The aim of this study was to examine the effect of basic football training on motoric and football game skills in students with mild intellectual disabilities. To study participated 22 individuals with mild intellectual disabilities aged 15 to 21, 11 of whom trained in partners and 11 of whom trained non-partners. These students were given football training for 10 weeks, 3 days in a week, 90 minutes a day and pre- and post-test scores were obtained. The football skills of these individuals were determined with an observation form consisting of 7 themes and 25 items. In addition, the fundamental motoric features of the students were determined by means of an observation form consisting of a total of 21 items in three themes: bilateral coordination (7 items), balance (9 items) and force (5 items). Descriptive statistics as well as related measures two-way ANOVA were used in the analysis of the obtained data. As a result of the research, it was observed that as football skill increased, the motor development levels of individuals with mild intellectual disabled increased and it was determined that the motor skills of both groups (with or without a partner) increased at a similar rate with football training.
Bu çalışmanın amacı, temel futbol eğitiminin hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin motorik ve futbol oyun becerilerine olan etkisini incelemektir. Çalışmada, 11’i partnerli (zihinsel engeli olmayan akran) 11’i partnersiz olmak üzere yaşları 15-21 arasında değişen 22 hafif zihinsel engelli erkek öğrenciye 10 hafta süreyle haftada 3 gün, günde 90 dakika futbol eğitimi verilmiş olup öntest ve sontest puanları elde edilmiştir. Futbol temel eğitimi, düşük beceri düzeyine sahip sporcular için hazırlanan Özel Olimpiyatlar bireysel futbol beceri etkinliği, top sürme, şut atma, topla koşma ve ayakla şut atma etkinliklerini içeren 7 istasyon ve 25 maddeden oluşan gözlem formu ile belirlenmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin motorik özellikleri Bruininks-Oseretsky motor yeterlilik alt testlerinden ikili koordinasyon (7 madde), denge (9 madde) ve kuvvet (5 madde) olmak üzere üç boyut ve toplam 21 maddeden oluşan gözlem formu aracılığı ile belirlenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra ilişkili ölçümler için iki faktörlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, futbol becerisi arttıkça hafif zihinsel engelli bireylerin motor gelişim seviyelerinde artış olduğu görülmüş ve verilen futbol eğitimi ile her iki grubun (partnerli-partnersiz) motor becerilerinin benzer oranda arttığı saptanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 22, 2021 |
Submission Date | September 3, 2021 |
Acceptance Date | December 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 15 Issue: 3 |