İnsanoğlu, antik çağlardan günümüze kadar uzayı daima merak etmiş ve gözlemiştir. Nihayet bu gözlemler, 1900’lü yılların başından itibaren uzaya gitmeye evrilmiştir. Soğuk savaş yıllarında, Amerikalıların ve Rusların karşılıklı hamleleriyle başta yörüngeye, uydu, hayvan, insan gönderilmiş ve en nihayetinde aya insan gönderilerek bu yarış çok büyük bir ivme kazanmıştır. Uzay, yeryüzünde yaşayan (tüm evrimsel süreçlerini dünyada gerçekleştiren) insan için ekstrem bir ortamdır ve uzaya giden insanları (astronot ve kozmonotlar) fizyolojik ve psikolojik olarak etkilemektedir. Bu derlemede; öğrenme ve bellek süreçlerine mikrogravitenin (buna bağlı olarak ortaya çıkan ağırlıksızlık), radyasyonun (kozmik radyasyon, güneş patlamaları, vs) izolasyonun ve bazı diğer faktörlerin (cinsiyet, kültür ve dil gibi) etkileri irdelenmeye çalışılmıştır.
Yok
Yok
Mankind has always wondered and observed space from ancient times to the present. Finally, these observations have evolved to go into space since the early 1900s. During the Cold War years, with the mutual moves of the Americans and the Russians, satellites, animals, and humans were sent to orbit, and finally, humans were sent to the moon and this race gained a great momentum. Space is an extreme environment for human beings living on earth (who performs all their evolutionary processes on earth) and it affects people who go to space (astronauts and cosmonauts) physiologically and psychologically. In this review; the effects of microgravity (the resulting weightlessness), radiation (cosmic radiation, solar flares, etc.) isolation and some other factors (such as gender, culture, and language) on learning and memory processes have been tried to be examined.
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Review |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | September 1, 2022 |
Submission Date | May 10, 2022 |
Acceptance Date | May 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 3 |