The aim of this study is to examine the changes in the self-esteem and self-confidence levels of children aged 12-14 during the 8-week swimming training process. The effects of swimming on psychological development and its relationship with various demographic factors have been investigated. 43 children aged 12-14 who were taking swimming lessons in Çerkezköy district of Tekirdağ province participated in the research. Rosenberg Self-Esteem Scale and Adolescent Self-Confidence Scale were used as data collection tools. The athletes' data were analyzed with pre-test and post-test taken before and after the swimming program. The obtained data were evaluated using parametric tests in the SPSS 26 program. After swimming training, significant increases were observed in the participants' self-esteem and self-confidence levels (p<0.05). In addition, it was determined that the self-confidence levels of more than half of the participants varied depending on the frequency of swimming and that those who swim three days a week had higher self-confidence levels. The findings of the study show that swimming positively affects the development of self-esteem and self-confidence in children. This emphasizes the importance of sports in the psychosocial development of children. Additionally, it has been understood that the frequency of swimming has a significant impact on self-confidence.
Bu çalışmanın amacı, 12-14 yaş arası çocukların 8 haftalık yüzme eğitimi sürecinde benlik saygısı ve özgüven düzeylerindeki değişimleri incelemektir. Yüzme sporunun psikolojik gelişim üzerindeki etkileri ve çeşitli demografik faktörlerle ilişkisi araştırılmıştır. Araştırmaya, Tekirdağ ili Çerkezköy ilçesinde yüzme eğitimi alan 12-14 yaş arası 43 çocuk katılmıştır. Veri toplama aracı olarak, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve Ergen Özgüven Ölçeği kullanılmıştır. Sporcuların verileri, yüzme programı öncesi ve sonrası alınan ön test ve son test ile analiz edilmiştir. Elde edilen veriler, SPSS 26 programında parametrik testler kullanılarak değerlendirilmiştir. Yüzme eğitimi sonrasında katılımcıların benlik saygısı ve özgüven düzeylerinde anlamlı artışlar gözlemlenmiştir (p<0,05). Ayrıca, yarıdan fazla katılımcının özgüven düzeylerinin, yüzme sıklığına bağlı olarak değişim gösterdiği ve haftada üç gün yüzme yapanların daha yüksek özgüven düzeylerine sahip olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın bulguları, yüzme sporunun çocuklarda benlik saygısı ve özgüven gelişimini olumlu bir şekilde etkilediğini göstermektedir. Bu durum, sporun çocukların psikososyal gelişimindeki önemini vurgulamaktadır. Ayrıca, yüzme sıklığının da özgüven üzerinde önemli bir etkisi olduğu anlaşılmıştır.
Bu araştırma için gerekli izinler “Siirt Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu’nun 12/11/2024 tarihli ve 2024/7947 sayılı kararıyla etik kuruldan geçmiştir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Exercise and Sports Psychology |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | August 25, 2025 |
| Publication Date | August 31, 2025 |
| Submission Date | March 2, 2025 |
| Acceptance Date | June 3, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 19 Issue: 2 |