Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, Volume: 15 Issue: 1, 13 - 20, 31.07.2023

Abstract

References

  • Akbay, C., & Yıldız Tiryaki, G. (2007). Tüketicilerin ambalajlı ve açık süt tüketim alışkanlıklarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Fen ve Mühendislik Dergisi, 18, 904-913.
  • Akdemir, G. D. (2019). Erzurum ilindeki tüketicilerin bal tüketim tercihlerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi; Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum).
  • Anonymous (2020). Arıcılık istatistikleri. https://arastirma.tarimorman.gov.tr/aricilik/Link/2/Aric ilik-İstatistikleri.
  • Arvanitoyannis, I., & Krystallis, A. (2006). An empirical examination of the determinants of honey consumption in Romania. International Journal of Food Science and Technology, 41, 1164-1176.
  • Aytop, Y., Akbay, C., & Meral, H. (2019). Kahramanmaraş ili merkez ilçesinde tüketicilerin arı ürünleri tüketimine yönelik davranışları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım ve Doğa Dergisi, 22, 449-455.
  • Baki, F., Saner, G., Adanacıoğlu, H., & Güler, D. (2017). Türkiye’de süzme çam balına yönelik tüketici tercihlerinin konjoint analizi: İzmir ili örneği. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 03(02), 50-57.
  • Batt P. J., & Liu, A. (2012). Consumer behaviour towards honey products in Western Australia. British Food Journal, 114 (2), 285-297.
  • Bölüktepe, F. E., & Yılmaz, S. (2006). Tüketicilerin bal satın alma davranış ve alışkanlıklarını etkileme sürecinde markanın önemini belirlemeye yönelik bir araştırma. Uludağ Arıcılık Dergisi, 6(4), 135-142.
  • Bölüktepe, F. E., & Yılmaz, S. (2008). Arı ürünlerinin bilinirliği ve satın alınma sıklığı. Uludağ Arıcılık Dergisi, 8(2), 53-62.
  • Coşkun, A. (2019). Türkiye’de bal sektörünün mevcut durum değerlendirilmesi ve tüketici eğilimleri. (Yüksek Lisans Tezi; Namık Kemal Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tekirdağ).
  • Dağdemir, V., & Akdemir, G. D. (2021). Erzurum ilindeki tüketicilerin bal tüketim tercihlerinin incelenmesi. Journal of the Institute of Science and Technology, 11(4), 3172-3183.
  • Gyau, A., Akalakou, C., Degrande, A., & Biloso, A. (2014). Determinants of consumer preferences for honey in the Democratic Republic of Congo. Journal of Food Products Marketing, 20(5), 476-490. Haderbache, L., & Mohammedi, A. (2015). Etude sur le comportement de consommation du miel en Algérie: attentes et préférences. Honey consumption behaviors in Algeria: survey and expectations. Revue Agriculture, 9,19-24.
  • Karahan, Ş., & Özbakır, G. Ö. (2020). Güneydoğu Anadolu’da arıcılık faaliyetlerinin ve bal tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 7(4), 1148-1158.
  • Klickovic, D., Ostojic, A., Vasko, Ž., & Bosancic, B. (2017). Analysis of attitudes of honey consumers in the Municipality of Novi Grad (Bosnia and Herzegovina). Agriculture and Forestry, 63 (2), 69-81.
  • Kos Skubic, M., Erjavec, K., & Klopcic, M. (2018). Consumer preferences regarding National and EU quality labels for cheese, ham and honey: The case of Slovenia. British Food Journal, 120(3), 650-664.
  • Kumova, U., & Korkmaz, A. (2000). Arı ürünleri tüketim davranışları üzerine bir araştırma. Türkiye’de Arıcılık Sorunları ve I. Ulusal Arıcılık Sempozyumu, Erzincan.
  • Nabwire, E. J. C. (2016). Economic analysis of consumers’ awareness and willingness to pay for geographical indicators and other quality attributes of honey in Kenya. (PhD Thesis; The University of Nairobi, Nairobi, Kenya).
  • Niyaz, Ö. C., & Demirtaş, N. (2017). Arı ürünlerinin genel özellikleri ve tüketim tercihleri: Çanakkale ili örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23(2), 255-262.
  • Onuç, Z. (2020). Ege üniversitesi öğrencilerinin arı ürünlerine yönelik farkındalığı ve tüketim tercihleri üzerine bir araştırma. (Yüksek Lisans Tezi; Ege Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, İzmir).
  • Pirim, L., Çan, M. F., & Sönmez, M. M. (2011). Bingöl arıcılık raporu. Sektörel Araştırmalar Serisi–4, Fırat Kalkınma Ajansı, Malatya.
  • Pocol, C. B. (2011). Modelling the honey consumption behaviour in Romania by using socio-demographic determinants. African Journal of Agricultural Research, 6(17), 4069-4080.
  • Saral, Ö., & Yavuz, A. Y. (2020). Rize ili üniversite öğrencilerinin arı ürünlerini tanıma durumu ve kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi. Uludağ Arıcılık Dergisi, 20(2), 172-180.
  • Sayılı, M. (2013). Tokat ilinde tüketicilerin arı ürünleri tüketim durumları ve alışkanlıkları. Uludağ Arıcılık Dergisi, 13(1), 16-22.
  • Schifani, G., Romeo, P., Dara Guccione, G., Schimmenti, E., Columba, P., & Migliore, G. (2016). Conventions of Quality in Consumer Preference toward Local Honey in Southern Italy. Quality-Access to Success, 17(153).
  • Sıralı, R. (2015). Arıcılığın Ordu Yöresi İçin Ekonomik Önemi. Arıcılık Araştırma Dergisi, 7(14), 16-18.
  • Sıralı, R. (2017). Ordu arıcılığının başlıca sorunları ve çözüm yolları. Uludağ Arıcılık Dergisi, 17(1), 35-43.
  • SPSS (2008). SPSS Statistics for Windows (Version 17.0.) Chicago: SPSS Inc.
  • Tunca, R. İ, Taşkın, A., & Karadavut, U. (2015). Türkiye’de arı ürünlerinin bazı illerdeki tüketim alışkanlıklarının ve farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Türk Tarım-Gıda Bilimi Dergisi, 3(7), 556-561.
  • Zak, N. (2017). Honey market in the opinion of young consumers. Journal of Human Sciences, 366 (1), 424-438.

