Research Article
BibTex RIS Cite

SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN YABANCI DİL İHTİYAÇLARINA YÖNELİK TANIMLAYICI ANALİTİK BİR YAKLAŞIM

Year 2022, Volume: 16 Issue: 2, 91 - 104, 22.08.2022

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı, Niğde Ömer Halisdemir üniversitesinde Spor Bilimleri Fakültesi'nde öğrenim gören öğrencilerin dil ihtiyaçlarını belirlemek ve buna uygun bir öğretim programı tasarlamaktır. Öğrencilerin dil ihtiyaçlarını belirlemek için ihtiyaç analizi anketi uygulanmıştır. Nicel veri analizi SPSS 22 istatistik programı ile, nitel veri analizi ise MaxQda yazılım analiz programı ile yapılmıştır. Sonuçlara göre öğrencilerin dil ihtiyaçlarına göre tasarlanmış bir müfredat dil öğretiminde daha etkili olabilir. Buna göre bu çalışma İngilizce öğretenlere ışık tutabileceği gibi öğretim materyallerinin hazırlanması ve dil öğretim uygulamaları açısından da faydalı olacaktır.

References

  • Richterich R. (1971). Analytical classification of the categories of adults needing to learn foreign languages. Council of Europe.
  • Wilkins D. (1976). Notional syllabuses. Council of Europe.
  • Dudley-Evans T., St John MJ. (1998). Developments in English for specific purposes- a multi-disciplinary approach. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hutchinson T., Waters A. (1987). ESP: A learning centred approach. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Çalışkan N., Çangal Ö. (2013). Yabancılara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Bosna-Hersek örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13(2), 310-334.
  • Çelik N., Ipek S. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Polonya örneği. Aydın Tömer Dil Dergisi. 4(2), 101-136.
  • Erdol TA., Gözütok FD. (2017). Ortaöğretim öğrencileri için toplumsal cinsiyet eşitliği öğretim programı ihtiyaç analizi: (Bir Anadolu lisesi örneği). Eğitim ve Bilim. 42(190), 65-76.
  • Yaman H., Dağtaş A. (2015). İngiltere’deki iki dilli türk çocuklarina Türkçe öğreten öğretmenlerin ihtiyaç analizi: Swot analizi örneği. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 2(4), 47-82.
  • British Council-TEPAV Proje. (2013). Türkiye’deki devlet okullarında ingilizce dilinin öğretimine ilişkin ulusal ihtiyaç analiz. Ankara: British Council.
  • Brown JD. (2009). Foreign and second language needs analysis. İçinde: Long MH., Long CJ. (editor). Specific language needs. Blackwell Publishing Ltd.
  • Nunan D. (1999). Syllabus design. Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Brown JD. (1995). The elements of language curriculum: A systematic approach to programme development. Boston, US: Heinle & Heinle.
  • Graves C. (1999). Designing language courses: A guide for teachers. Boston, UK: Heinle & Heinle.
  • Long MH. (2005). Methodological issues in learner needs analysis. İçinde: Long MH. (editör), Second language needs analysis. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Richards JC. (2001). Curriculum development in language teaching. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Robinson P. (1991). ESP today: A practitioner’s guide. New York, US: Prentice Hall International.
  • Seedhouse P. (1995). Needs analysis and the general English classroom. ELT Journal. 49(1), 59-65.
  • Belcher D. (2009). What ESP is and can be? An introduction. İçinde: Belcher D. (editör). English for specific purposes in theory and practice. Ann Arbor, US: University of Michigan Press.

A DESCRIPTIVE ANALYTICAL APPROACH TO STUDENTS’ STUDYING AT FACULTY OF SPORT SCIENCES FOREIGN LANGUAGE NEEDS

Year 2022, Volume: 16 Issue: 2, 91 - 104, 22.08.2022

Abstract

The main purpose of this study is to determine students’ language needs studying at Faculty of Sport Sciences at a Niğde Ömer Halisdemir university in Turkey so that a relevant teaching programme can be designed. In order to determine the language needs of the students, a needs analysis questionnaire was applied. The quantitative data analysis was conducted through SPSS 22 statistic programme and qualitative data analysis was conducted through MaxQda software analysis programme. According to the results, a syllabus which is designed in accordance with students’ language needs can be more effective in language teaching. Accordingly, this study can shed a light for those who teach English as well as providing beneficial in terms of preparing teaching materials and language teaching practices.

References

  • Richterich R. (1971). Analytical classification of the categories of adults needing to learn foreign languages. Council of Europe.
  • Wilkins D. (1976). Notional syllabuses. Council of Europe.
  • Dudley-Evans T., St John MJ. (1998). Developments in English for specific purposes- a multi-disciplinary approach. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hutchinson T., Waters A. (1987). ESP: A learning centred approach. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Çalışkan N., Çangal Ö. (2013). Yabancılara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Bosna-Hersek örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13(2), 310-334.
  • Çelik N., Ipek S. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Polonya örneği. Aydın Tömer Dil Dergisi. 4(2), 101-136.
  • Erdol TA., Gözütok FD. (2017). Ortaöğretim öğrencileri için toplumsal cinsiyet eşitliği öğretim programı ihtiyaç analizi: (Bir Anadolu lisesi örneği). Eğitim ve Bilim. 42(190), 65-76.
  • Yaman H., Dağtaş A. (2015). İngiltere’deki iki dilli türk çocuklarina Türkçe öğreten öğretmenlerin ihtiyaç analizi: Swot analizi örneği. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 2(4), 47-82.
  • British Council-TEPAV Proje. (2013). Türkiye’deki devlet okullarında ingilizce dilinin öğretimine ilişkin ulusal ihtiyaç analiz. Ankara: British Council.
  • Brown JD. (2009). Foreign and second language needs analysis. İçinde: Long MH., Long CJ. (editor). Specific language needs. Blackwell Publishing Ltd.
  • Nunan D. (1999). Syllabus design. Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Brown JD. (1995). The elements of language curriculum: A systematic approach to programme development. Boston, US: Heinle & Heinle.
  • Graves C. (1999). Designing language courses: A guide for teachers. Boston, UK: Heinle & Heinle.
  • Long MH. (2005). Methodological issues in learner needs analysis. İçinde: Long MH. (editör), Second language needs analysis. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Richards JC. (2001). Curriculum development in language teaching. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Robinson P. (1991). ESP today: A practitioner’s guide. New York, US: Prentice Hall International.
  • Seedhouse P. (1995). Needs analysis and the general English classroom. ELT Journal. 49(1), 59-65.
  • Belcher D. (2009). What ESP is and can be? An introduction. İçinde: Belcher D. (editör). English for specific purposes in theory and practice. Ann Arbor, US: University of Michigan Press.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sports Medicine
Journal Section Research Articles
Authors

Necmettin Kürtül 0000-0002-0355-4071

Publication Date August 22, 2022
Submission Date June 7, 2022
Acceptance Date July 13, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Kürtül, N. (2022). A DESCRIPTIVE ANALYTICAL APPROACH TO STUDENTS’ STUDYING AT FACULTY OF SPORT SCIENCES FOREIGN LANGUAGE NEEDS. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 91-104.

16227

16228

16229

16230