Research Article
BibTex RIS Cite

ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÖĞRENCİLERLE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN KAYNAŞTIRMAYA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ

Year 2022, , 284 - 297, 31.12.2022
https://doi.org/10.48174/buaad.52.12

Abstract

Bu çalışmanın genel amacı özel gereksinimli öğrencilerle çalışan öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Bu genel amaç doğrultusunda sınıf, fen bilgisi, matematik ve özel eğitim öğretmenlerinden elde edilen puanlar incelenmiştir. Elde edilen verilerin, kaynaştırmaya ilişkin öğretimsel düzenlemeler ve kaynaştırmaya ilişkin fiziksel düzenlemeler alt boyutları, cinsiyet ve branş değişkenleri açısından farklılaşıp farklılaşmadığı sorularına yanıt aranmıştır. Çalışmaya fen bilgisi, sınıf, matematik ve özel eğitim branşlarından toplam 69 öğretmen katılmıştır. Veri toplamak amacıyla Kaynaştırmaya İlişkin Düzenlemeler Ölçeği-KİDO” (Kargın, Güldenoğlu ve Şahin, 2010) kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular ise çalışmaya katılan öğretmenlerin sınıf içi uygulamalarında kaynaştırmaya ilişkin öğretimsel ve fiziksel düzenlemelere yüksek oranda yer verdiğini göstermiştir.

References

  • Akalın, S. (2015). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin görüşleri ve gereksinimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(03), 215-236.
  • Aktan, O., ve Budak, Y. (2021). Kaynaştırma eğitimi uygulamalarında matematik dersinde takım destekli bireyselleştirme tekniğinin kullanılmasına yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 53(53), 69-96.
  • Ali İsmail, M. (2022). Kaynaştırma eğitimi uygulamalarında karşılaşılan sorunlar üzerine yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi: Meta-sentez çalışması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Edirne.
  • Angelides, P., Stylianou, T., ve Gibbs, P. (2006). Preparing Teachers For İnclusive Education İn Cyprus. Teaching And Teacher Education, 22(4), 513-522.
  • Babaoğlan, E., ve Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimindeki Yeterlikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 345-354.
  • Balbağ, M. Z., Çemrek, F. ve İnce, H. (2021). Fen bilgisi ve zihin engelliler öğretmen adaylarının kaynaştırma uygulamalarındaki öğretmen yeterliliklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 6(1), 63-77.
  • Batu, S., ve Kırcaali-İftar, G. (2011). Kaynaştırma [Inclusion]. Ankara: KÖK Yayıncılık.
  • Bayar, M. ve Üstün, A. (2017). İlkokullarda Görev Yapmakta Olan Öğretmenlerin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Duygu, Tutum Ve Kaygılarının Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 12(17).
  • Buldu, E., Özer, A., & Çalışkan, G. (2021). Türkiye’de okul öncesinde kaynaştırma eğitimine ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi: Bir derleme çalışması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 5(2), 649-673.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Diken, İ. H., Batu, S., Öz, A. Ş., Özokçu, O., Melekoğlu, M. A., Pınar, E. S., ... & Özdemir, S. (2013). İlköğretimde Kaynaştırma. Pegem Akademi.
  • Gargiulo, R. M., & Metcalf, D. (2022). Teaching in today's inclusive classrooms: A universal design for learning approach. Cengage Learning.
  • Gök, G., & Dilek, E. R. B. A. (2011). Okulöncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1), 66-87.
  • Karabulut, H. A., Uçar, A. S., Yılmaz, Y., ve Uçar, K. (2021). Öğretmenlerin kaynaştırma kavramına ilişkin metaforik algıları. Journal of Economics and Social Research, 8(16), 1-17.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: Tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(02).
  • Kargın, T., Güldenoğlu, B., & Şahin, F. (2010). Genel Eğitim Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrenciler İçin Yapılması Gereken Uyarlamalara İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 2431-2464.
  • Kırcaali-İftar, G. (1998). Özel eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi AÖ Fakültesi Yayını.
  • Lindsay, G. (2003). Inclusive Education: A Critical Perspective. British Journal Of Special Education, 33 (1), 3-12.
  • Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (2017). The inclusive classroom: Strategies for effective differentiated instruction. Pearson.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2000). Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname Ve Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Rosenberg, M., Westling, D., ve Mcleskey, J. (2008). Special Education For Today’s Teachers. Upper Saddle River, Nj: Prentice Hall.
  • Smith, E. C., Polloway, E., Patton, J., ve Dowdy, C. (2008). Teaching Students With Special Needs İn İnclusive Settings (5th Ed). Allyn & Bacon, Merril.
  • Sucuoğlu, B., ve Diken, H. İ. (1999). Sınıfında Zihin Özel Gereksinimli Çocuk Bulunan Ve Bulunmayan Sınıf Öğretmenlerinin Zihin Özel Gereksinimli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Tutumların Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 2(3), 25-39.
  • Sucuoglu, B., ve Kargın, T. (2010). İlkögretim’de Kaynastırma Uygulamaları [Inclusion Practices İn Elementary Schools]. Ankara: Kök Yayıncılık [Kök Publication].
  • Söğüt, D. A., & Deniz, S. (2018). Sınıf öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlamada karşılaştıkları güçlükler ve kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 423-443.
  • Şengün, H., ve Toptaş, V. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 44-51.
  • Varlıer, G. (2004). “Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Görüşleri”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Yıkmış, N. (2006). İl Millî Eğitim Yöneticilerinin Kaynaştırma Uygulamalarına İlişkin Görüş ve Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Yıkmış, A. ve Vural, M. (2008). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin öğretim uyarlamasına ilişkin yaptıkları çalışmaların belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 141- 159.
  • York, J., ve Tundidor, M. (1995). Issues raised in the name of inclusion: perspectives of educators, parents and students. Journal Of The Association For Persons With Severe Handicaps, 20 (1), 31-44.

Determining The Opinions of Teachers Working with Special Needs Students on Inclusion

Year 2022, , 284 - 297, 31.12.2022
https://doi.org/10.48174/buaad.52.12

Abstract

The general purpose of this study is to determine the views of teachers working with students with special needs on inclusion. In line with this general purpose, the scores obtained from science, mathematics, special education and general education classrooms teachers were examined. Answers were sought to the questions of whether the obtained data differ in terms of instructional arrangements for inclusion and physical arrangements for inclusion, gender and branch variables. A total of 69 teachers from science, mathematics, special education and general education classrooms teachers branches participated in the study. Inclusion Regulations Scale-KIDO” (Kargın, Güldenoğlu, & Şahin, 2010) was used to collect data. The findings obtained from the research showed that the teachers participating in the research gave high place to the instructional and physical arrangements related to inclusion in their classroom practices.

References

  • Akalın, S. (2015). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin görüşleri ve gereksinimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(03), 215-236.
  • Aktan, O., ve Budak, Y. (2021). Kaynaştırma eğitimi uygulamalarında matematik dersinde takım destekli bireyselleştirme tekniğinin kullanılmasına yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 53(53), 69-96.
  • Ali İsmail, M. (2022). Kaynaştırma eğitimi uygulamalarında karşılaşılan sorunlar üzerine yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi: Meta-sentez çalışması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Edirne.
  • Angelides, P., Stylianou, T., ve Gibbs, P. (2006). Preparing Teachers For İnclusive Education İn Cyprus. Teaching And Teacher Education, 22(4), 513-522.
  • Babaoğlan, E., ve Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimindeki Yeterlikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 345-354.
  • Balbağ, M. Z., Çemrek, F. ve İnce, H. (2021). Fen bilgisi ve zihin engelliler öğretmen adaylarının kaynaştırma uygulamalarındaki öğretmen yeterliliklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 6(1), 63-77.
  • Batu, S., ve Kırcaali-İftar, G. (2011). Kaynaştırma [Inclusion]. Ankara: KÖK Yayıncılık.
  • Bayar, M. ve Üstün, A. (2017). İlkokullarda Görev Yapmakta Olan Öğretmenlerin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Duygu, Tutum Ve Kaygılarının Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 12(17).
  • Buldu, E., Özer, A., & Çalışkan, G. (2021). Türkiye’de okul öncesinde kaynaştırma eğitimine ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi: Bir derleme çalışması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 5(2), 649-673.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Diken, İ. H., Batu, S., Öz, A. Ş., Özokçu, O., Melekoğlu, M. A., Pınar, E. S., ... & Özdemir, S. (2013). İlköğretimde Kaynaştırma. Pegem Akademi.
  • Gargiulo, R. M., & Metcalf, D. (2022). Teaching in today's inclusive classrooms: A universal design for learning approach. Cengage Learning.
  • Gök, G., & Dilek, E. R. B. A. (2011). Okulöncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1), 66-87.
