In this study, the investigating the levels of social anxiety according to gender factors ofhearing-impaired adolescent athletes at the age of 12-16 was aimed.A total of 90 hearing-impaired athletes consisting of 36 male and 54 female were participatedin this study. The questionnaire including Socio-demographic questions and AdolescentSocial Anxiety Scale SAS was used to collect survey data. Independent t test was used tocompare independent groups. Significance level was estimated as 0, 05.Fear of negative evaluation of hearing-impaired male athletes was significantly higher thanthose of female. However, there was no significant difference between gender factors andsocial avoidance in the general and new cases.As a result, we can say that the problem-solving skills of individuals with higher levels of socialanxiety were low, so this study is an important study to determine the problem-solving andsocial anxiety levels of individuals with disabilities
ÖZET Bu çalışmada, 12-16 yaş arası ergen işitme engelli sporcuların cinsiyet faktörlerine göre sosyal kaygı düzeylerinin incelenmesi amaçlandı. Çalışmaya 36 erkek, 54 bayan olmak üzere toplam 90 işitme engelli sporcu katılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında sosyo demografik sorular içeren anket formu ve Ergenlerde Sosyal Kaygı ölçeği ESKÖ kullanıldı. Bağımsız grupların karşılaştırılmasında independent t test kullanıldı. Anlamlılık düzeyi 0.05 alındı. Ergen erkek işitme engelli sporcuların olumsuz değerlendirme korkularının anlamlı derecede bayan sporculardan fazla çıktığı ancak genel durumlarda ve yeni durumlarda sosyal kaçınma ile cinsiyet faktörü arasında anlamlı farklılığın olmadığı görüldü. Sonuç olarak, sosyal kaygı seviyesi yüksek olan bireylerin problem çözme becerilerinin düşük olabileceğini ve bu yönüyle bu çalışmanın ergen engelli bireylerin problem çözme ve sosyal kaygı düzeylerinin tespiti açısından önemli bir çalışma olduğunu düşünmekteyiz.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 6 Issue: 1 |