Research Article
BibTex RIS Cite

12-13 YAŞ GRUBU KIZ ÇOCUKLARININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİNİN GELİŞİMİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİ

Year 2021, Volume: 15 Issue: 3, 412 - 428, 22.12.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacı; 12-13 yaş grubu kız çocukların fiziksel özelliklerinin gelişiminde eğitsel oyunların etkilerini araştırmaktır. Çalışmamıza deney grubu 20 kız, kontrol grubu 20 kız öğrenci olmak üzere toplam 40 öğrenci katılmıştır. Kontrol grubu kız öğrencilerin yaş ortalaması 12,1 ve standart sapması 0,36 iken deney grubu kız öğrencilerin yaş ortalaması 12,15 ve standart sapması 0,30 olarak belirlenmiştir. Deney grubunu oluşturan katılımcılara 8 hafta boyunca, haftada 3 gün ve her bir çalışmanın 90 dk ile sınırlandırıldığı eğitsel oyun programı uygulanmıştır. Çalışmamızda eğitsel oyunların öncesinde ve sonrasında katılımcıların fiziksel özelliklerini değerlendirmek amacıyla boy uzunluğu, vücut ağırlığı, otur eriş, durarak uzun atlama, dikey sıçrama, 5 m çabukluk, sağlık topu fırlatma, 20 m sürat, 30 sn mekik çekme, 30 sn şınav çekme, flamingo denge, ip atlama, T testi ve 20m mekik koşu testleri uygulanmış ve veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 24.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Uygulama ve kontrol grubu katılımcılarının grup içi ön test ve son test ortalama değerleri arasındaki farklılığın tespiti “Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi” ile deney ve kontrol grupları ortalama değerler arasındaki farkların tespiti ise “Mann-Whitney U Testi” ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; deney grubunda yer alan katılımcıların vücut ağırlığı, dikey sıçrama, anaerobik güç ölçümü, 5 m çabukluk, 20 m sürat, ip atlama değerlerinde anlamlı bir fark olmadığı (p>0.05); boy uzunluğu, BKİ, otur eriş, durarak uzun atlama, sağlık topu fırlatma, 30 sn mekik çekme, 30 sn şınav çekme, flamingo denge, T testi, 20 m mekik koşu ve maksimum oksijen tüketimi değerlerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu (p<0.05) tespit edilmiştir. Sonuç olarak, çalışma süresince oynatılan eğitsel oyunların 12-13 yaş grubu bireylerin fiziksel gelişim parametreleri üzerine olumlu yönde etkileri olabileceği, uygulama sıklığı ve süresinin yeterli kabul edilebileceği sonucuna varılmıştır.

References

  • 1. MEGEP (Meslekî Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi). (2009). Çocuk gelişimi ve eğitimi oyun etkinliği-I. Ankara.
  • 2. Çoban B., Nacar E. (2008). İlköğretim 2. kademe eğitsel oyunlar. Ankara. Nobel Yayınları.
  • 3. Muratlı S. (2007). Antrenman bilimi yaklaşımıyla çocuk ve spor. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • 4. Gülüm V. (2008). Adana ilindeki beden eğitimi öğretmenlerinin ilköğretim okullarında uygulanmakta olan beden eğitimi öğretim programına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Adana.
  • 5. Tuncor F. (2000). Eğitici çocuk oyunları. Esin Yayınları. İstanbul.
  • 6. Dönmez N. (2000). Üniversite çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü ve kız meslek lisesi öğrencileri için oyun kitabı. Esin Yayınevi. İstanbul.
  • 7. Hazar M. (2006). Beden eğitimi ve sporda oyunla eğitim. Tutibay Limitet Şirketi Yayınları. Ankara.
  • 8. Yüksel MF. (2015). Gölge badmintonu antrenmanlarının 8-10 yaş grubu badmintoncuların performansları üzerine etkisinin araştırılması. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • 9. Günay M., Tamer K., Cicioğlu İ. (2013). Spor fizyolojisi ve performans ölçümü. (3. Baskı). Gazi Kitabevi. Ankara.
  • 10. Tunç G. (2018). 12-14 yaş elit tenisçilere uygulanan kuvvet koordinasyon ve hız antrenmanlarının performanslarına etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Isparta.
  • 11. Balcıoğlu A. (2018). Futsal antrenmanlarının 12-14 yaş erkek çocuklarda sürat, çeviklik ve anaerobik güce etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Hatay.
  • 12. Kırıştı E. (2019). 12-14 yaş kız voleybolcularda pliometrik ve dairesel antrenman çalışmalarının sıçrama performansı üzerine etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • 13. Keleş Ş. (2016). 10-12 yaş grubu erkek yüzücülerde dinamik germe egzersizlerinin esneklik gelişimi ve yüzme performansına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • 14. Yılmaz A. (2019). Farklı jimnastik dallarındaki 9-12 yaş grubu yarışmacı kızların denge, esneklik ve antropometrik özelliklerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Kırıkkale.
  • 15. Yıldırım G. (2012). 12-14 yaş grubu basketbol okulu öğrencilerinde çabuk kuvvet antrenmanının sürat üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Sakarya.
  • 16. Ağar E. (2006). 9-11 yaş erkek çocuklarda ip atlama ve interval koşu egzersizlerinin performans ile etkileşimi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Bolu.
  • 17. Bağcı O. (2016). 12-14 yaş arası güreşçilerde 8 haftalık kuvvet antrenmanının bazı fiziksel uygunluk parametrelerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • 18. Çoban İ. (2014). 13-15 yaş grubu futbolcularda kuvvet antrenmanının bazı motorik özellikleri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Muğla.
  • 19. Sayar KE. (2018). U16 amatör genç erkek futbolcularda 8 haftalık çeviklik ve pliometrik antrenmanların aerobik ve anaerobik güç üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.

