Yıl 2021,
Cilt: 15 Sayı: 1, 70 - 80, 13.03.2021
Murat Kangalgil
,
Fatih Özgül
,
Ahmet Temel
,
Turan Kural
,
Yalçın Karagöz
Öz
The aim of this study is to develop a physical education and sports lesson values education scale. The scale items created by literature review was applied to a total of 1022 secondary school students, 550 of whom were 7th grade and 472 of whom were 8th grade, reached by simple random method. Data were randomly divided into 3 groups and Exploratory Factor Analysis (EFA) was applied to the first group, Confirmatory factor analysis (CFA) to the second group and test-retest analysis to the third group. As a result of the EFA made to the first study group in order to determine the construct validity, a structure consisting of 28 items and 5 factors was obtained that explains 58.328% of the total variance. These factors are named as responsibility, justice, helpfulness, self-control and friendship. The Cronbach Alpha internal consistency coefficient of the scale was calculated as .93. According to the CFA made to the second group, (χ2/sd: 2,851; GFI: .91; AGFI: .90; CFI: .93; RMSEA: .04; RMR: .03; IFI: .93; TLI: .93) the scale has acceptable fit index values. A positive-directional .99 was found to be perfectly related in the test re-test analysis conducted on the third study group. As a result, the Physical Education and Sports Lessons Values Education Scale PESLVES is a valid and reliable data collection tool.
Kaynakça
- Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimi’ne genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, (19), 499-522. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/tubar/issue/16960/177116
- Kuter, F., & Kuter, M. (2016). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(6), 75-94. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/eibd/issue/22679/242186
- Balcı, F. A., & Yanpar Yelken, T. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (1), 195-213. https://core.ac.uk/download/pdf/25711336.pdf
- Elbir, B., & Bağcı, C. (2013). Değerler eğitimi üzerine yapılmış lisansüstü düzeyindeki çalışmaların değerlendirilmesi. Turkish Studies, 8(1), 1321-1333. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4250
- Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 217-240. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29198/312597
- Coombs-Richardson, R., & Tolson, H. (2005). A comparison of values rankings for selected American and Australian teachers. Journal of Research in International Education, 4(3), 263–277. https://doi.org/10.1177/1475240905057805
- Veugelers, W., & Vedder, P. (2003). Values in teaching. Teachers and Teaching, 9(4), 377-389. DOI: 10.1080/1354060032000097262
- Schwartz, S. H., Melech, G., Lehmann, A., Burgess, S., Harris, M., & Owens, V. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32(5), 519–542. https://doi.org/10.1177/0022022101032005001
- Lyons, S. (2003) An exploration of generational values in life and at work. (Unpublished Doctoral Dissertation), Carleton University, Canada.
- Çelikkaya, T., & Yakar, H. (2015). Sosyal bilgiler programında gazete, dergi ve internet haberlerinin kullanılması. Turkish Studies, 10 (3), 251-270. Doi:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7652
- Yeşil, R., & Aydın, D. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. TSA Dergisi, 11(2), 65-84. https://docplayer.biz.tr/3123592-Demokratik-degerlerin-egitiminde-yontem-ve-zamanlama.html
- Talim ve Terbiye Kurulumu Başkanlığı [TTKB] (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. 05 Kasım 2017 tarihinde https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasiprogra adresinden erişilmiştir.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı (Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=324
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Ortaöğretim beden eğitimi ve spor dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=334
- Ada, S., Baysal, N., & Korucu, S. (2005). Sınıf öğretmenlerinin sınıf içi olumsuz davranışlara gösterdikleri tepkilerin karakter eğitimi ve 2005 ilköğretim programı açısından değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 3, 7- 18.
- Gibbons, S. L., Ebbeck, V., & Weiss, M. R. (1995). Fair play for kids: Effects on the moral development of children in physical education. Research quarterly for exercise and sport, 66(3), 247-255. DOI: 10.1080/02701367.1995.10608839
- Rudd, A. (2005). Which “character” should sport develop?. The Physical Educator, 62(4), 205-211. https://search.proquest.com/scholarly-journals/which-character-should-sport-develop/docview/233003965/se-2?accountid=16645
- Görgüt, İ., & Tutkun, E. (2018). Views of physical education teachers on values education. Universal Journal of Educational Research, 6(2), 317 - 332. DOI: 10.13189/ujer.2018.060215.
- Koh, K. T., Ong, S. W., & Camiré, M. (2016) Implementation of a values training program in physical education and sport: perspectives from teachers, coaches, students, and athletes. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(3), 295-312, DOI: 10.1080/17408989.2014.990369
- Yıldız, Ö., & Güven, Ö. (2013). Beden eğitimi dersi öğrenci değer yönelimi ölçme aracının geliştirilmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 2013(11), 28-42.
- Yücekaya, M.A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değerlerinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
- Lickona, T. (1992). Educating form character how our school can teach respect and responsibility. New York-Toronto-London-Sidney-Auckland: Bantam Books.
