Araştırma son sınıf hemşirelik öğrencilerinin koronavirüs salgını sürecinde klinik uygulamada yaşadıkları kaygıyı belirlemek amacıyla duygu, düşünce ve deneyimlerini daha iyi değerlendirme olanağı verdiği için niteliksel yöntemlerden biri olan odak grup görüşme tekniği kullanılarak yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından hazırlanan, öğrencilerin tanımlayıcı özelliklerini içeren soru formu ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Etik kurul izni alınmıştır. Katılımcılara çalışma hakkında bilgi verilip, bilgilendirilmiş onamları alınmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi kullanılarak analiz edilmiş ve öğrencilerin yaşadığı duygular, uygulama sürecinde yaşanan sorunlar, pandemi sürecinin hemşirelik eğitimine etkisi konusunda görüşler ve öneriler olmak üzere dört tema belirlenmiştir. Öğrencilerin koronavirüse yakalanma, temaslı olma, ailelerine, hastalara ya da sağlık çalışanlarına bulaştırma ve taşıyıcı olma, eğitimlerinin kesintiye uğraması konusunda kaygı yaşadığı, yaşadıkları kaygıların klinik uygulamaya başladıktan sonra arttığı, uygulamaların verimsiz geçtiği ve bakım verici rollerini yerine getirmede zorlandıkları belirlenmiştir.
In the study, it was aimed to determine the anxiety experienced by students in clinical practice during the coronavirus outbreak. In this research, the focus group interview technique, which is one of the qualitative methods, was used to determine the anxiety experienced by students since this technique allows better evaluation of emotions, opinions and experiences. As the data collection tool, the question form prepared by the researchers and consisting of the descriptive characteristics of the students and "Semi-Structured Interview Form" were used. Ethics committee approval was obtained. Participants were informed about the study and their informed consents were obtained. The data obtained in this research were analyzed using the content analysis, and four themes were determined as emotions experienced by the nursing students, problems experienced in the clinical training, opinions on the effects of the pandemic process on nursing education and recommendations. The findings showed that the students were worried about being infected with coronavirus, infecting their families, patients and healthcare workers, interruption of their education, and increased anxiety during clinical practice. The findings suggest that the practices were inefficient, and nursing students could not fulfill their caregiver roles.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2021 |
Submission Date | March 30, 2021 |
Acceptance Date | April 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |