BibTex RIS Cite

BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI DERSİNE İLİŞKİN ALGILARI

Year 2012, Volume: 6 Issue: 2, 190 - 199, 01.08.2012

Abstract

Bu araştırmanın amacı, farklı üniversitelerin beden eğitimi ve spor yüksekokullarında öğrenim gören beden eğitimi öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersini nasıl algıladığını belirlemek ve algıların çeşitli değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini 2011- 2012 eğitim ve öğretim yılında, Ahi Evran Üniversitesi, Aksaray Üniversitesi, Kastamonu Üniversitesi ve İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında dördüncü sınıfta öğrenim gören ve topluma hizmet uygulamaları dersini alan 146 beden eğitimi öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Elma ve ark. 2010 tarafından geliştirilen “ Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine İlişkin Algıları” ölçeği kullanılmış olup, ölçeğin alfa güvenirlilik katsayısı .88’dir. Toplanan veriler üzerinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi ve tek yönlü varyans analizi testi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi bilgisayarda SPSS 15 istatistik paket program ile yapılmış olup değişkenler arasında ilişki ve farklarda 0.05 önem düzeyi dikkate alınmıştır. Araştırmanın sonucunda; Beden eğitimi öğretmen adaylarının ölçekten aldıkları puan ortalamalarına göre derse karşı algılarının olumlu olduğu görülmektedir. Araştırmanın bağımsız değişkenlerine göre analizinde öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri üniversitelere göre kişisel gelişim alt boyutunda anlamlı ilişkiye rastlanırken, cinsiyet değişkenine göre ve sivil toplum örgütlerine üye olma değişkenine göre tüm alt boyutlarda anlamlı ilişkiye rastlanmamıştır P >0, 05 .

References

  • 1- Alabaş, R., Çitil, M., Dilek, D., Kamer, T. S., Polat, Ü. Community Service Practices [Topluma Hizmet Uygulamaları]. Pagem Akademi publication, p. 20, Ankara, 2009.
  • 2- Ayvacı, H. Ş., Akyıldız, S. Benefits of the Community Service Course to Individuals and to the Society and the Expectations of the Society [Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Bireye ve Topluma Kazandırdıkları ve Toplumun Beklentileri] . Journal of National Education, 184; 102-118, 2009
  • 3- Çetin, T., Sönmez, F. Ö. Opinions of Teacher Candidates in Social Studies on the Goal and Content of the Community Service Course [Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Amaç ve İçeriğine Yönelik Görüşleri], Journal of Gazi Education Faculty of Gazi University, 29(3); 851-875, 2009.
  • 4- Çuhadar, A. Formation of Benevolent Citizen Teachers with the Community Service Course [Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Aracılığı İle Yurttaş Öğretmen Yaratmak]. Faculty of Education at Çanakkale Onsekiz Mart University, 7th National Education Symposium on Primary School Teaching, (May 2-4, 2008).
  • 5- Demir, İ. Students' expectations of the community service course: A pilot study. II. International Conference on Social Sciences, Vol III. (169-177), SOBIAD, İzmir, 2009.
  • 6- Elma,C., Kesten, A., Kıroğlu, K., Uzun, E. M., Dicle, A. N., Palavan, Ö. Teacher Candidates' Perceptions towards Community Service Course [Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine İlişkin Algıları]. Education Administration: Theory And Practice, 16 (2): 231-252: 2010.
  • 7- Eyler, J. S. What do we most need to know about the impact of service learning on student learning? Michigan Journal of Community Service Learning, Special Issue, 11-17, 2000.
  • 8- Gonzalez, J.M. School Meanings and Cultural Bias. Education & Urban Society. 25,1993.
  • 9- Kamer, S.T. History of Education Faculty of Kastamonu [Kastamonu Eğitim Fakültesi Tarihi], Institute of Education Sciences at Gazi University, Unpublished Postgraduate Thesis, Ankara, 2008.
  • 10-Karasar, N. Scientific Research Methods [Bilimsel Araştırma Yöntemleri], Nobel publication (Eds.). Ankara, 1999.
  • 11- Küçükoğlu, A., Kaya, H. İ. Community Service Course as a Learning Method Based on Community Service [Toplum Hizmetine Dayalı Bir Öğrenme Uygulaması Olarak Topluma Hizmet Uygulamaları]. First National Symposium of Charity, June 20-21, 73-80, Elazığ, 2009
  • 12-Nas, Z., Çelik, A., Gültekin, N. Contributions of Universities to their Cities [Üniversitelerin Kuruldukları Kente Katkıları], Journal of Electronics and Social Sciences, 7, p, 27, 2008.
  • 13-Özdemir, M. S., Tokcan, H. Evaluation of the Community Service Course based on the Opinions of Teacher Candidates [Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi]. Journal of Education Faculty of Ahmet Keleşoğlu of Selçuk University, 30; 41-61, 2010.
  • 14-Saran, M., Coşkun, G., Zorel, T. F., Aksoy, Z. Raising Social Responsility Awareness in Universities A Research on the Community Service Course [Üniversitelerde Sosyal Sorumluluk Bilincinin Geliştirilmesi Ege Universitesi, Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Üzerine Bir Araştırma], Journal Of Yasar University, 22; (6): 3732-3747, 2011.
  • 15-Şentürk, Ü. The Place of Education in the Information Society [Enformasyon Toplumunda Eğitimin Yeri]. Turkish Education Sciences Journal, 6:3, Ankara, 2008.
  • 16-Sönmez, Ö. F.,Avaroğulları, M., Karatekin, K., Merey, Z., Kuş, Z., Kaymakçı, S., Öztürk, T., Uygun, K., Çiftçi, B. Community Service Pratices [Topluma Hizmet Uygulamaları, Pagem Akademi publication (Eds.), p 20 Ankara, 2009.
  • 17-Tanrıseven, I., Yelken, Y. T. Evaluation of the Community Service Course based on the Opinions of Teacher Candidates [Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi]. e- Journal Of New World Sciences Academy, 6;1:415-428, 2011.
  • 18-Tilki, F. Perceptions of Students Receiving Physical Education and Sports Training towards the Community Service Course [Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Alan Öğrencilerin Topluma Hizmet Uygulamaları Dersini Algılama Düzeyleri], (Sakarya Province issue), Institute of Education Sciences of Sakarya University, Postgraduate Thesis, Sakarya, 2011.
  • 19- Vernon, A., & Ward, K. Campus and community partnerships: Assessing impacts as strengthening connections. Michigan Journal of Community Service Learning, 6, 30-37, 1999.
  • 20- Yaşar, Ş., Gültekin, M., Kaya, S. Community Service Practices in Preschool Education [Okul Öncesi Eğitimde Topluma Hizmet Uygulamaları]. http://www.oolp.anadolu.edu.tr ./ Guide/ yeni klavuz / Okul topluma hizmet uygulamaları.pdf. 2008.
  • 21-Yılmaz, K. Social Responsibility and Community Service Courses of Education Faculties; A Qualitative Study [Eğitim Fakültelerinin Sosyal Sorumluluğu ve Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi; Nitel Bir Çalışma. Theoretical Education Science Journal, 4; (2): 86-88, 2011.
  • 22-YÖK (The Council of Higher Education). Undergraduate Curriculum for Teacher Formation in Education Faculties, Web Access Date: (November 30, 2011), Web Address: http://www.yok.gow.tr /öğretmen/yeni programla

