Bu çalışmanın amacı sınıf II Divizyon 1 malokluzyona sahip olan hastanın headgear ile tedavisinin sonuçlarının PAR (İyileştirme Değerlendirme Derecelendirme) indeksi ile incelenmesidir. PAR indeksi, tedavi öncesi ve sonrası alçı modeller kullanılarak tedavi sonucunu değerlendirmek hedefiyle oluşturulmuş bir indekstir. Çalışmamızda Sınıf II Divizyon 1 maloklüzyonu olan bir vakanın çekimsiz tedavisi Headgear ile yapıldı. Tedaviye bağlı olarak oklüzyonda meydana gelen değişiklikleri hesaplamak için (Ağırlıklı PAR puanı yüzdesindeki azalma- PAR %)'nın yöntemi kullanılmıştır. Ortodontik tedavi iyileşmesinin tespit edilmesinde PAR (%) yönteminin, tedavi öncesi PAR puanına göre değişikliği yansıttığı bilinmektedir. Olgumuzun PAR değerleri; PARbaşı 29, PARson 8'e düştü, PARfark 21 puanlık bir düşüş gösterdi ve PAR % = %72 hesaplandı ve bu durumda, PAR %, %70'ten daha büyük olduğu için "büyük ölçüde iyileştirmiş-çok başarılı" olarak kabul edildi.
The aim of this study is to evaluate the results of headgear treatment of a patient with class II Division 1 malocclusion by using PAR (Peer Assessment Rating) index. PAR index is an index created to evaluate the treatment outcome using plaster models before and after treatment. In our study, a patient with class II Division 1 malocclusion was treated with Headgear (without extraction). The method of (decrease in the percentage of weighted PAR score-PAR %) was used to calculate the treatment-related changes of occlusion in this patient. It is known that the PAR% method reflects the change according to the pre-treatment score in determining the orthodontic treatment improvement. PAR values of our case; PARbefore 29, PARafter decreased to 8, PARdifferent decreased by 21 points and PAR% = 72% was calculated, and in this case, PAR% as it was greater than 70% was considered "greatly improved- very successful".
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Case Report |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2021 |
Submission Date | February 21, 2021 |
Acceptance Date | March 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |