SPORT FAN MOTIVATION QUESTIONNAIRE: A STUDY OF VALIDITY AND RELIABILITY
Year 2012,
Volume: 6 Issue: 1, 34 - 41, 01.04.2012
Muhammed Emin Kafkas
Bilal Çoban
Armağan Şahin Kafkas
Abstract
The purpose of this research, Yousof Al-Thibiti 2004 Fan Motivational scalewas developed by Turkish adapts and scales to analyze the validity and reliability. Thestudy group was composed that Inonu University studying at different faculty of educationbetween the age of 17-31 494’ü %54 women and 421’i %46 male students. Firstly oflinguistic equivalence of the scale were examined. Secondly after linguistic equivalencewas performed reliability analysis.sizes .85 and subscale range of .70-.78, the re-test reliability coefficients were between.79-.89. at the same time, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis iscarried out with the scale and found to comply with the data.measure the status of individuals to participate in sporting activities was found to have anappropriate structure
References
- Akça F., ve Köse A., “Ölüm Kaygısı Ölçeğinin Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Klinik Psikiyatri, 11: pp. 7-16, 2008. Balcı. A.
- Sosyal bilimlerde araştırma, Pegem Yayıncılık, 3. Baskı, Ankara, 2001.
- Baydur H., ve Eser E., “Uygulama: Yaşam Kalitesi Ölçeklerinin Psikometrik Çözümlemesi”. Sağlıkta Birikim, (2): pp. 99-123, 2006.
- Bryman. A., & Cramer. D., Quantitative data Analysis with SPSS for windows: A guide for social scientists, Routledge, New York, 1997.
- Buluş M., “Kişi algı ölçeğinin öğretmen adayları için güvenirlik ve geçerlik çalışması”. Eğitim araştırmaları, 5, pp. 29-35. 2001.
- Büyüköztürk Ş., Akgün Ö., Kahveci Ö., & Demirel F., “Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2): pp. 207-239. 2004a.
- Büyüköztürk. Ş., Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2002.
- Büyüköztürk. Ş., Veri analizi el kitabı, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2004b.
- Dağ İ., “Kontrol odağı ölçeği (KOÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması”. Türk Psikoloji Dergisi, 17 (49): pp. 77-90. 2002.
- Fer S., & Cırık İ., “Öğretmenlerde ve öğrencilerde, yapılandırmacı öğrenme ortamı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir?” Yeditepe Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,, 2(1): pp. 1-27, 2006.
- Frias C.M., Dixon R.A., “Confirmatory factor structure and compensation questionare”. Psychol Assess, 17(2): pp. 178, 2005.
- Kafkas M.E., “Çocuklar İçin Sporda Hayal Etme Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Niğde Spor Bilimleri Dergisi, 5(2): pp. 101-109, 2011.
- Karasar. N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım,10. Baskı, Ankara, 2000.
- Krohn F.B., Clarke M., Preston E., McDonald M., & Preston B., “Psychological and sociological influences on attendance at small college sporting events” College Student Journal, 32(2): pp. 277-288. 1998.
- Mahony D.F., Nakazawa M., Funk D.C., James J.D., & Gladden J.M., “Motivational factors influencing the behaviour of J. League Spectators” Sport Management Review, 5(1): pp. 1-24. 2002.
- Osborne J.W., & Costello A.B., “Sample size and subject to item ratio in principal components analysis” Practical Assessment, Research & Evaluation, 9(11). 10.2011)
- Özgüven. İ.E., Psikolojik testler, Yeni Doğuş Matbaası, Ankara, 1994.
- Preacher K.J., & MacCallum R.C., “Exploratory factor analysis in behavior genetics research: Factor recovery with smallsample size” Behavior Genetics, 32(2): pp.153- 2002.
- Rennie K.M., “Exploratory and confirmatory rotation strategies in exploratory factor analysis”. Paper Presented at The Annual Meeting of The Southeast Education Research Association, Austin. 1997. of the memory
- (http://pareonline.net/getvn.asp?v=9&n=11 Shank. perspective, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2001.
- Stapleton C.D., “Basic Concepts in Exploratory Factor Analysis As a Tool to Evaluate Score Validity: A Right-Brained Approach”. Paper Presented at The Annual Meeting Association, Austin. 1997.
- Tabachnick. G.B., Fidell. S.L., Using Multivariate Statistics, A Pearson Education Company, 4. Baskı, New York, 2001.
- Tavşancıl. E., Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2002.
- Tekin. H., Eğitimde ölçme ve değerlendirme, Yargı yayınları, Ankara, 1996.
- Tezbaşaran A.A., Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara, 1996.
- Thibiti A.Y., “A Scale Develepmont For Sport Fan Motivation”. Yayımlanmış Doktora Tezi. Florida State University College of Education. 2004.
- Turgut. M.F., Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları, Gül Yayınevi, Ankara, 1997.
- Wann D.L., “Preliminary validation of sport fan motivation scale” Journal of Sport & Social Issues, 19(4): pp. 377-396, 1995.
- Zhang J.J., Pease D.G., Hui S.C., & Michaud T.J., “Variables affecting the spectator decision to attend NBA games” Sports Marketing Quarterly, 4(4): pp. 29-39, 1999
TARAFTAR MOTİVASYON ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: BİR GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
Year 2012,
Volume: 6 Issue: 1, 34 - 41, 01.04.2012
Muhammed Emin Kafkas
Bilal Çoban
Armağan Şahin Kafkas
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın amacı, Yousof Al-Thibiti 2004 tarafından geliştirilen Taraftar Motivasyon Ölçeği’nin Türkçeye uyarlamak ve ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, İnönü Üniversitesinde eğitim fakültesine bağlı farklı bölümlerde okuyan 17-31 yaş arasında olan 494’ü %54.0 kadın ve 421’i %46.0 erkek toplam 915 öğrenci oluşturmaktadır. Öncelikle ölçeğin dilsel eşdeğerliği incelenmiş ve dilsel eşdeğerliğe sahip olduğu görüldükten sonra geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Ölçeğin iç tutarlılık katsayıları .70 ile .78, test-tekrar test güvenirlik katsayıları ise .79 ile .89 arasında bulunmuştur. Aynı zamanda ölçeğin açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizleri de yapılmış ve verilerin uygunluğu saptanmıştır. Bu sonuçlara göre ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
References
- Akça F., ve Köse A., “Ölüm Kaygısı Ölçeğinin Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Klinik Psikiyatri, 11: pp. 7-16, 2008. Balcı. A.
- Sosyal bilimlerde araştırma, Pegem Yayıncılık, 3. Baskı, Ankara, 2001.
- Baydur H., ve Eser E., “Uygulama: Yaşam Kalitesi Ölçeklerinin Psikometrik Çözümlemesi”. Sağlıkta Birikim, (2): pp. 99-123, 2006.
- Bryman. A., & Cramer. D., Quantitative data Analysis with SPSS for windows: A guide for social scientists, Routledge, New York, 1997.
- Buluş M., “Kişi algı ölçeğinin öğretmen adayları için güvenirlik ve geçerlik çalışması”. Eğitim araştırmaları, 5, pp. 29-35. 2001.
- Büyüköztürk Ş., Akgün Ö., Kahveci Ö., & Demirel F., “Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2): pp. 207-239. 2004a.
- Büyüköztürk. Ş., Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2002.
- Büyüköztürk. Ş., Veri analizi el kitabı, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2004b.
- Dağ İ., “Kontrol odağı ölçeği (KOÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması”. Türk Psikoloji Dergisi, 17 (49): pp. 77-90. 2002.
- Fer S., & Cırık İ., “Öğretmenlerde ve öğrencilerde, yapılandırmacı öğrenme ortamı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir?” Yeditepe Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,, 2(1): pp. 1-27, 2006.
- Frias C.M., Dixon R.A., “Confirmatory factor structure and compensation questionare”. Psychol Assess, 17(2): pp. 178, 2005.
- Kafkas M.E., “Çocuklar İçin Sporda Hayal Etme Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Niğde Spor Bilimleri Dergisi, 5(2): pp. 101-109, 2011.
- Karasar. N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım,10. Baskı, Ankara, 2000.
- Krohn F.B., Clarke M., Preston E., McDonald M., & Preston B., “Psychological and sociological influences on attendance at small college sporting events” College Student Journal, 32(2): pp. 277-288. 1998.
- Mahony D.F., Nakazawa M., Funk D.C., James J.D., & Gladden J.M., “Motivational factors influencing the behaviour of J. League Spectators” Sport Management Review, 5(1): pp. 1-24. 2002.
- Osborne J.W., & Costello A.B., “Sample size and subject to item ratio in principal components analysis” Practical Assessment, Research & Evaluation, 9(11). 10.2011)
- Özgüven. İ.E., Psikolojik testler, Yeni Doğuş Matbaası, Ankara, 1994.
- Preacher K.J., & MacCallum R.C., “Exploratory factor analysis in behavior genetics research: Factor recovery with smallsample size” Behavior Genetics, 32(2): pp.153- 2002.
- Rennie K.M., “Exploratory and confirmatory rotation strategies in exploratory factor analysis”. Paper Presented at The Annual Meeting of The Southeast Education Research Association, Austin. 1997. of the memory
- (http://pareonline.net/getvn.asp?v=9&n=11 Shank. perspective, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2001.
- Stapleton C.D., “Basic Concepts in Exploratory Factor Analysis As a Tool to Evaluate Score Validity: A Right-Brained Approach”. Paper Presented at The Annual Meeting Association, Austin. 1997.
- Tabachnick. G.B., Fidell. S.L., Using Multivariate Statistics, A Pearson Education Company, 4. Baskı, New York, 2001.
- Tavşancıl. E., Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2002.
- Tekin. H., Eğitimde ölçme ve değerlendirme, Yargı yayınları, Ankara, 1996.
- Tezbaşaran A.A., Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara, 1996.
- Thibiti A.Y., “A Scale Develepmont For Sport Fan Motivation”. Yayımlanmış Doktora Tezi. Florida State University College of Education. 2004.
- Turgut. M.F., Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları, Gül Yayınevi, Ankara, 1997.
- Wann D.L., “Preliminary validation of sport fan motivation scale” Journal of Sport & Social Issues, 19(4): pp. 377-396, 1995.
- Zhang J.J., Pease D.G., Hui S.C., & Michaud T.J., “Variables affecting the spectator decision to attend NBA games” Sports Marketing Quarterly, 4(4): pp. 29-39, 1999