This study aims to determine the awareness and attitudes of nursing students on research, advancements and postgraduate education and to examine the variables which influences this awareness and attitudes. The sample of this descriptive and cross-sectional study consisted of 360 students studying in the nursing department of a state university in the Marmara region between December 2022 and March 2023 and who voluntarily agreed to participate in the study. The data of the study were obtained with the "Student Introduction Form", "Nursing Students’ Attitudes to and Awareness of Research and Development within Nursing Scale" and "Postgraduate Education Attitude Scale". It was determined that the mean age of the nursing students participating in the study was 20.07±2.04 years, 68.6% of them chose the profession willingly, 74.7% of them were considering graduate education, 69.4% participated in professional scientific research activities and 7.8% were involved in a scientific research process. The mean total score of the students on the Nursing Students’ Attitudes to and Awareness of Research and Development within Nursing Scale was 87.47±11.77, and the mean total score of the students on the Postgraduate Education Attitude Scale was 53.21±16.15. It was determined that the attitudes towards research and development of the students who wanted to receive postgraduate education and who kept up with professional publications were significantly higher than the other students. It was observed that students who willingly chose their profession, desired to receive postgraduate education, kept up with professional publications and engaged in a scientific research process had significantly higher attitudes towards postgraduate education compared to other students. In addition, a statistically correlation was detected between the mean total score of the Nursing Students’ Attitudes to and Awareness of Research and Development within Nursing Scale and the mean total score of the Postgraduate Education Attitude Scale (P<0.05).
Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin araştırma, gelişmelere ve lisansüstü eğitime yönelik farkındalık ile tutumlarını belirlemek ve bunu etkileyen değişkenleri incelemektir. Tanımlayıcı ve kesitsel tipte yapılan bu araştırmanın örneklemini, Aralık 2022- Mart 2023 tarihleri arasında Marmara bölgesinde bulunan bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde öğrenim gören ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 360 öğrenci oluşturdu. Araştırmanın verileri “Öğrenci Tanıtım Formu”, “Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya, Gelişmelere Farkındalığı ve Tutumu Ölçeği” ve “Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği” ile toplanıldı. Araştırmaya katılan hemşirelik öğrencilerinin yaş ortalamasının 20,07±2,04 yıl olduğu, %68,6’sının mesleği isteyerek seçtiği, %74,7’sinin lisansüstü eğitim almayı düşündüğü, %69,4’ünün mesleki bilimsel araştırma faaliyetlerine katıldığı ve %7,8’inin bilimsel bir araştırma sürecinde yer aldığı belirlendi. Öğrencilerin; Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya, Gelişmelere Farkındalığı ve Tutumu Ölçeği’nden aldıkları toplam puan ortalaması 87,47±11,77, Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği’nden aldıkları toplam puan ortalaması ise 53,21±16,15 olarak saptandı. Lisansüstü eğitim almak isteyen, mesleki yayınları takip eden öğrencilerin araştırma, gelişmelere yönelik tutumlarının diğer öğrencilere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulundu. Mesleğini isteyerek seçen, lisansüstü eğitim almak isteyen, mesleki yayınları takip eden ve bilimsel bir araştırma sürecinde yer alan öğrencilerin de lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının diğer öğrencilere göre anlamlı olarak daha yüksek olduğu görüldü. Ayrıca, Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya, Gelişmelere Farkındalığı ve Tutumu Ölçeği toplam puan ortalaması ile Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği toplam puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptandı (P<0,05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 19, 2023 |
Publication Date | July 1, 2023 |
Submission Date | April 2, 2023 |
Acceptance Date | April 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 3 |