Determination of Consumers' Consciousness Levels of Consumption of Bee Products

Year 2023, Volume: 15 Issue: 1, 13 - 20, 31.07.2023

Abstract

In this study, it was aimed to determine the honey consumption consciousness levels of consumers residing in Ordu province. For this purpose, a face-to-face survey was conducted with 387 people determined by simple random sampling. Determination of the honey consumption consciousness levels of consumers residing in Ordu province was carried out using a face-to-face questionnaire. 38% of the consumers were men and 62% were women, whereas 15% of the consumers were farmers, 15.2% were self-employed, 13.4% were workers, 39.3% were civil servants, 4.1% were retirees and 12.9% were tradesmen. In the study, 65.6% of the consumers stated that they had sufficient knowledge about honey, 26.1% did not, and 8.3% stated that they did not have any idea. Again, it has been determined that 59.2% of the consumers have sufficient knowledge about pollen, 32% did not and 8.8% have no idea about it. Similarly, 50.4% of the consumers stated that they knew about beeswax, 39.5% stated that they did not, and 10.1% stated that they did not have any idea. Moreover, 47.8% of the consumers stated that they knew about royal jelly, 39.8% did not, and 12.4% stated that they did not have any idea about it. Again, it was determined that 46% of the consumers did not know about bee venom, 34.9% knowledge and 19.1% had no idea about it. At the same time, 53% of the consumers stated that they knew about propolis, 33.6% did not, and 13.4% stated that they did not have any idea.

