Çağdaş spor bilinci; bireylerin fiziksel, zihinsel ve sosyal gelişimlerini destekleyen, sağlıklı yaşam alışkanlıklarını teşvik eden ve etik değerlere dayanan bütüncül bir yaklaşım olarak tanımlanmaktadır. Bu araştırma, üniversitelerde görev yapan öğretim elemanlarının çağdaş spor bilincinin oluşumuna ilişkin görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmış, veri toplama aracı olarak çağdaş spor bilincine yönelik anket formu uygulanmıştır. Örneklem, kolayda örnekleme yöntemiyle belirlenmiş ve araştırmaya toplam 510 öğretim elemanı katılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 26.0 programı kullanılarak analiz edilmiş; frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma gibi betimsel istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Bulgular, öğretim elemanlarının çağdaş spor bilincine ilişkin görüşlerinin üç temel boyutta toplandığını ortaya koymuştur. Katılımcılar, çağdaş spor bilincinin toplumsal sorunların çözümünde etkili bir araç olduğunu, bu bilincin ilkokul düzeyinde kazandırılmaya başlanması gerektiğini ve spor federasyonlarının bu sürecin yaygınlaştırılmasında kritik bir rol üstlendiğini ifade etmiştir. Araştırma sonucunda, çağdaş spor bilincinin toplumda yaygınlaşmasının spora katılımı artırarak toplum sağlığına katkı sağladığı ve disiplin, sorumluluk ile takım ruhu gibi değerlerin gelişimine olanak tanıdığı sonucuna ulaşılmıştır.
destekleyen kurum yoktur.
Contemporary sports consciousness is defined as a holistic approach that supports individuals' physical, mental, and social development, promotes healthy lifestyle habits, and is grounded in ethical values. This study aims to determine the views of university faculty members regarding the formation of contemporary sports consciousness. The research employed a quantitative research method using the survey model, and data were collected through a questionnaire developed to measure contemporary sports consciousness. The sample was determined using the convenience sampling method, and a total of 510 faculty members participated in the study. The data were analyzed using the SPSS 26.0 statistical software, and descriptive statistical techniques such as frequency, arithmetic mean, and standard deviation were utilized in the analysis process. The findings revealed that the views of faculty members regarding contemporary sports consciousness clustered around three main dimensions. Participants indicated that contemporary sports consciousness is an effective tool in addressing societal issues, that such awareness should be instilled beginning at the primary school level, and that sports federations play a critical role in promoting this awareness. As a result of the study, it was concluded that the widespread adoption of contemporary sports consciousness contributes not only to increased participation in sports and the improvement of public health, but also to the development of core values such as discipline, responsibility, and team spirit.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | February 3, 2025 |
| Acceptance Date | August 15, 2025 |
| Early Pub Date | August 25, 2025 |
| Publication Date | August 31, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 19 Issue: 2 |