Bu araştırma Trabzon 2011 Avrupa Gençlik Olimpiyatlarına katılan gönüllülerin olimpiyat kavramına olan bakış açılarını belirleme gereksiniminden kaynaklanmıştır. Araştırmanın genel amacı, olimpiyatlara katılan gönüllülerin olimpiyat kavramına olan bakış açılarını metaforlar yoluyla belirlemektir. Araştırmaya 2011 yılında Trabzon ilinden, rastgele seçilen Avrupa Gençlik Olimpiyatları gönüllülerinden toplam 480 kişi katılmıştır. Gönüllülerin Olimpiyat kavramına ilişkin olarak ürettikleri metaforlar içerik analizi yöntemi ile incelenmiş, oluşturulan metaforların frekansları belirtilmiş ve kategoriler oluşturulmuştur. Bu kapsamda, metaforların analiz edilmesi ve yorumlama süreci metaforların belirlenmesi, metaforların sınıflandırılması, kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliği sağlama olmak üzere dört aşamada gerçekleştirilmiştir. Araştırmada gönüllüler Olimpiyat kavramına yönelik olarak 131 metafor üretmişlerdir. Olimpiyat algılarına yönelik, etkileşim olarak Olimpiyat, iletişim olarak Olimpiyat, organizasyon olarak Olimpiyat, öğretici ve eğitici olarak Olimpiyat, süreli ve sürekli olarak Olimpiyat, uyum olarak Olimpiyat, yansıtıcı olarak Olimpiyat ve yol gösterici olarak Olimpiyat kategorileri oluşturulmuştur.
This research stemmed from the need to determine the volunteers’ points of view on the Olympics before Trabzon 2011 European Youth Olympics. The overall objective of the study was to explore the perceptions of volunteers who participated in the Olympic Games, by studying the metaphors they used. 480 participants randomly selected among volunteers of the European Youth Olympics held in Trabzon in 2011 took part in this study. Metaphors, used in relation to the concept of Olympics, were examined with content analysis method, metaphors’ frequencies were specified and the categories were created. In this context, the analysis and interpretation of the metaphors was carried out in four phases: determination of the metaphors, classification of the metaphors, development of categories, ensuring the reliability and validity. Volunteers in this study used 131 metaphors for the concept of Olympics. In this study, following Olympic categories were established: the Olympics as an interaction, the Olympics as communication, the Olympics as an organization, the Olympics as informative and educational, the Olympics as periodic or continuous events, the Olympics as harmony, the Olympics as reflective and the Olympics as a guide
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 7 Issue: 2 |