This study was conducted to evaluate the effect of educational interventions on teachers' knowledge and attitudes towards epilepsy. A comprehensive literature search was conducted between January 2000 and July 2024 (Cochrane, Pubmed, Science Direct, Web of science, EBSCOHost, Embase/Elsevier ve Google Scholar). Word combinations of “teacher”, “epilepsy”, “knowledge”, “attitude” and “educational interventions” were used in the search process. Overall effect size, heterogeneity tests, publication bias and sensitivity analyses were performed with the random effects model. Comprehensive Meta- Analysis software (CMA 3.0) was used for data analysis. According to the homogeneity test results, Q, I2 and Tau values for knowledge were 205.797- 98.056 and 2.331, p<0.01, respectively, and for attitude were 36.001 - 91.667 and 0.193, p<0.01, respectively. According to the results, considering the average effect sizes within 95% CI, it was seen that the educational interventions applied to teachers had a positive and high effect size on teachers' knowledge and attitudes towards epilepsy (p<0.05). There is strong evidence that educational interventions for teachers increase teachers' knowledge and positively change their attitudes towards epilepsy.
Bu çalışma öğretmenlere uygulanan eğitimsel müdahalelerin öğretmenlerin epilepsiye yönelik bilgi ve tutumlarına etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Çalışma için Ocak 2000 ile Temmuz 2024 tarihleri arasında kapsamlı bir literatür taraması yapılmıştır (Cochrane, Pubmed, Science Direct, Web of science, EBSCOHost, Embase/Elsevier ve Google Scholar). Arama sürecinde “öğretmen”, “epilepsi”, “bilgi”, “tutum” ve “eğitim müdahaleleri” kelime kombinasyonları kullanılmıştır. Genel etki büyüklüğü, heterojenlik testleri, yayın yanlılığı ve duyarlılık analizleri rastgele etkiler modeli ile gerçekleştirilmiştir. Veri analizi için Comprehensive Meta-Analysis software (CMA 3.0) kullanılmıştır. Homojenlik testi sonuçlarına göre bilgi için Q, I2 ve Tau değerleri sırasıyla 205,797- 98,056 ve 2,331, p<0.01, tutum için ise sırasıyla 36,001- 91,667 ve 0,193, p<0.01 olarak hesaplanmıştır. Yayın yanlılığı testi sonucu her iki değişken için de yayın yanlılığının olmadığı belirlenmiştir. Sonuçlara göre, %95 GA içindeki ortalama etki büyüklükleri dikkate alındığında öğretmenlere uygulanan eğitimsel müdahalelerin öğretmenlerin epilepsiye yönelik bilgi ve tutumlarına pozitif ve yüksek düzeyde bir etki büyüklüğüne sahip olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Öğretmenlere yönelik uygulanan eğitimsel müdahalelerin öğretmenlerin epilepsiye yönelik bilgisini arttırdığına ve tutumunu olumlu yönde değiştirdiğine dair güçlü kanıtlar bulunmaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Pediatric Health and Illnesses Nursing |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | November 16, 2025 |
| Submission Date | September 11, 2024 |
| Acceptance Date | October 14, 2024 |
| Published in Issue | Year 2026 Volume: 4 Issue: 1 |
Qualified studies in the following fields can be published in the BSEU-FHSJ;
Health management, nursing, social work, midwifery, child development, occupational therapy, orthotics and prosthesis,
speech and language therapy, audiology, physiotherapy and rehabilitation, nutrition and dietetics, other multidisciplinary studies.