THE EFFECT OF EDUCATIONAL GAMES ON THE DEVELOPMENT OF PHYSICAL FEATURES OF GIRLS AGED 12-13

Year 2021, Volume: 15 Issue: 3, 412 - 428, 22.12.2021

Abstract

The aim of this study is to investigate the effects of educational games on the development of physical characteristics of girls aged 12-13. A total of 40 students, including 20 girls in the experimental group and 20 girls in the control group, participated in our study. While the mean age and standard deviation of the female students in the control group was 12.1 and the standard deviation was 0.36, the mean age and standard deviation of the female students in the experimental group were determined as 12.15 and 0.30. An educational game program was applied to the participants in the experimental group for 8 weeks, 3 days a week, and each study was limited to 90 minutes. In our study, in order to evaluate the physical characteristics of the participants before and after the educational games, height, body weight, sit and reach, standing long jump, vertical jump, 5 m quickness, medicine ball throwing, 20 m speed, 30 sec sit-ups, 30 sec push-ups, flamingo balance, jump rope, T test and 20m shuttle running tests were applied and data were obtained. The obtained data were analyzed using SPSS 24.0 program. The determination of the difference between the pre-test and post-test mean values of the participants in the application and control group was analyzed with the "Wilcoxon Signed Ranks Test" and the determination of the differences between the mean values of the experimental and control groups was analyzed with the "Mann-Whitney U Test". As a result of the research; There was no significant difference in the body weight, vertical jump, anaerobic power measurement, 5 m speed, 20 m speed, and rope jump values of the participants in the experimental group (p>0.05); There was a statistically significant difference in the values of height, BMI, sit and reach, standing long jump, medicine ball throwing, 30 sec sit-ups, 30 sec push-ups, flamingo balance, T test, 20 m sit-up run and maximum oxygen consumption (p< 0.05) was determined. As a result, it was concluded that the educational games played during the study may have positive effects on the physical development parameters of the individuals aged 12-13, and the frequency and duration of the application can be considered sufficient.

References

  • 1. MEGEP (Meslekî Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi). (2009). Çocuk gelişimi ve eğitimi oyun etkinliği-I. Ankara.
  • 2. Çoban B., Nacar E. (2008). İlköğretim 2. kademe eğitsel oyunlar. Ankara. Nobel Yayınları.
  • 3. Muratlı S. (2007). Antrenman bilimi yaklaşımıyla çocuk ve spor. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • 4. Gülüm V. (2008). Adana ilindeki beden eğitimi öğretmenlerinin ilköğretim okullarında uygulanmakta olan beden eğitimi öğretim programına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Adana.
  • 5. Tuncor F. (2000). Eğitici çocuk oyunları. Esin Yayınları. İstanbul.
  • 6. Dönmez N. (2000). Üniversite çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü ve kız meslek lisesi öğrencileri için oyun kitabı. Esin Yayınevi. İstanbul.
  • 7. Hazar M. (2006). Beden eğitimi ve sporda oyunla eğitim. Tutibay Limitet Şirketi Yayınları. Ankara.
  • 8. Yüksel MF. (2015). Gölge badmintonu antrenmanlarının 8-10 yaş grubu badmintoncuların performansları üzerine etkisinin araştırılması. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • 9. Günay M., Tamer K., Cicioğlu İ. (2013). Spor fizyolojisi ve performans ölçümü. (3. Baskı). Gazi Kitabevi. Ankara.
  • 10. Tunç G. (2018). 12-14 yaş elit tenisçilere uygulanan kuvvet koordinasyon ve hız antrenmanlarının performanslarına etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Isparta.
  • 11. Balcıoğlu A. (2018). Futsal antrenmanlarının 12-14 yaş erkek çocuklarda sürat, çeviklik ve anaerobik güce etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Hatay.
  • 12. Kırıştı E. (2019). 12-14 yaş kız voleybolcularda pliometrik ve dairesel antrenman çalışmalarının sıçrama performansı üzerine etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • 13. Keleş Ş. (2016). 10-12 yaş grubu erkek yüzücülerde dinamik germe egzersizlerinin esneklik gelişimi ve yüzme performansına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • 14. Yılmaz A. (2019). Farklı jimnastik dallarındaki 9-12 yaş grubu yarışmacı kızların denge, esneklik ve antropometrik özelliklerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Kırıkkale.
  • 15. Yıldırım G. (2012). 12-14 yaş grubu basketbol okulu öğrencilerinde çabuk kuvvet antrenmanının sürat üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Sakarya.
  • 16. Ağar E. (2006). 9-11 yaş erkek çocuklarda ip atlama ve interval koşu egzersizlerinin performans ile etkileşimi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Bolu.
  • 17. Bağcı O. (2016). 12-14 yaş arası güreşçilerde 8 haftalık kuvvet antrenmanının bazı fiziksel uygunluk parametrelerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • 18. Çoban İ. (2014). 13-15 yaş grubu futbolcularda kuvvet antrenmanının bazı motorik özellikleri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Muğla.
  • 19. Sayar KE. (2018). U16 amatör genç erkek futbolcularda 8 haftalık çeviklik ve pliometrik antrenmanların aerobik ve anaerobik güç üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Research Article
Authors

Veli Başal 0000-0003-3536-0500

Mehmet Fatih Yüksel 0000-0001-6481-5098

Publication Date December 22, 2021
Submission Date August 17, 2021
Acceptance Date December 13, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Başal, V., & Yüksel, M. F. (2021). 12-13 YAŞ GRUBU KIZ ÇOCUKLARININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİNİN GELİŞİMİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(3), 412-428.

16227

16228

16229

16230