- Saygılı, G., Atay, E., Eraslan, M., & Heki̇m, M. (2015). Düzenli olarak spor yapan ve yapmayan öğrencilerin kişilik özellikleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 161-170. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/22600/241454
- Keleş, M., & Yoncalık, O. (2019). Beden eğitimi ve spor dersi ve ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinde değerler eğitimi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(3), 230-237. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/bsd/issue/50922/664493
- Özdamar, K. (2017). Ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi IBM SPSS, IBM SPSS AMOS ve MINTAB uygulamalı. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
- Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. (32. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Cabrera-Nguyen, P. (2010). Author guidelines for reporting scale development and validation results in the Journal of the Society for Social Work and Research. Journal of the Society for Social Work and Research, 1(2), 99-103. DOI: 10.5243/jsswr.2010.8
- Can, A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. DOI: 10.14527/9786053644484
- Doğan, N., Soysal, S., & Karaman, H. (2017). Aynı örnekleme açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanabilir mi?. Pegem Atıf İndeksi, 373-400. DOI: 10.14527/9786053188407.25
- Orçan, F. (2018). Exploratory and confirmatory factor analysis: which one to use first? Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(4), 413-421. DOI: 10.21031/epod.394323
- DeVellis, R. F. (2003) Scale development: Theory and applications (Second Edition). SAGE Publications International Educational and Professional Publisher; Chapter 5: 60-96.
- Ekici E. (2012) Öğretmenlere yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (31) 53-65.
- Naresh, K. M. (2013) Questıonnaire design and scale development. Chapter 5. http://www.terry.uga.edu/~rgrover/chapter_5.pdf adresinden 24 Aralık 2018 tarihinde ulaşılmıştır.
- Ayre, C., & Scally A. J. (2014). Critical values for Lawshe’s content validity ratio: revisiting the original methods of calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47 (1), 79–86. DOI: 10.1177/0748175613513808.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (Çeviri Editörü: Mustafa Baloğlu). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri, Geliştirilmiş 11. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
- Tavşancıl, E. (2018). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (6. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde geçerlilik ve güvenirlik. Ankara: Seçkin Matbaası.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ DEĞERLER EĞİTİMİ ÖLÇEĞİ (BESDDEÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
Yıl 2021,
Cilt: 15 Sayı: 1, 70 - 80, 13.03.2021
Murat Kangalgil
,
Fatih Özgül
,
Ahmet Temel
,
Turan Kural
,
Yalçın Karagöz
Öz
Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve spor dersi değerler eğitimi ölçeği geliştirmektir. Kaynak taraması ile oluşturulan ölçek maddeleri, basit tesadüfi yöntemle ulaşılan 550’si 7. sınıf, 472’si 8. sınıfta öğrenim gören toplam 1022 ortaokul öğrencisine uygulanmıştır. Veriler rastgele 3 gruba ayrılarak birinci gruba Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), ikinci gruba Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ve üçüncü gruba test tekrar test analizi yapılmıştır. Yapı geçerliğinin belirlenmesi amacıyla birinci çalışma grubuna yapılan AFA sonucunda toplam varyansın %58,328’ini açıklayan 28 madde ve 5 faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Bu faktörler; sorumluluk, adalet, yardımseverlik, öz denetim ve dostluk olarak isimlendirilmiştir. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı .93 olarak hesaplanmıştır. İkinci gruba yapılan DFA’ya göre (χ2/sd: 2,851; GFI: .91; AGFI: .90; CFI: .93; RMSEA: .04; RMR: .03; IFI: .93; TLI: .93) ölçek kabul edilebilir uyum indeks değerlerine sahiptir. Üçüncü çalışma grubuna yapılan test tekrar test analizinde pozitif yönlü .99 mükemmel ilişkili bulunmuştur. Sonuç olarak, Beden Eğitimi ve Spor Dersi Değerler Eğitimi Ölçeği BESDDEÖ geçerli ve güvenilir bir veri toplama aracıdır
Kaynakça
- Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimi’ne genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, (19), 499-522. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/tubar/issue/16960/177116
- Kuter, F., & Kuter, M. (2016). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(6), 75-94. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/eibd/issue/22679/242186
- Balcı, F. A., & Yanpar Yelken, T. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (1), 195-213. https://core.ac.uk/download/pdf/25711336.pdf
- Elbir, B., & Bağcı, C. (2013). Değerler eğitimi üzerine yapılmış lisansüstü düzeyindeki çalışmaların değerlendirilmesi. Turkish Studies, 8(1), 1321-1333. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4250
- Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 217-240. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29198/312597
- Coombs-Richardson, R., & Tolson, H. (2005). A comparison of values rankings for selected American and Australian teachers. Journal of Research in International Education, 4(3), 263–277. https://doi.org/10.1177/1475240905057805
- Veugelers, W., & Vedder, P. (2003). Values in teaching. Teachers and Teaching, 9(4), 377-389. DOI: 10.1080/1354060032000097262
- Schwartz, S. H., Melech, G., Lehmann, A., Burgess, S., Harris, M., & Owens, V. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32(5), 519–542. https://doi.org/10.1177/0022022101032005001
- Lyons, S. (2003) An exploration of generational values in life and at work. (Unpublished Doctoral Dissertation), Carleton University, Canada.