  • Karabulut, H. A., Uçar, A. S., Yılmaz, Y., ve Uçar, K. (2021). Öğretmenlerin kaynaştırma kavramına ilişkin metaforik algıları. Journal of Economics and Social Research, 8(16), 1-17.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: Tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(02).
  • Kargın, T., Güldenoğlu, B., & Şahin, F. (2010). Genel Eğitim Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrenciler İçin Yapılması Gereken Uyarlamalara İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 2431-2464.
  • Kırcaali-İftar, G. (1998). Özel eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi AÖ Fakültesi Yayını.
  • Lindsay, G. (2003). Inclusive Education: A Critical Perspective. British Journal Of Special Education, 33 (1), 3-12.
  • Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (2017). The inclusive classroom: Strategies for effective differentiated instruction. Pearson.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2000). Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname Ve Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Rosenberg, M., Westling, D., ve Mcleskey, J. (2008). Special Education For Today’s Teachers. Upper Saddle River, Nj: Prentice Hall.
  • Smith, E. C., Polloway, E., Patton, J., ve Dowdy, C. (2008). Teaching Students With Special Needs İn İnclusive Settings (5th Ed). Allyn & Bacon, Merril.
  • Sucuoğlu, B., ve Diken, H. İ. (1999). Sınıfında Zihin Özel Gereksinimli Çocuk Bulunan Ve Bulunmayan Sınıf Öğretmenlerinin Zihin Özel Gereksinimli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Tutumların Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 2(3), 25-39.
  • Sucuoglu, B., ve Kargın, T. (2010). İlkögretim’de Kaynastırma Uygulamaları [Inclusion Practices İn Elementary Schools]. Ankara: Kök Yayıncılık [Kök Publication].
  • Söğüt, D. A., & Deniz, S. (2018). Sınıf öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlamada karşılaştıkları güçlükler ve kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 423-443.
  • Şengün, H., ve Toptaş, V. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 44-51.
  • Varlıer, G. (2004). “Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Görüşleri”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Yıkmış, N. (2006). İl Millî Eğitim Yöneticilerinin Kaynaştırma Uygulamalarına İlişkin Görüş ve Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Yıkmış, A. ve Vural, M. (2008). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin öğretim uyarlamasına ilişkin yaptıkları çalışmaların belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 141- 159.
  • York, J., ve Tundidor, M. (1995). Issues raised in the name of inclusion: perspectives of educators, parents and students. Journal Of The Association For Persons With Severe Handicaps, 20 (1), 31-44.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Yasin Günlü 0000-0003-4308-2192

Çağla Özgür Yılmaz This is me 0000-0002-1279-8967

Publication Date December 31, 2022
Acceptance Date December 26, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Günlü, Y., & Özgür Yılmaz, Ç. (2022). ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÖĞRENCİLERLE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN KAYNAŞTIRMAYA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ. Bayterek Uluslararası Akademik Araştırmalar Dergisi, 5(2), 284-297. https://doi.org/10.48174/buaad.52.12