PHYSICAL EDUCATION TEACHER CANDIDATES’ PERCEPTIONS TOWARDS COMMUNITY SERVICE COURSE

Year 2012, Volume: 6 Issue: 2, 190 - 199, 01.08.2012

Abstract

The aim of this study is to determine how physical education teacher candidates in Physical Educationand Sports Higher Schools in different universities perceive the Community Service Course and to find outwhether their perceptions change depending on several variables. The population of the study iscomposed of 146 fourth-year teacher candidate students who take the community service course inPhysical Education and Sports Higher Schools in Ahi Evran, Aksaray, Kastamonu and Inönü Universitiesin 2011-2012 academic year. The data is collected through “Teacher Candidates’ Perceptions towardsCommunity Service Course Scale” developed by Elma et al. 2010 , and the alpha reliability coefficient ofthe scale is .88. Frequency, percentage, arithmetic mean, t-test and one-way analysis of variance areapplied on the data collected. SPSS 15 statistical package is used to analyse the obtained data incomputer environment and a significance level of 0.05 is taken into consideration for relationships anddifferences between variables. According to the physical education teacher candidates’ average points onthe scale; it is observed that their perception towards the course is positive. According to the analysis ofstudy results in terms of the independent variables of the study, there is a significant relationship in thesub-dimension of personal development of teacher candidates according to their universities. However,according to the analysis in terms of the variables of gender and membership to non-governmentalorganisations, no significant relationship is found in any sub dimension P > 0.05