- Çelikkaya, T., & Yakar, H. (2015). Sosyal bilgiler programında gazete, dergi ve internet haberlerinin kullanılması. Turkish Studies, 10 (3), 251-270. Doi:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7652
- Yeşil, R., & Aydın, D. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. TSA Dergisi, 11(2), 65-84. https://docplayer.biz.tr/3123592-Demokratik-degerlerin-egitiminde-yontem-ve-zamanlama.html
- Talim ve Terbiye Kurulumu Başkanlığı [TTKB] (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. 05 Kasım 2017 tarihinde https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasiprogra adresinden erişilmiştir.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı (Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=324
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Ortaöğretim beden eğitimi ve spor dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=334
- Ada, S., Baysal, N., & Korucu, S. (2005). Sınıf öğretmenlerinin sınıf içi olumsuz davranışlara gösterdikleri tepkilerin karakter eğitimi ve 2005 ilköğretim programı açısından değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 3, 7- 18.
- Gibbons, S. L., Ebbeck, V., & Weiss, M. R. (1995). Fair play for kids: Effects on the moral development of children in physical education. Research quarterly for exercise and sport, 66(3), 247-255. DOI: 10.1080/02701367.1995.10608839
- Rudd, A. (2005). Which “character” should sport develop?. The Physical Educator, 62(4), 205-211. https://search.proquest.com/scholarly-journals/which-character-should-sport-develop/docview/233003965/se-2?accountid=16645
- Görgüt, İ., & Tutkun, E. (2018). Views of physical education teachers on values education. Universal Journal of Educational Research, 6(2), 317 - 332. DOI: 10.13189/ujer.2018.060215.
- Koh, K. T., Ong, S. W., & Camiré, M. (2016) Implementation of a values training program in physical education and sport: perspectives from teachers, coaches, students, and athletes. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(3), 295-312, DOI: 10.1080/17408989.2014.990369
- Yıldız, Ö., & Güven, Ö. (2013). Beden eğitimi dersi öğrenci değer yönelimi ölçme aracının geliştirilmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 2013(11), 28-42.
- Yücekaya, M.A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değerlerinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
- Lickona, T. (1992). Educating form character how our school can teach respect and responsibility. New York-Toronto-London-Sidney-Auckland: Bantam Books.
- Saygılı, G., Atay, E., Eraslan, M., & Heki̇m, M. (2015). Düzenli olarak spor yapan ve yapmayan öğrencilerin kişilik özellikleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 161-170. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/22600/241454
- Keleş, M., & Yoncalık, O. (2019). Beden eğitimi ve spor dersi ve ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinde değerler eğitimi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(3), 230-237. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/bsd/issue/50922/664493
- Özdamar, K. (2017). Ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi IBM SPSS, IBM SPSS AMOS ve MINTAB uygulamalı. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
- Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. (32. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Cabrera-Nguyen, P. (2010). Author guidelines for reporting scale development and validation results in the Journal of the Society for Social Work and Research. Journal of the Society for Social Work and Research, 1(2), 99-103. DOI: 10.5243/jsswr.2010.8
- Can, A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. DOI: 10.14527/9786053644484
- Doğan, N., Soysal, S., & Karaman, H. (2017). Aynı örnekleme açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanabilir mi?. Pegem Atıf İndeksi, 373-400. DOI: 10.14527/9786053188407.25
- Orçan, F. (2018). Exploratory and confirmatory factor analysis: which one to use first? Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(4), 413-421. DOI: 10.21031/epod.394323
- DeVellis, R. F. (2003) Scale development: Theory and applications (Second Edition). SAGE Publications International Educational and Professional Publisher; Chapter 5: 60-96.
- Ekici E. (2012) Öğretmenlere yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (31) 53-65.
- Naresh, K. M. (2013) Questıonnaire design and scale development. Chapter 5. http://www.terry.uga.edu/~rgrover/chapter_5.pdf adresinden 24 Aralık 2018 tarihinde ulaşılmıştır.
- Ayre, C., & Scally A. J. (2014). Critical values for Lawshe’s content validity ratio: revisiting the original methods of calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47 (1), 79–86. DOI: 10.1177/0748175613513808.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (Çeviri Editörü: Mustafa Baloğlu). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri, Geliştirilmiş 11. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
- Tavşancıl, E. (2018). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (6. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde geçerlilik ve güvenirlik. Ankara: Seçkin Matbaası.