç, H. (1998). İlk ve Orta Dereceli Okullarda Görevli Beden Eğitimi Branş Öğretmenlerinin İş Tatmin Düzeyleri, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi SBE, Yüksek Lisans Tezi. [In Turkish]
  • 38. Tezcan, M. (1992). Eğitim sosyolojisi, Zirve Yayınları, Ankara. [In Turkish]
  • 39. Thoms, P., Dose, C., Scott, K. (2002). Relationships between accountability, job satisfaction and trust, Human Resource Development Quarterly,13:3, Wiley Periodicals
  • 40. Tietjen, M.A. & Myers ,R.M. (1998). Motivation and job satisfaction. Manage Dec, 36:226-231.
  • 41. Uppal, S. (2005). Disability, workplace characteristics and job satisfaction. Int J Manpower, 26:336-349.
  • 42. Vecchio, R.P. (1991). Organizational behavior, The Dryden Pres, Sounders College Publishing.
  • 43. Velez, David Padilla (1993). Job satisfaction of vocational teachers in Puerto Rico. Unpublished Doctorate Thesis. The Ohio State University
  • 44. Vural, B. (2004). Yetkin-ideal-vizyoner öğretmen, Hayat Yayınları, İstanbul. [In Turkish]
  • 45. Weiss,D.J., Davis R.V.,England, G.U., Loftguist, L.H. (1967). Manuel for the minnesota satisfaction questionnaire Minnesota studies in locational rehabilitation XXII, Minnepolis Un. of Minnesota, Industrial Relations Center, Word Addestment Project
  • 46. Yildiz,N., Yolsal,N., Ay, P., Kiyan, A. (2003). Istanbul tıp fakültesindçalışan hekimlerde iş doyumu, İstanbul Tıp Fakültesi Mecmuası. 66:1, İstanbul.
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Murat Özşaker This is me

Levent İlhan This is me

Hüseyin Kırımoğlu This is me

Publication Date December 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Özşaker, M., İlhan, L., & Kırımoğlu, H. (2013). EVALUATION OF JOB SATISFACTION LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS TEACHERS IN TERMS OF SOME VARIABLES. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 260-267.

16227

16228

16229

16230