References

  • 1- Alabaş, R., Çitil, M., Dilek, D., Kamer, T. S., Polat, Ü. Community Service Practices [Topluma Hizmet Uygulamaları]. Pagem Akademi publication, p. 20, Ankara, 2009.
  • 2- Ayvacı, H. Ş., Akyıldız, S. Benefits of the Community Service Course to Individuals and to the Society and the Expectations of the Society [Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Bireye ve Topluma Kazandırdıkları ve Toplumun Beklentileri] . Journal of National Education, 184; 102-118, 2009
  • 3- Çetin, T., Sönmez, F. Ö. Opinions of Teacher Candidates in Social Studies on the Goal and Content of the Community Service Course [Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Amaç ve İçeriğine Yönelik Görüşleri], Journal of Gazi Education Faculty of Gazi University, 29(3); 851-875, 2009.
  • 4- Çuhadar, A. Formation of Benevolent Citizen Teachers with the Community Service Course [Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Aracılığı İle Yurttaş Öğretmen Yaratmak]. Faculty of Education at Çanakkale Onsekiz Mart University, 7th National Education Symposium on Primary School Teaching, (May 2-4, 2008).
  • 5- Demir, İ. Students' expectations of the community service course: A pilot study. II. International Conference on Social Sciences, Vol III. (169-177), SOBIAD, İzmir, 2009.
  • 6- Elma,C., Kesten, A., Kıroğlu, K., Uzun, E. M., Dicle, A. N., Palavan, Ö. Teacher Candidates' Perceptions towards Community Service Course [Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersine İlişkin Algıları]. Education Administration: Theory And Practice, 16 (2): 231-252: 2010.
  • 7- Eyler, J. S. What do we most need to know about the impact of service learning on student learning? Michigan Journal of Community Service Learning, Special Issue, 11-17, 2000.
  • 8- Gonzalez, J.M. School Meanings and Cultural Bias. Education & Urban Society. 25,1993.
  • 9- Kamer, S.T. History of Education Faculty of Kastamonu [Kastamonu Eğitim Fakültesi Tarihi], Institute of Education Sciences at Gazi University, Unpublished Postgraduate Thesis, Ankara, 2008.
  • 10-Karasar, N. Scientific Research Methods [Bilimsel Araştırma Yöntemleri], Nobel publication (Eds.). Ankara, 1999.
  • 11- Küçükoğlu, A., Kaya, H. İ. Community Service Course as a Learning Method Based on Community Service [Toplum Hizmetine Dayalı Bir Öğrenme Uygulaması Olarak Topluma Hizmet Uygulamaları]. First National Symposium of Charity, June 20-21, 73-80, Elazığ, 2009
  • 12-Nas, Z., Çelik, A., Gültekin, N. Contributions of Universities to their Cities [Üniversitelerin Kuruldukları Kente Katkıları], Journal of Electronics and Social Sciences, 7, p, 27, 2008.
  • 13-Özdemir, M. S., Tokcan, H. Evaluation of the Community Service Course based on the Opinions of Teacher Candidates [Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi]. Journal of Education Faculty of Ahmet Keleşoğlu of Selçuk University, 30; 41-61, 2010.
  • 14-Saran, M., Coşkun, G., Zorel, T. F., Aksoy, Z. Raising Social Responsility Awareness in Universities A Research on the Community Service Course [Üniversitelerde Sosyal Sorumluluk Bilincinin Geliştirilmesi Ege Universitesi, Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Üzerine Bir Araştırma], Journal Of Yasar University, 22; (6): 3732-3747, 2011.
  • 15-Şentürk, Ü. The Place of Education in the Information Society [Enformasyon Toplumunda Eğitimin Yeri]. Turkish Education Sciences Journal, 6:3, Ankara, 2008.
  • 16-Sönmez, Ö. F.,Avaroğulları, M., Karatekin, K., Merey, Z., Kuş, Z., Kaymakçı, S., Öztürk, T., Uygun, K., Çiftçi, B. Community Service Pratices [Topluma Hizmet Uygulamaları, Pagem Akademi publication (Eds.), p 20 Ankara, 2009.
  • 17-Tanrıseven, I., Yelken, Y. T. Evaluation of the Community Service Course based on the Opinions of Teacher Candidates [Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi]. e- Journal Of New World Sciences Academy, 6;1:415-428, 2011.
  • 18-Tilki, F. Perceptions of Students Receiving Physical Education and Sports Training towards the Community Service Course [Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Alan Öğrencilerin Topluma Hizmet Uygulamaları Dersini Algılama Düzeyleri], (Sakarya Province issue), Institute of Education Sciences of Sakarya University, Postgraduate Thesis, Sakarya, 2011.
  • 19- Vernon, A., & Ward, K. Campus and community partnerships: Assessing impacts as strengthening connections. Michigan Journal of Community Service Learning, 6, 30-37, 1999.
  • 20- Yaşar, Ş., Gültekin, M., Kaya, S. Community Service Practices in Preschool Education [Okul Öncesi Eğitimde Topluma Hizmet Uygulamaları]. http://www.oolp.anadolu.edu.tr ./ Guide/ yeni klavuz / Okul topluma hizmet uygulamaları.pdf. 2008.
  • 21-Yılmaz, K. Social Responsibility and Community Service Courses of Education Faculties; A Qualitative Study [Eğitim Fakültelerinin Sosyal Sorumluluğu ve Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi; Nitel Bir Çalışma. Theoretical Education Science Journal, 4; (2): 86-88, 2011.
  • 22-YÖK (The Council of Higher Education). Undergraduate Curriculum for Teacher Formation in Education Faculties, Web Access Date: (November 30, 2011), Web Address: http://www.yok.gow.tr /öğretmen/yeni programla
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Hakkı Ulucan This is me

Publication Date August 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Ulucan, H. (2012). PHYSICAL EDUCATION TEACHER CANDIDATES’ PERCEPTIONS TOWARDS COMMUNITY SERVICE COURSE. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 190-199.

16227

16228

16229

16230