References

  • Akbay, C., & Yıldız Tiryaki, G. (2007). Tüketicilerin ambalajlı ve açık süt tüketim alışkanlıklarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Fen ve Mühendislik Dergisi, 18, 904-913.
  • Akdemir, G. D. (2019). Erzurum ilindeki tüketicilerin bal tüketim tercihlerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi; Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum).
  • Anonymous (2020). Arıcılık istatistikleri. https://arastirma.tarimorman.gov.tr/aricilik/Link/2/Aric ilik-İstatistikleri.
  • Arvanitoyannis, I., & Krystallis, A. (2006). An empirical examination of the determinants of honey consumption in Romania. International Journal of Food Science and Technology, 41, 1164-1176.
  • Aytop, Y., Akbay, C., & Meral, H. (2019). Kahramanmaraş ili merkez ilçesinde tüketicilerin arı ürünleri tüketimine yönelik davranışları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım ve Doğa Dergisi, 22, 449-455.
  • Baki, F., Saner, G., Adanacıoğlu, H., & Güler, D. (2017). Türkiye’de süzme çam balına yönelik tüketici tercihlerinin konjoint analizi: İzmir ili örneği. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 03(02), 50-57.
  • Batt P. J., & Liu, A. (2012). Consumer behaviour towards honey products in Western Australia. British Food Journal, 114 (2), 285-297.
  • Bölüktepe, F. E., & Yılmaz, S. (2006). Tüketicilerin bal satın alma davranış ve alışkanlıklarını etkileme sürecinde markanın önemini belirlemeye yönelik bir araştırma. Uludağ Arıcılık Dergisi, 6(4), 135-142.
  • Bölüktepe, F. E., & Yılmaz, S. (2008). Arı ürünlerinin bilinirliği ve satın alınma sıklığı. Uludağ Arıcılık Dergisi, 8(2), 53-62.
  • Coşkun, A. (2019). Türkiye’de bal sektörünün mevcut durum değerlendirilmesi ve tüketici eğilimleri. (Yüksek Lisans Tezi; Namık Kemal Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tekirdağ).
  • Dağdemir, V., & Akdemir, G. D. (2021). Erzurum ilindeki tüketicilerin bal tüketim tercihlerinin incelenmesi. Journal of the Institute of Science and Technology, 11(4), 3172-3183.
  • Gyau, A., Akalakou, C., Degrande, A., & Biloso, A. (2014). Determinants of consumer preferences for honey in the Democratic Republic of Congo. Journal of Food Products Marketing, 20(5), 476-490. Haderbache, L., & Mohammedi, A. (2015). Etude sur le comportement de consommation du miel en Algérie: attentes et préférences. Honey consumption behaviors in Algeria: survey and expectations. Revue Agriculture, 9,19-24.
  • Karahan, Ş., & Özbakır, G. Ö. (2020). Güneydoğu Anadolu’da arıcılık faaliyetlerinin ve bal tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 7(4), 1148-1158.
  • Klickovic, D., Ostojic, A., Vasko, Ž., & Bosancic, B. (2017). Analysis of attitudes of honey consumers in the Municipality of Novi Grad (Bosnia and Herzegovina). Agriculture and Forestry, 63 (2), 69-81.
  • Kos Skubic, M., Erjavec, K., & Klopcic, M. (2018). Consumer preferences regarding National and EU quality labels for cheese, ham and honey: The case of Slovenia. British Food Journal, 120(3), 650-664.
  • Kumova, U., & Korkmaz, A. (2000). Arı ürünleri tüketim davranışları üzerine bir araştırma. Türkiye’de Arıcılık Sorunları ve I. Ulusal Arıcılık Sempozyumu, Erzincan.
  • Nabwire, E. J. C. (2016). Economic analysis of consumers’ awareness and willingness to pay for geographical indicators and other quality attributes of honey in Kenya. (PhD Thesis; The University of Nairobi, Nairobi, Kenya).
  • Niyaz, Ö. C., & Demirtaş, N. (2017). Arı ürünlerinin genel özellikleri ve tüketim tercihleri: Çanakkale ili örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23(2), 255-262.
  • Onuç, Z. (2020). Ege üniversitesi öğrencilerinin arı ürünlerine yönelik farkındalığı ve tüketim tercihleri üzerine bir araştırma. (Yüksek Lisans Tezi; Ege Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, İzmir).
  • Pirim, L., Çan, M. F., & Sönmez, M. M. (2011). Bingöl arıcılık raporu. Sektörel Araştırmalar Serisi–4, Fırat Kalkınma Ajansı, Malatya.
  • Pocol, C. B. (2011). Modelling the honey consumption behaviour in Romania by using socio-demographic determinants. African Journal of Agricultural Research, 6(17), 4069-4080.
  • Saral, Ö., & Yavuz, A. Y. (2020). Rize ili üniversite öğrencilerinin arı ürünlerini tanıma durumu ve kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi. Uludağ Arıcılık Dergisi, 20(2), 172-180.
  • Sayılı, M. (2013). Tokat ilinde tüketicilerin arı ürünleri tüketim durumları ve alışkanlıkları. Uludağ Arıcılık Dergisi, 13(1), 16-22.
  • Schifani, G., Romeo, P., Dara Guccione, G., Schimmenti, E., Columba, P., & Migliore, G. (2016). Conventions of Quality in Consumer Preference toward Local Honey in Southern Italy. Quality-Access to Success, 17(153).
  • Sıralı, R. (2015). Arıcılığın Ordu Yöresi İçin Ekonomik Önemi. Arıcılık Araştırma Dergisi, 7(14), 16-18.
  • Sıralı, R. (2017). Ordu arıcılığının başlıca sorunları ve çözüm yolları. Uludağ Arıcılık Dergisi, 17(1), 35-43.
  • SPSS (2008). SPSS Statistics for Windows (Version 17.0.) Chicago: SPSS Inc.
  • Tunca, R. İ, Taşkın, A., & Karadavut, U. (2015). Türkiye’de arı ürünlerinin bazı illerdeki tüketim alışkanlıklarının ve farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Türk Tarım-Gıda Bilimi Dergisi, 3(7), 556-561.
  • Zak, N. (2017). Honey market in the opinion of young consumers. Journal of Human Sciences, 366 (1), 424-438.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Food Sciences (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Ramazan Seçim This is me 0000-0002-1933-5949

Sezai Alkan This is me 0000-0003-0601-0122

Publication Date July 31, 2023
Submission Date April 18, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Seçim, R., & Alkan, S. (2023). Determination of Consumers’ Consciousness Levels of Consumption of Bee Products. Bee Studies, 15(1), 13-20.