The aim of the study is to determine the effect of nomophobia, which is defined as the involuntary fear experienced when the person cannot access or communicate with their mobile phone, on the academic self-efficacy of nursing students. 139 nursing students studying at a university were included in the descriptive and relational study. Data were collected using the sociodemographic data form, the Nomophobia Scale (NMPQ), and the Academic Self Efficacy Scale. Percentage, mean, independent-samples t test, ANOVA analysis, Pearson correlation analysis were used in the analysis of the data. In the study, the mean age of the students was 20.007±1.63 and 73.4% of them were female, 59.0% of the students spent more than five hours a day on their mobile phones. It was determined that the students' mobile phone deprivation levels were moderate (x=62.53±14.49), and their academic self-efficacy total scores were above the moderate level (x=17.87±3.93), and it was concluded that there was no relationship between them (r=0.144, P=0.91). It was determined that there was no relationship between gender, age, class, how long he had used a smartphone, general academic grade point average and nomophobia levels. Based on the conclusion that students spend a lot of time with their mobile phones, it is recommended that educators take precautions in the correct use of technology and prevent addiction, and studies with a larger sample group to determine the effect of smart phone use on academic success.
Bu çalışma cep telefonuna erişilemediğinde veya cep telefonu ile iletişim kurulamadığında yaşanılan istemsiz korku olarak tanımlanan nomofobinin, hemşirelik öğrencilerinin akademik öz yeterlikleri ile ilişkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve ilişkisel tipte gerçekleştirilen çalışmaya bir üniversitede öğrenim gören 139 hemşirelik öğrencisi dahil edilmiştir. Veriler sosyodemografik veri formu, Nomofobi Ölçeği ve Akademik Öz Yeterlik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler yüzdelik, ortalama, bağımsız gruplarda t testi, ANOVA analizi ve Pearson korelasyon analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmada öğrencilerin yaş ortalaması 20,00±1,63 olup, %73,4’ünün kadın olduğu ve %59,0’unun günde beş saatten fazla mobil telefonda zaman geçirdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin mobil telefon yoksunluğu düzeylerinin orta (x=62,53±14,49), akademik öz yeterlik toplam puanlarının ise orta düzeyin üzerinde (x=17,87±3,93) olduğu saptanarak aralarında ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır (r=0,144, P=0,91). Cinsiyet, yaş, sınıf, ne zamandır akıllı telefon kullandığı, genel akademik not ortalaması ile nomofobi düzeyleri arasında ilişki olmadığı saptanmıştır. Öğrencilerin mobil telefonlarıyla fazla vakit geçirdiği sonucundan yola çıkarak teknolojinin doğru kullanımı ve bağımlılığın önüne geçilmesi konusunda eğitimcilerin önlem alması, akıllı telefon kullanımının akademik başarıya etkisini belirlemeye yönelik daha geniş örneklem grubuyla çalışmalar yapılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nurse Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 10, 2023 |
Publication Date | January 15, 2024 |
Submission Date | September 18, 2023 |
Acceptance Date | November 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 1 |